Då jag jobbar som sotare har jag fått en viss inblick...
Köp inte en panna med tryckande fläkt, visserligen inte vanligt numera men det är ofta problem med dem. Personligen är jag allergisk mot värmebaronens nyare vedpannor - konstiga lösningar, och att de skulle vara så mycket mera lättskötta och lättsotade än andra som antyds i reklamen är bara nys.
Även om man kan få billiga pannor från öststaterna vet jag flera som haft problem med att få tag på reservdelar, någon fick helt enkelt slänga ut sin eftersom det var omöjligt.... Viadrus är ju visserligen en väldigt enkel (och billig) panna utan fläkt men med tanke på att man ändå behöver ström till laddpaket o.s.v. så råder jag ändå till att skaffa en med fläkt så att man inte eldar så mycket för kråkorna, det är ganska stor skillnad i effektivitet. Jag håller med om att Calmarpannan är ett bra alternativ, mycket prisvärt. De tidigaste som kom för drygt tio år sedan hade väl kanske lite billig känsla men de har fixat en del med det...
Annars är väl Baxi rolls royce valet men jag vet inte om det är så stor skillnad egentligen...
Tänk på att inte skaffa en för hög panna som ska sotas uppifrån om du har lågt i tak i pannrummet, det blir bökigt både för dig och mig

.
Rekommenderar att titta på eldstadsvolymen, ligger den på 100 liter kan du fylla 1000 liter tank lugnt på ett ilägg vilket är bekvämt.