Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken uppgift har lilla pumpen ovanpå vedpannan?  (läst 5663 gånger)

Notdavid

• Uppland
Vilken uppgift har lilla pumpen ovanpå vedpannan?
« skrivet: 29 dec-11 kl 10:40 »
Hej!

Jag har en gammal Passat-vedpanna, ser ut som ett liggande fat ungefär. Ovanpå denna sitter en liten pump som verkar cirkulera vattnet i pannan innan (?) det har nått 70 grader (sitter en liten grunka på där man kan ställa temperaturen). Jag har frågat rörisar redan och fått som svar att pumpen är till för att värma vattnet jämnare?

Så jag har egentligen två frågor. Den ena är då om pumpens uppgift, om den är som jag fått som svar förut. Min andra fråga är vad som skulle hända om pumpen inte får ström, t.ex. i ett strömavbrott. Exploderar alltihop eller funkar det ändå fast med lite sämre utbyte? Vi har nämligen självcirkulation på nedre våningen och det vore kul att kunna använda pannan även vid strömavbrott.

God fortsättning på er allihopa!

Notdavid

• Uppland
SV: Vilken uppgift har lilla pumpen ovanpå vedpannan?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-12 kl 07:23 »
Men! Ingen som vet?? Ska jag fota?

wajo

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 jan-12 kl 07:34 »
pumpen är till för att ge pannan samma temp i top som i botte. Deta för att den ska produsera optimalt. Du kan säkert elda utan el. Själv cirkulationen kräver ganska stora temp skilnad inan den startar.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 04 jan-12 kl 07:35 »
Du kanske kan göra en liten schematisk skiss eller lägga upp några foton?
Så kanske du får fler svar. Jag har aldrig hört talas om en Passat vedpanna, men får man se hur det är kopplat kanske man kan räkna ut hur det fungerar.
Men min gissning är att wajo har helt rätt.

kackelmann

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 jan-12 kl 08:23 »
Passat-pannan är en dansk panna som fortfarande saluförs. Ser ut precis som en liggande tunna, tror den tar rätt lång ved. Veda-pannan är liknande
http://www.veda.fi/veda70m.html

Är det inte ett vanligt laddkoppel du har på din panna? De kan se lite olika ut men här står ungefär vad dess uppgift är.
http://www.lindquistheating.se/laddomat-21.asp
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 04 jan-12 kl 23:10 »
Står det någonting om den där extrapumpen i pannans bruksanvisning? Om inte den finns kvar, kanske det går att fråga panntillverkaren eller importören?

Notdavid

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 05 jan-12 kl 13:52 »
Tack för alla svar hittills. Hade ingen aning om att den fortfarande säljs, ska kika på länken ovan. Någon handbok har jag tyvärr inte och inte heller fått speciellt mycket info av damen vi köpte gården av. Jo, det går in rätt lång ved, säkert 90cm.

Så här ser det ut hos oss:

Som ni kan se så finns det inte mycket avancerat teknik på detta. Det jag har markerat som 1. är nog en backventil, 2. är pumpen i fråga och 3. (gömt bakom röret från pumpen med termometern på) sitter en enkel brytare där man kan ställa temperaturen där pumpen stannar.

Pumpen gör alltså bara att vattenmanteln värms snabbare? Så om strömmen är borta värms vattnet ovanpå och stiger till akk-tanken? Alltså borde det funka utan pump också, fast ta längre tidd att värma tanken?

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 jan-12 kl 14:06 »
Men nu låter det ju på dig som att det är den enda pumpen i systemet? För det finns ju alltid en pump som pumpar runt vatten från pannan till acctanken. Sen kan det säkert vara bra med en koppling som gör att man kan värma pannan jämnare i början, för passat-pannan har ju ett helsikes vedförråd och behöver kylas effektivt.
Går strömmen så funkar det ändå, men elda försiktigt.

Notdavid

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 05 jan-12 kl 14:26 »
Jo, det är den enda pumpen, frånsett cirkulationspumpen förstås, självcirkulationen räcker inte upp till andra våningen tyvärr.

Det är nog inte den mest ekonomiska lösningen kan jag tänka mig. Vi drömmer om en modernare vedpanna och solfångare, behövs bara lite pengar till det  ::)

Frågade en VVS:are förut om man kunde effektivisera det hela med en något mindre budget, men han hade inga idéer att komma med heller. Laddomat då kanske?

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 jan-12 kl 14:48 »
Problemet med passatpannan är ju att den är väldigt kort mellan pannan och skorstenen. Jag har köpt en likadan som du har, och den tidigare ägaren sa att det blåste mer eller mindre eldslågor rätt in i skorstenen, till ingen nytta. Så för min del handlar det om att flytta den en längre bit från skorstenen och se till att ta tillvara även den värmen bättre.

larson

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 07 jan-12 kl 21:06 »
 1 på bilden är nog en termostatventil av biltyp som öppnar när pannvattnet nått ventilens märktemp och släpper vatten till acctanken.då kan du fylla accen med hett vatten (min. termstattemp uppifrån i tanken om den övriga installationen gjorts rätt).Pumpen på pannan måste naturligtvis arbeta för att ge en jämn uppvärmning.

ca

« Svar #11 skrivet: 08 jan-12 kl 15:12 »
Passatpannan var, med eller utan economizer en mycket dålig panna gjord för att kunna elda halmbalar i. Ombyggnadsritning finns i nån skrift som gavs ut av länsförsäkringar och som Lövgren på ÄFAB var pappa till. Ett kvartsfat som man eldade i lades in med öppningen mot luckan och när rökgaserna passerade den övre dragluckan antändes de sekundärt. Fungerar sådär och kan inte ses som ett alternativ istället för en ny panna. Pumpen kom till då det uppdagades att trots "biltermostaten" så var botten på pannan såpass kall, innan det bildats ordentligt med glöd, att veden brann dåligt och det lade igen economizern med tjära

Notdavid

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 09 jan-12 kl 07:36 »
Tack för alla svar!
Lutar åt att en ny panna då blir nästa större investering.

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser