Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, tuppen blöder!  (läst 1877 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Hjälp, tuppen blöder!
« skrivet: 27 dec-11 kl 11:41 »
Nu har det då hänt: Lilltuppen (drygt ett år) har besegrat gammeltuppen. Han var på väg att döda honom tror jag, den gamle hade gett sig och satt inkilat orörlig i ett hörn i inhägnaden och bara skyddade huvudet, jag trodde han var död först. Jag har tagit in honom och tvättat honom, kammen blöder men är inte speciellt illa skadad, inga lösa hudflikar eller liknande. Men det låter lite konstigt när han andas, som om han har vatten i luftvägarna. Kroppshållningen har blivit normal och han har ätit, så det är nog ingen fara med honom. Jag har förstått att man inte ska separera dem för då börjar de om från början när de träffas igen, men om jag släppar tillbaka honom nu får väl hönsen smak för blod och det vill jag absolut inte riskera.

Vad tycker ni jag ska göra? Sätta honom på pinnen i kväll när det blivit mörkt?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hjälp, tuppen blöder!
« Svar #1 skrivet: 27 dec-11 kl 12:03 »
Nöja dej med en tupp kanske?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #2 skrivet: 27 dec-11 kl 12:32 »
Det har gått bra hittils och jag hoppas att det fortsätter att gå bra, bara med ändrad rangordning. Frågan gällde mera konkret när och hur jag sätter ihop dem igen. Jag tycker om båda mina tuppar och är inte på humör för fler såna förslag tack.  :'(

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 27 dec-11 kl 16:30 »
Jaja, nu har jag satt honom på pinnen med de andra i alla fall så får jag se i morgon hur jag gör. Under tiden fick jag lite andra prioriteringar för höken var här så jag har letat efter en försvunnen höna som jag tack och lov hittade i ladan till slut. Hon har skadat vingen så det blir skillingarydsalva för båda. Inte min dag idag.  :'(

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #4 skrivet: 27 dec-11 kl 19:45 »
Du kan absolut ha kvar honom han kommer att förstå att han inte är ledaren längre
men du kanske borde ha kol på honom dem närmaste dagarna om han blir bättre eller sämre

Lycka till

;)
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 27 dec-11 kl 19:54 »
Ofta är de värsta stridigheterna över när en har gett upp. Förmodligen kommer gammeltuppen ha ett brutet ego en längre tid men annars kommer han att finna sin nya plats i flocken. Visst finns det en liten riska att det blir fortsatt bråk men oftast funkar det bra när dom har gjort upp.

Attams, med höken. Att ha dem helt lösa ute på stora ytor minskar nämligen risken för bråk den närmsta tiden. Men det är ju inte så lämpligt nu  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #6 skrivet: 28 dec-11 kl 12:00 »
Tack ska ni ha för svar!

@Admin: Märkligt att flytta tråden till sjukdomar och skador när den handlar om hönsbeteende, men visst  ::)

Tupparna slogs igen i morse och gammeltuppen vann. Vill inte lägga mig i för mycket men vågar inte lämna dem utan tillsyn heller.

Sirpa

• -
« Svar #7 skrivet: 28 dec-11 kl 12:22 »
Kan vara så att admin läste trådens rubrik "Hjälp, tuppen blöder! "
Höns och Liljor i min trädgård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser