Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny panna Tips önskas  (läst 7038 gånger)

highland

• Halland
Ny panna Tips önskas
« skrivet: 29 dec-11 kl 19:17 »
Vårt uthus brann ner förra veckan :'( och däri stod givetvis vedpannan. Nu ska vi bygga upp nytt och behöver lite tips på vilken vedpanna som skulle passa oss bäst. Vi har 1000 l ackumulatortankar  i källaren även solslinga och elslinga i dom. Funderar på att sätta 500l tank i nya uthuset för uppvärmning av verkstad,växthus och gästrum när vi  ändå bygger. Vår gamla panna hade jag köpt begagnad -93 och vill gärna ha nån med bättre verkningsgrad än den hade nu på slutet. Trivs bra med ved i 35cm form så jag vill inte ha en jätte som tar en meters längder. Men vet inget om vad som finns och vad som är bra så gärna lite tips på bra vedpannor med hög verkningsgrad.
Mvh Pärnla
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

andira

• Blekinge
SV: Ny panna Tips önskas
« Svar #1 skrivet: 31 dec-11 kl 09:29 »
Riktigt tråkigt att höra, vi har precis satt in en Vedolux 30 från Värmebaronen och hittills är jag inte nöjd med den. Visserligen är den felkopplad men jag skulle nog tagit en panna med självdrag även om de med fläkt ska vara bättre enligt expertisen... Jag vet de som är jättenöjda med Viadruspannan. Vi fick lite panik när vår gamla gick sönder och tog oss inte tid att kolla runt utan tog det som rörmokaren rekommenderade. Fast jag kan återkomma nästa vecka när den ska bli rätt inkopplad, kan hända jag ändrar mig då.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 31 dec-11 kl 10:01 »
Vi har en Orlan-panna och är väl rätt nöjda även om vissa saker inte är helt optimalt.
Fördelar:
- Den är gediget byggd, efter drygt 2 år ser den fortfarande ny ut inuti
- Den var mycket prisvärd
- Den tål väldigt våt ved när man väl tänt
- Fläkten behöver inte rengöras eftersom den är tryckande
- Den har inbyggd termostatreglering av laddomat och fläkt.
- Den har inget självdrag, så när fläkten stängs stannar nästan pannan och den kokar inte, som värst ett litet puttrande om strömmen går till laddomaten.
- Skulle gå att köra utan laddomat och acktank med den inbyggda termostaten, men då har den sämre utsläppsvärden och man får kontrollera den mycket mer.

Nackdelar:
- Fläkten är tryckande så det är övertryck i pannan och drevremsorna runt övre luckan och sotluckan på baksidan håller inte tätt, det luktar alltid lite rök i pannrummet.
- Den brinner inte jämnt. Mänden tilluft är konstant, men mängden brännbara gaser växlar våldsamt var i brasans förlopp man ligger och gör man fel klarar inte sekundärkammaren av att bränna alla gaser och den puffar
- Det är mycket krångligt att reglera förhållandet mellan primär- och sekundärluft (man ska plocka av en skyddshuv och för det måste luckan vara öppen, sedan lossa några låsbultar och skruva på små skruvar).
- Torr finhuggen ved och fuktigare grövre går inte riktigt att elda med samma inställning på sekundärluften.

Hade jag köpt ny panna idag hade jag helst sett till att få en med lambda-reglering eller åtminstone lätt reglering av förhållandet mellan primär- och sekundärluft. Och om det är tryckande fläkt skulle jag nog vilja ha en som kan reglera fläkthastigheten från t.ex. rökgastemperatur eller något i den stilen för att få en jämn och fin förbränning under alla förhållanden.

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 dec-11 kl 10:07 »
Jag köpte en Calmar-panna V33 för några månader sedan.. Den är jag toknöjd med! Enkel och effektiv!

highland

• Halland
« Svar #4 skrivet: 06 jan-12 kl 19:49 »
Tack för att ni tog er tid att svara. Jag har beställt hem lite produktblad på dom ni tipsade om så får vi se, calmarpannan lät väldigt smidig och bra.
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 06 jan-12 kl 20:32 »
Då jag jobbar som sotare har jag fått en viss inblick...
Köp inte en panna med tryckande fläkt, visserligen inte vanligt numera men det är ofta problem med dem. Personligen är jag allergisk mot värmebaronens nyare vedpannor - konstiga lösningar, och att de skulle vara så mycket mera lättskötta och lättsotade än andra som antyds i reklamen är bara nys.
Även om man kan få billiga pannor från öststaterna vet jag flera som haft problem med att få tag på reservdelar, någon fick helt enkelt slänga ut sin eftersom det var omöjligt.... Viadrus är ju visserligen en väldigt enkel (och billig) panna utan fläkt men med tanke på att man ändå behöver ström till laddpaket o.s.v. så råder jag ändå till att skaffa en med fläkt så att man inte eldar så mycket för kråkorna, det är ganska stor skillnad i effektivitet. Jag håller med om att Calmarpannan är ett bra alternativ, mycket prisvärt. De tidigaste som kom för drygt tio år sedan hade väl kanske lite billig känsla men de har fixat en del med det...
Annars är väl Baxi rolls royce valet men jag vet inte om det är så stor skillnad egentligen...
Tänk på att inte skaffa en för hög panna som ska sotas uppifrån om du har lågt i tak i pannrummet, det blir bökigt både för dig och mig ;).
Rekommenderar att titta på eldstadsvolymen, ligger den på 100 liter kan du fylla 1000 liter tank lugnt på ett ilägg vilket är bekvämt.
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

Fritjoff

« Svar #6 skrivet: 06 jan-12 kl 20:45 »
Rekommenderar att ta en titt på Molle-pannan. Köpte en sådan med en 2000liters ack tank i höstas. Dom installerade och var väldigt duktiga och meget trevliga. Folk från Bollnäs är fan alltid trevliga.

Värmebaronen ringde vi och en snubbe kom ut, men han var otrevligt och påstog att om man som kund inte är villig att lägga ner 100.000:- minst på värmesystemet så är det bara löjligt.

Pannan är topp-matad, med en volym på 120liter. Sotningen görs enkelt uppifrån. Därbak vid rökgasluckan finns ett utrymme för galler så du kan varmröka kotletterna till kvällsmålet :)

M Bond

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 jan-12 kl 21:08 »
Jag har Nibes vedex med 2000 liter vatten i tankarna. Den fungerar riktigt bra och har gjort så sedan -03 då vi satte in den. Det enda som vi har bytt är flambaljan. Keramiken är som ny fortfarande.
Min erfarenhet av Calmarpannan är att man får byta keramiken lite väl ofta. Dock en bra panna att elda i.

M

ulfgustav

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 14 jan-12 kl 09:56 »
Viadrus är en mycket bra panna, gedigen i gjutjärn och med mycket bra förbränning, Säljs av Lindqvist heating.
Monterade in en sådan för 4 säsonger sedan och är mycket nöjd. Skulle rekommendera en för 50 el 60 cm vedlängd, om det passar dig bättre så kan man ladda in veden på tvären och då blir vedlängden ca 30 cm

Caroline

• Närke
« Svar #9 skrivet: 06 feb-12 kl 22:48 »
Vi har också köpt en Viadrus-panna. Den är på 45 kW har jag för mig och gör sin första säsong här nu. Jag är nöjd. Den är väldigt okomplicerad och tar 70 cm lång ved vilket är otroligt bekvämt. Man spar tid när man hugger veden och när man laddar!

Jag har i och för sig inte jömfört med någon mer avancerad typ av panna. Men det känns som om de går sönder ganska snabbt!

Tänk på vad installationen kostar! Den kostade bra mycket mer i än pannan i vårt fall! Kolla med olika rörfirmor och köp så mycket delar som möjligt själv som du kan. Rinkaby rör är minst halva priset jämfört mot rörfirmans!

Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser