Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svenska myskankor och andra myskankor.  (läst 1340 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Svenska myskankor och andra myskankor.
« skrivet: 29 dec-11 kl 02:30 »
Vad är skillnaden mer än färgerna på de svenska myskankorna (genbank) och de som finns i mängder med färger utanför genbanken?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Svenska myskankor och andra myskankor.
« Svar #1 skrivet: 29 dec-11 kl 08:45 »
Om jag inte minns fel så finns det endast svartvita och blåvita ankor i genbank. Ronny får rätta mig om jag är ute och seglar  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 29 dec-11 kl 09:15 »
Om jag inte minns fel så finns det endast svartvita och blåvita ankor i genbank. Ronny får rätta mig om jag är ute och seglar  ;)
Ja, men finns det någon mer skillnad mellan de i genbank och de utanför? Vikt? form?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 29 dec-11 kl 09:44 »
Omjag förstod det rätt som stog i en anna gammal tråd så är genbanks myskisar något mindre än många andra myskisar. Tydligen har det under 1900-talet importerats stoora myskisar som var avsedda för slakt och dessa har spridit sig i den almänna myskis populationen och gjort många av de vanliga myskisarna större.

Jag har ju monsterstora myskisar. Ska se om jag kan väga dem men jag skulle tro att mina honor väger ca 4- 4,5kg och hanen 6,5kg i alla fall.... Enligt lanthönsklubben så väger Svensk Myskanakabetydligt mindre. Honor 2,5-3 kg, hanar 4-4,5 kg.  Så att vikten skiljer är ju ingen tvekan om.

Mina myskisar är ursprungligen köpta av en lien grabb på Rörstånga markand för 10 år sedan ungefär. Han stod bredvid mig och fick inte sålt en enda älling. Jag skulle inte ha ankor igen men tyckte så synd om honom så jag köpte 3 bara för att vara snäll. Den bästa affär jag någonsin gjort ;D Jag älskar mina mosterbiffiga myskisar som är friska får massor av snabbväxande ungar  som jag kan slakta och fylla frysen med varje höst  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 dec-11 kl 22:04 »
De myskankor som bevaras under benämningen "svenska myskankor" har för det första en dokumenterad härstamning till någon känd äldre stam där man vet att ingen sentida inblandning av okänt ursprung förekommer. Sen är det som Azoo-Lina säger färgerna vit till nästan svart eller i ett par besättningar även blå som förekommer på dessa djur. Relativt små eller normalstora, om man så vill uttrycka det, är de också fast det beror självklart också på hur välgödda de är. Skillnaden mellan könen finns där naturligtvis.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser