Omjag förstod det rätt som stog i en anna gammal tråd så är genbanks myskisar något mindre än många andra myskisar. Tydligen har det under 1900-talet importerats stoora myskisar som var avsedda för slakt och dessa har spridit sig i den almänna myskis populationen och gjort många av de vanliga myskisarna större.
Jag har ju monsterstora myskisar. Ska se om jag kan väga dem men jag skulle tro att mina honor väger ca 4- 4,5kg och hanen 6,5kg i alla fall.... Enligt lanthönsklubben så väger Svensk Myskanakabetydligt mindre. Honor 2,5-3 kg, hanar 4-4,5 kg. Så att vikten skiljer är ju ingen tvekan om.
Mina myskisar är ursprungligen köpta av en lien grabb på Rörstånga markand för 10 år sedan ungefär. Han stod bredvid mig och fick inte sålt en enda älling. Jag skulle inte ha ankor igen men tyckte så synd om honom så jag köpte 3 bara för att vara snäll. Den bästa affär jag någonsin gjort

Jag älskar mina mosterbiffiga myskisar som är friska får massor av snabbväxande ungar som jag kan slakta och fylla frysen med varje höst