Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp med röda ringar runt ögonen..  (läst 3992 gånger)

David97

• Gäst
Tupp med röda ringar runt ögonen..
« skrivet: 27 dec-11 kl 16:58 »
Min dvärg kochin tupp, har fått ett rött område runt båda ögonen.. Samma med hönan, men inte lika farligt.. Hönan har varit förkyld.. Kan det vara det? Dom är ju så små mot vad skånsk blomme m.m.. Dom är ju inte högt i rang och får några pickningar.. Vad kan det vara?? Hjälp!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Tupp med röda ringar runt ögonen..
« Svar #1 skrivet: 28 dec-11 kl 00:30 »
Har du något foto? ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 dec-11 kl 00:53 »
Jag har en film där man ser det.. Men ska fota imorgon... Jag är så smart att jag glömde datorn OCH kameran hos mamma.. Men mobilen fotar bra, och mamma ska på kalas hos en släkting här, då får hon ta med datorn.. :) så imorgon kommer det nog foton..

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 dec-11 kl 11:26 »
Jag vaknade för sent idag, så mamma hann åka.. Men det är som vakteln (?) på din visningsbild..

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 28 dec-11 kl 11:49 »
Jag vaknade för sent idag, så mamma hann åka.. Men det är som vakteln (?) på din visningsbild..
Det är en höna på hennes visningsbild, ser det ut så så är det normalt? :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 dec-11 kl 12:05 »
Ok.. Jag såg att det var en till tupp som hade så.. Men då behöver jag inte oroa mej?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 28 dec-11 kl 12:43 »
Är dina dv kochin unga? Det kan vara hormoner som börjar sätta fart, att de börjar få sin röda färg i ansiktet. Då kan de ibland, särskilt tuppar se lite roliga ut, de får som partier på huden som är rödfärgade medan resten är blekt.

Här har du en större bild på min visningsbild förresten.

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

David97

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 dec-11 kl 00:36 »
Då är det detta, dom är mellan 6-7 månader.. Tuppen gol innan dom flyttade till det stora med dom andra, sen har jag inte hört något.. Har även några maskinkläckta, som är ca 5 månader.. Där är en tupp sådan i också.. Och han gal och bestiger hönor och en tupp.. Min försvarslösa brahma tupp.. Han är grooovt missbildad.. Men hoppas pappa tar sej i kragen och får fram yxan.. Jag klarar det inte själv då jag gosat med honom sen jag köpte honom.. :/

Förresten Sandra, när börjar dv. Kochin värpa??

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 29 dec-11 kl 08:05 »
Förresten Sandra, när börjar dv. Kochin värpa??

Mellan 17-21 veckor har mina i min svarta grupp börjat. Andra linjer har varit mycket segare och värpt mycket sämre också... En anledning till att de är de svarta jag endast har kvar nu. ::)

David97

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 dec-11 kl 14:11 »
Ok.. Mina är nog mellan 5-6 månader.. Gula... Borde alltså hitta små ägg.. Mina egenkläckta blandisar har börjar nu, små små ägg, trodde. Der dv. Kochin, men dom vägde mellan 40-50g..

David97

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 jan-12 kl 00:10 »
Här är en bild tagen idag.. Är det hormoner??

FM

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 05 jan-12 kl 00:12 »
Tror nog det fullt normalt ;) Din lilla nuppe börjar bli en stor vacker pöjk  :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

David97

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 jan-12 kl 00:18 »
Jaa!! Han har blivit riktigt kaxig.. *HOST* Han gol faktiskt för en vecka sedan.. Trodde jag skulle dö av skratt ;D Fast när jag tar upp han.. Då e han en mes igen ;D

FM

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 05 jan-12 kl 00:21 »
Samma som min blåa dv cochin tupp, han låter fortf målbrottig  ;D och är lite kaxig men då lyfter jag upp han och då är han så lugn o fin så!!
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

David97

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 jan-12 kl 00:27 »
Det kanske du märkt, men detta är samma par som på min visningsbild.. Han gol bara 2-3 ggr.. På den dagen.. Sen har jag inte hört mer..

Hoppas han kan bli lite mer tuppig, så han får fina kycklingar snart!!

FM

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 05 jan-12 kl 00:30 »
Jo man ser någon minimini kockin aktigt på visningsbilden hehe  :D Du får nog söta pycklisar tids nog ska du se  ;D

David97

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 jan-12 kl 00:34 »
Hehe... Inte så stora bilder här ju ;) Men det hoppas jag att dom ordnar!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser