Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

... on du inte hade kunnat köpa dina första som livdjur?

Ja, självklart hade jag köpt avelsägg och en kläckare.
Ja, jag hade köpt avelsägg och lånat en kläckare av en bekant. Värmelampa köper jag själv.
Nej, jag hade inte lagt så mycket pengar på något som jag inte visste om det var kul.
Nej, jag hade inte haft tillräckligt mycket kundskap för att kläcka och föda upp små kycklingar själv själv.
Nej, jag hade inte råd att köpa kläckare och värmelampa.

Författare Ämne:  Hade du haft höns...  (läst 5360 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Hade du haft höns...
« skrivet: 28 dec-11 kl 10:08 »
I en annan tråd diskuteras smittspridning och vitsen med att inte köpa livdjur. Hade du haft höns om man inte hade kunnat köpa höns och kycklingar?

I tråden finns inte alternativet att man köper avelsägg och låter någon annan kläcka dem då det i praktiken är som att köpa levande kycklingar och detta handlar om att man inte ska få in smitta genom att köpa livdjur.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hade du haft höns...
« Svar #1 skrivet: 28 dec-11 kl 10:09 »
Jag börjar med att rösta själv ;D Jag hade inte haft höns om man bara kunde köpa avelsägg. Mest beroende på att jag inte hade tillräckligt med kunskap att kläcka och föda upp kycklingar själv när jag började med höns.
« Senast ändrad: 28 dec-11 kl 10:57 av Azoo-Lina »
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 28 dec-11 kl 10:10 »
Tänker precis som Azzolina..
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #3 skrivet: 28 dec-11 kl 10:17 »
Säger som Azoo-Lina.  Eftersom jag redan hade värmelampa pga av mina grisar så kändes det som ett ok alternativ att köpa in kycklingar som en del av första steget. Särskilt eftersom jag ville ha tama hönor och slippa jaga dem med håv om jag behöver kolla dem lite närmare. Nu behöver jag snarare håv för att hindra dem att följa efter mig överallt! ;D

Jag köpte 4 vuxna sussex från ett ställe och så ett gäng kycklingar från Azoo-lina.  Men jag hade avstått från köp om det inte verkat välvårdat på bägge ställena,, och att de djur man såg på plats ( höns eller ej) inte sett pigga och nöjda ut.

Hade kläckare varit billigare så kanske jag funderat på att ha köpt in avelsägg men även billiga begagnade brukar ju kosta ett par tusen och de pengarna får man ju många livdjur för. Dessutom kostar det ju en del att bygga själva hönshuset också!
« Senast ändrad: 28 dec-11 kl 10:19 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 28 dec-11 kl 10:22 »
Jag började med att köpa kläckare och avelsägg. Men så var jag också äldre när jag började med fåglar. Hade jag t ex varit tonåring, så hade jag inte haft råd.

Fast när jag tänker efter, så hade jag faktiskt några höns som tonåring. Fådda som halvstora.

Däremot hade jag haft stora svårigheter att skaffa en del av mina andra fågelarter om jag inte kunnat köpa livdjur. En del säljer bara livdjur, och vissa ägg tål transport så dåligt.

För mig är det självklart att man måste kunna få köpa och sälja livdjur, även om jag själv bara säljer väldigt få livdjur, så rent ekonomiskt skulle det inte spela så stor roll. Men självklart måste både säljare och köpare ha kunskaper, så att man kan minimera risken för att sprida allvarliga sjukdomar. Å andra sidan kräver det minst lika mycket kunskap att köpa och sälja avelsdjur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pyromanen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 dec-11 kl 10:23 »
Har hållit hårt i principen att alldrig ta in några djur. Började senaste hönsperioden för 12 år sedan med att ruva ut "roliga" ägg i ruvapparat och har senare fått in nya gener genom att få ägg från kompisar med olika racer som vi lagt under våra ruvhönor. Har varit väldigt problemfritt.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 28 dec-11 kl 10:28 »
Nej, jag hade inte lagt så mycket pengar på något som jag inte visste om det var kul.
Nej, jag hade inte haft tillräckligt mycket kundskap för att kläcka och föda upp små kycklingar själv själv.

Jag skulle vilja rösta på 2 alternativ.
Hade jag inte kunnat köpa livdjur hade jag aldrig ens börjat med höns/fåglar!
För mig började det med att vi skulle ha en hushållsflock, det hade vi aldrig skaffat om man först skulle vara tvungen att köpa kläckare. Och sen ägg.
Sen vet man inte om man fastnar för hönshobbyn heller...

Hade jag dock känt något eller så som hade höns, och jag tyckte det var kul. Hade jag kunnat tänka mig en kläckare.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 28 dec-11 kl 10:30 »
Jag började med att köpa kläckare och avelsägg. Men så var jag också äldre när jag började med fåglar. Hade jag t ex varit tonåring, så hade jag inte haft råd.

Fast när jag tänker efter, så hade jag faktiskt några höns som tonåring. Fådda som halvstora.

Däremot hade jag haft stora svårigheter att skaffa en del av mina andra fågelarter om jag inte kunnat köpa livdjur. En del säljer bara livdjur, och vissa ägg tål transport så dåligt.

För mig är det självklart att man måste kunna få köpa och sälja livdjur, även om jag själv bara säljer väldigt få livdjur, så rent ekonomiskt skulle det inte spela så stor roll. Men självklart måste både säljare och köpare ha kunskaper, så att man kan minimera risken för att sprida allvarliga sjukdomar. Å andra sidan kräver det minst lika mycket kunskap att köpa och sälja avelsdjur.
Då VET du ju att du tyckte om det, inte samma sak som att vara i kontakt med höns för första gången, tycker jag...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Gamina

« Svar #8 skrivet: 28 dec-11 kl 10:35 »
Jag kan inte riktigt svara eftersom inget alternativ stämmer för mig. Mitt svar är "Nej jag har inget intresse av att föda upp kycklingar det kan hönorna göra"
Se skulle jag vilja ta in några avelsägg nu för att bredda genbilden jag känner att jag skulle behöva minst 1 tupp eller 2 hönor utifrån men jag vågar inte ta in några djur pga smittrisken. Några avelsägg hade varit perfekt till mina ruvvilliga höns.
Genbank för Gotlandshöns

tringeling

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 dec-11 kl 10:35 »
Jag hade inte haft höns om man bara kunde köpa livdjur. Mest beroende på att jag inte hade tillräckligt med kunskap att kläcka och föda upp kycklingar själv när jag började med höns.

Förstår inte hur du menar. Det låter som om du inte hade haft höns ifall man inte hade kunnat köpa livdjur. Men du skriver tvärtom. Kanske jag som är trögfattad  :-[

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 28 dec-11 kl 10:38 »
Då VET du ju att du tyckte om det, inte samma sak som att vara i kontakt med höns för första gången, tycker jag...
Jag skriver ju att jag tycker att det är bra att det säljs livdjur, även om jag själv i princip enbart kläcker avelsägg.

Och till skillnad från många i Sverige idag så har jag vuxit upp med flera lantbrukare i den närmsta släkten, så jag har alltid vetat att jag tycker att djur är kul. Däremot hade jag inte koll på att höns faktiskt var så kul som de är, att det finns så många varianter och olika egenskaper. Att varje hönsindivid är så pass olik sin helsyster och att det är så fantastiskt kul att bara umgås med hönsen.

Så den första kläckaren som jag köpte var på tok för liten, jag har köpt flera kläckare efterhand. Och kostnaden för kläckare är faktiskt ganska överkomlig, man får en bra helautomatisk kläckare inklusive frakt för ca 1000 kr från England. Men däremot kräver det ju att man läser på en massa, och alla är inte sådana teorinördar som jag, en del vill bara lära sig det nödvändiga och sedan vara nöjda med att pyssla om sina djur. Och det måste ju också vara ok.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #11 skrivet: 28 dec-11 kl 10:40 »
text
Men alltså, frågan är ju om du hade börjat med höns om du inte hade kunnat köpa levande höns.
Då funkar inte ditt svar :P

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 28 dec-11 kl 10:51 »
Men alltså, frågan är ju om du hade börjat med höns om du inte hade kunnat köpa levande höns.
Då funkar inte ditt svar :P
Jodå, mitt svar funkar. Jag har både börjat och slutat med olika djur flera gånger. Och jag skulle ha börjat med höns i denna omgången även om man inte kunnat köpa livdjur. Men jag tycker att man ska kunna köpa livdjur om man vill. Det är ett tydligt och korrekt svar på den ställda frågan.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 28 dec-11 kl 11:04 »
Förstår inte hur du menar. Det låter som om du inte hade haft höns ifall man inte hade kunnat köpa livdjur. Men du skriver tvärtom. Kanske jag som är trögfattad  :-[
Jag skrev fel  :-[ det är rättat nu  ;)

Och frågan var om man hade börjat med höns om man inte kunde köpa sina första som livdjur. Om du har haft höns i tonåren ieenilorac så är de höns  du har nu inte dina första höns. Jag har också haft höns förr och sluat för att ta upp min hobby igen. De höns jag skaffade andra gången var inte mina första höns!

Samma sak för Gamina. Frågan gäller ju om det blivit några höns första gången om man bara hade kunnat köpa avelsägg!

Jag kanske borde lägga till "Jag har aldrig behövt ta ställning då jag hade höns redan när jag föddes  ;) " men gör inte det. Ni som hade behövt det alternativet får helt enkelt låta bli att rösta 8)
« Senast ändrad: 28 dec-11 kl 11:07 av Azoo-Lina »

Idalun

• Småland
« Svar #14 skrivet: 28 dec-11 kl 11:07 »
Hade varken lagt pengarna på något som jag inte visste om jag skulle gilla att pyssla med eller haft kunskap om hur jag skulle genomföra en kläckning i maskin. Tänkte aldrig ens tanken som helt novis...  :-[
Så mitt svar blir nej, jag hade inte haft höns om jag inte hade kunnat köpa livdjur.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 28 dec-11 kl 11:08 »
Fast som frågan är ställd så gäller den inte hur man faktiskt gjorde, utan om man hade skaffat höns om enda möjligheten varit avelsägg. I teorin alltså.

De fådda hönsen var knappast höns för den delen, det var broilers som slaktades efter någon månad. Inte hobbyhöns som man håller på med i flera år.

kbh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 dec-11 kl 11:10 »
Nej ja hade definitivt  inte haft några höns om ja inte fått bli vid ung höns då   ja inte hade någon kunskap om kläckning  eller att vilja investera i en dyr kläckare bara för att få prova om ja vill ha höns  .

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #17 skrivet: 28 dec-11 kl 11:15 »
Vi köpte tre höns av okänd härstamning och en tupp för en himmla massa år sedan som fick ruva några gånger. Vi har några äldre ( riktigt gamla  ;) ) höns kvar från ursprungs hönsen. Även lagt under en höna ägg som köpts.
Har antagligen snavat på sjukdommar utan att känna till vad det varit men för det mesta har det gått bra
Jag vill nu mer enbart köpa färdiga höns. Tama får jag dom ändå och så slipper vi att slakta ung tuppar. Blir det sjukdommar får vi ta dom smällarna efter hand
Så svaret blir Först kommer hönan sedan ägget  :D
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #18 skrivet: 28 dec-11 kl 11:50 »
Jodå, mitt svar funkar. Jag har både börjat och slutat med olika djur flera gånger. Och jag skulle ha börjat med höns i denna omgången även om man inte kunnat köpa livdjur. Men jag tycker att man ska kunna köpa livdjur om man vill. Det är ett tydligt och korrekt svar på den ställda frågan.
jag menade Gaminas inlägg ;)

Maria C S

• Småland
« Svar #19 skrivet: 28 dec-11 kl 12:15 »
Om det bara fanns ägg att få hade jag inte tvekat att försöka kläcka fram själv !
Nu finns det dyr utrustning att köpa men det går att kläcka med betydligt billigare metoder !
Hade en kompis som kläckte fram i låda av frigolit och glödlampa !
Väldigt mycket pyssel men det går om man vill och pluggar på hur det ska vara för att det ska lyckas !

Nu är jag av princip emot onaturlig kläckning så det är inte den väg jag väljer i första hand !
Hönsen ska ruva själv och den egenskpen är viktig i självhushållnings sammanhang.

Jag har en trio nu som ska utgöra grunden till framtida aveldjur och dom har inte ruvat fram kycklingar själva så eldprovet kommer i vår..... Ruvar dom ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser