Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vanligt är det att två syskon slåss ? (Honor)  (läst 8799 gånger)

rangs

• -
Hur vanligt är det att två syskon slåss ? (Honor)
« skrivet: 27 dec-11 kl 15:12 »
Som rubriken säger !

Är det vanligt ? ras blå holländare
Enligt uppfödare var det två honor men jag misstänker att det var två hanar

nyfiken på svar
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

FM

• Skåne
SV: Hur vanligt är det att två syskon slåss ? (Honor)
« Svar #1 skrivet: 27 dec-11 kl 15:24 »
Hej!

När det kommer till kaniner är det aldrig någon garanti att två honor eller hannar kommer överäns. Kaniner är kolonidjur och delar inte alltid gärna sin bostad med någon annan. Med det sagt så har jag både lyckats ha två honor tillsammans och två hanar. Fast bäst gick det när jag hade en flock på ca 5 djur ihop.
Hur gamla är dom? Om du trycker med varsit finger på varsin sida om könet så pluppar antligen snopp ut=cirkel eller ett streck=hona. Annars ta kort så kan jag försöka hjälpa könsbestämma över internet  ;)

mvh 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Maria C S

• Småland
« Svar #2 skrivet: 27 dec-11 kl 15:25 »
Kaniner är inte flock djur !
Dom bor i kollonier och i egna hålor vanligen med 5 meters radie mellan hålen !
Könsmogna djur ska inte hållas i samma bur !
Varken honor eller hanar  eller kastrerad hane och hona !

Om man ser till deras natur så är det onaturligt för kaniner att bo samman så som div djurvänner vill att det ska vara !

Kaniner kan skada varandra allvarligt och brunstiga honor rider och stressar varandra !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

rangs

• -
« Svar #3 skrivet: 27 dec-11 kl 15:30 »
Tack för ditt svar Maria !

Vi fick den infon av uppfödaren som råkar vara min syster (så klart man litade på vad hon sa !)

men nu vet vi bättre

rangs

• -
« Svar #4 skrivet: 27 dec-11 kl 15:36 »
Hej!

När det kommer till kaniner är det aldrig någon garanti att två honor eller hannar kommer överäns. Kaniner är kolonidjur och delar inte alltid gärna sin bostad med någon annan. Med det sagt så har jag både lyckats ha två honor tillsammans och två hanar. Fast bäst gick det när jag hade en flock på ca 5 djur ihop.
Hur gamla är dom? Om du trycker med varsit finger på varsin sida om könet så pluppar antligen snopp ut=cirkel eller ett streck=hona. Annars ta kort så kan jag försöka hjälpa könsbestämma över internet  ;)

mvh

Tack för ditt svar FM ! tyvärr gick det illa den här gången, dom gjorde varandra riktigt illa så vi var tvunga att ta bort dom  >:(

Maria C S

• Småland
« Svar #5 skrivet: 27 dec-11 kl 15:56 »
Tack för ditt svar Maria !

Vi fick den infon av uppfödaren som råkar vara min syster (så klart man litade på vad hon sa !)

men nu vet vi bättre

Bli inte arg på din syster !

Jordbruksverket skriver så här !

Kaniner är sociala djur och du bör helst hålla dem i par eller i grupp. Könsmogna hanar som inte är kastrerade bör dock inte hållas tillsammans.

Okunniga människor har skapat regler och uppmanar djurhållarna till en hållning av djuren som skapar skador och stress och i värsta fall dödsfall hos dom som följer dessa, då dom inte är naturliga för djuren.

Så blir det när keldjurs folket har varit med och gjort regler i sin okunskap om djuren !

Samhållning kan fungera med vissa raser och vissa linjer men dom flesta kan inte hållas tillsammans från det dom blivit könsmogna.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

Beklagar att det gick så illa  :-\

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 27 dec-11 kl 21:43 »
Jag har haft syskon (honor) som började rida på och stressa varandra strax dom blev könsmogna. Dom fick flytta i varsinn bur.

Jag har också haft syskon (honor) som bodde tilsammans och även fick kullar tilsammans i en hästbox med lite "interiör".

Kaniner är individer, några gillar sällskap -andra inte. Jag har nät mellan burarna så kaninerna har sällskap även om dom inte bor i samma bur. Har självklart inte två hanar brevid varandra  :P
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Rådsparken

« Svar #7 skrivet: 27 dec-11 kl 22:03 »
Jag har fyra samhällen med honor och kastrerade hanar. Jag har aldrig varit med om slagsmål mellan vare sig syskoneller mor och dotter. Våra honor får ungar och brukar dela vårdnaden. Jag tror att en stor anledning är att de ska ha tillräckligt stora ytor. Våra har minst 5 kvm inomhus och stora hagar ute. Synd att det inte fungerade. VAR det verkligen honor? Vi har just ett par Holländarhonor som är ett syskonpar, bästisar.

mvh Malena

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 28 dec-11 kl 00:14 »
Som sagt individer ;)

Och som ovanstående talare skrev större yta kan hjälpa.

Hannar kan oxå komma överäns somsagt har haft sådana.

Man får läsa av dem dagligen och se om det blir förändringar i sättet hos dem.

Jag har haft kanin i ca 15 år, de flesta har bott ensamma och stormtrivts så. Ibland har några bott ihop. Har ej vart med om att någon skadat sig alvarligt. Har jag sett tendenser till elakheter så har de fått flytta isär.

Kaniner har ofta ett gott läkekött.

Mvh/FM 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 28 dec-11 kl 00:49 »
Det är inte lämpligt att ha två i en vanlig bur. I våningsburar kan det funka.

Om man har en hage/box så kan man däremot ge sina kaniner stor glädje genom grupphållning :-). Många gömställen, stor yta och att man tar ut de som inte funkar i gruppen är krav för att lyckas, men det är ett fantastiskt liv man erbjuder dom när det funkar :-).
//Lina

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 28 dec-11 kl 01:19 »
Bli inte arg på din syster !

Jordbruksverket skriver så här !

Kaniner är sociala djur och du bör helst hålla dem i par eller i grupp. Könsmogna hanar som inte är kastrerade bör dock inte hållas tillsammans.

Okunniga människor har skapat regler och uppmanar djurhållarna till en hållning av djuren som skapar skador och stress och i värsta fall dödsfall hos dom som följer dessa, då dom inte är naturliga för djuren.

Så blir det när keldjurs folket har varit med och gjort regler i sin okunskap om djuren !

Samhållning kan fungera med vissa raser och vissa linjer men dom flesta kan inte hållas tillsammans från det dom blivit könsmogna.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

Beklagar att det gick så illa  :-\

Hej!
Undras om det räknas som "större omfattning" om man har sex stycken nötdjur? Kunde inte hålla mig, dessa myndigheter ???

"I vissa fall behöver du tillstånd
Om du driver en yrkesmässig verksamhet med kaniner eller om du upplåter, förvarar eller utfodrar kaniner i större omfattning behöver du tillstånd från länsstyrelsen. En verksamhet är av större omfattning då du upplåter, förvarar eller utfodrar sex eller fler kaniner per år."

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Gille

• -
« Svar #11 skrivet: 28 dec-11 kl 13:35 »
Jag har haft 3 hanar i en bur utan slagsmål och jag har fått avliva två honor för de sargat varandra. Så kön spelar ingen roll, de kan slåss likväl. En del funkar ihop, andra inte. Och ja, miljön har betydelse.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #12 skrivet: 28 dec-11 kl 16:05 »
En del funkar ihop, andra inte. Och ja, miljön har betydelse.

Håller med! Verkar inte kaninerna trivas ihop så får de var sin bur, fast just nu har jag 2 hanar på 5 mån. som bor ihop, i simpel harmoni.
Två andra hanar i samma ålder fick bli särbos ganska nyligen sedan den ena jagade runt den andre..
Jag har honor som bor ensamma och honor som bor tillsammans, beroende på hur det fungerar  :)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Ålund

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 28 dec-11 kl 16:35 »
Kaniner är inte flock djur !
Dom bor i kollonier och i egna hålor vanligen med 5 meters radie mellan hålen !
Könsmogna djur ska inte hållas i samma bur !
Varken honor eller hanar  eller kastrerad hane och hona !

Om man ser till deras natur så är det onaturligt för kaniner att bo samman så som div djurvänner vill att det ska vara !

Kaniner kan skada varandra allvarligt och brunstiga honor rider och stressar varandra !

Kaniner som har det för trångt kan slåss om utrymmet men det är inte säkert - vi har väl haft ett 10-tal halvsyskon från olika kullar under hösten i samma utehage och då var det någon enstaka som inte gick ihop med dom andra och som fick flytta till den andra hagen... en stackare blev utkörd från den andra hagen också så han går lös på tomten, men oftast sitter han bredvid stängslet till de andra och liksom umgås lite... han verkar ha behov av familjegruppen och av att hänga med andra kaniner..

Maria C S

• Småland
« Svar #14 skrivet: 28 dec-11 kl 16:43 »
Hej!
Undras om det räknas som "större omfattning" om man har sex stycken nötdjur? Kunde inte hålla mig, dessa myndigheter ???

"I vissa fall behöver du tillstånd
Om du driver en yrkesmässig verksamhet med kaniner eller om du upplåter, förvarar eller utfodrar kaniner i större omfattning behöver du tillstånd från länsstyrelsen. En verksamhet är av större omfattning då du upplåter, förvarar eller utfodrar sex eller fler kaniner per år."

Beekeepern.

Ja dom är ....

Jag har sett för mycket så jag är ingen vän av myndigheter ... längre !

Maria C S

• Småland
« Svar #15 skrivet: 28 dec-11 kl 17:51 »
Kaniner som har det för trångt kan slåss om utrymmet men det är inte säkert - vi har väl haft ett 10-tal halvsyskon från olika kullar under hösten i samma utehage och då var det någon enstaka som inte gick ihop med dom andra och som fick flytta till den andra hagen... en stackare blev utkörd från den andra hagen också så han går lös på tomten, men oftast sitter han bredvid stängslet till de andra och liksom umgås lite... han verkar ha behov av familjegruppen och av att hänga med andra kaniner..

Unga djur går jätte bra att ha ihop och det kan gå bra på hösten och vintern men när våren kommer så kan det smälla rejält.
Temperament har betydelse och det är ärftligt och olika mellan olika raser och även innom samma ras olika linjer.
Varför ha djuren så dom har möjlighet att skada varandra ?

En olycka kan ske när man sover och ingen finns som kan rädda den som blir förföljd !

I naturen har kaniner områden där alla vistas men hålan är helig och dom slåss för att ha den för sig själv.
Det är mycket ovanligt att honor lever tillsammans i det vilda, då dom behöver hålan för att föda nästa kull !

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser