Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rede till myskankor?  (läst 6526 gånger)

Jonte P

Rede till myskankor?
« skrivet: 29 dec-11 kl 22:59 »
Jag har svensk lantmyskanka och funderar på hur ett optimalt värprede ser ut. Storlek, utformning etc? Hur har ni andra myskägare gjort?

En fundering till: Har ni sittpinnar till era myskor? Min ena hona har börjat flyga upp och sätta sig på en boxmellanvägg nämligen.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Rede till myskankor?
« Svar #1 skrivet: 29 dec-11 kl 23:01 »
En bred platta lutad mot boxväggen :D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 dec-11 kl 00:41 »
En ganska djup låda och bra med halm!

En bräda är bättre än en pinne.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 30 dec-11 kl 08:23 »
Mina myskisar har själva valt sina reden... eller rättare sagt jag har kommit med förslag och och dom har "hissat eller dissat"  ;)

-På favoritlistan står kattlåda med huv.
-Bildäck utan fälg i undanskymt hörn.
-Kycklingtraktor som ursprungligen byggdes för Chabohöna med kycklingar. Husdelen har varit ett uppskattat bo.
-Vält tunna med gardin för hålet.

Som tur är är kattlådan den största favvisen och som gammal kattuppfödare som har lagt katteriet på is så finns det ju gott om sådan i gömmorna  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jonte P

« Svar #4 skrivet: 01 jan-12 kl 13:42 »
Har ni redena ståendes på golvet eller en bit upp? Myskor är ju ursprungligen trädlevande och hålträdshäckare om jag inte missminner mig och speciellt honorna flyger ofta upp på saker.

OK, sittbräda är alltså bättre än pinne. Antar att brädan då ska ligga med den breda sidan vågrätt eller? Idag sitter en av mina honor på en tvärställd ganska bred bräda.

Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 01 jan-12 kl 14:01 »
Har ni redena ståendes på golvet eller en bit upp? Myskor är ju ursprungligen trädlevande och hålträdshäckare om jag inte missminner mig och speciellt honorna flyger ofta upp på saker.

OK, sittbräda är alltså bättre än pinne. Antar att brädan då ska ligga med den breda sidan vågrätt eller? Idag sitter en av mina honor på en tvärställd ganska bred bräda.
Det stämmer korrekt =)
strandsff.dinstudio.se/text1_19.html
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 02 jan-12 kl 07:40 »
Jag har provar att ha reden en bit upp men det har inte passat mina damer. Dom vill ha sina bo på marken.  Det kan ju bero på att dom inte är läskunniga och därför inte vet att dom egentligen är trädhäckande ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 03 jan-12 kl 13:35 »
Jag har provar att ha reden en bit upp men det har inte passat mina damer. Dom vill ha sina bo på marken.  Det kan ju bero på att dom inte är läskunniga och därför inte vet att dom egentligen är trädhäckande ;)

Jag har för mig att de vilda helst bygger i ihåliga stubbar, så det kanske inte är en så dum idé att sätta lådorna på golvet...instinkten sitter nog ganska djupt fast dom inte är läskunniga?

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 03 jan-12 kl 13:42 »
Jag har för mig att de vilda helst bygger i ihåliga stubbar, så det kanske inte är en så dum idé att sätta lådorna på golvet...instinkten sitter nog ganska djupt fast dom inte är läskunniga?
Myskankor är trädänder, de riktigt vilda myskisarna byggde från början sina bon i hålor i träd (lik mandarinänder, knipor etc) de ruvar också gärna i uggleholkar och araholkar (papegojholkar)
Detta försvann samtidigt som man avlade änderna tama, deras svarta färg i ansiktet försvann delvis den också efter flera generationer i fångenskap. (MyskÄNDER är ju från början svarta i ansiktet)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 03 jan-12 kl 13:54 »
Mina hittar också sina ställen...

i hönsreden

under masonitskivan i garaget

i den blåa tunnan i syrenbuskaget som vi glömde plocka bort

en meter upp på en bred hylla

flyttkartongen var poppis ett tag också

hö-vinden i halvruttna ladugarden..

transportburar

Med ett ord:  Allt som är myskig undangömt och torrt  :)   Mys-ankor skulle det heter
« Senast ändrad: 03 jan-12 kl 16:49 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 03 jan-12 kl 14:34 »
Trots fina reden (som vi tyckte) så skulle två vara i vedboden och en ruvade i en hög med järnskrot bakom ladugården.
Den sistnämnda kom fram med 17 ungar i oktober för ett antal år sen.

Ronny

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 jan-12 kl 21:02 »
Myskankor är trädänder, de riktigt vilda myskisarna byggde från början sina bon i hålor i träd (lik mandarinänder, knipor etc) de ruvar också gärna i uggleholkar och araholkar (papegojholkar)
Detta försvann samtidigt som man avlade änderna tama, deras svarta färg i ansiktet försvann delvis den också efter flera generationer i fångenskap. (MyskÄNDER är ju från början svarta i ansiktet)

Instinkt försvinner inte bara så där och jag förstår inte vad det svarta i ansiktet har med det här att göra ???

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 03 jan-12 kl 21:15 »
Instinkt försvinner inte bara så där och jag förstår inte vad det svarta i ansiktet har med det här att göra ???
Domectriserar du ett djur tillräckligt länge börjar visst de vilda instinkterna försvinna, inte helt men de visar de inte alltid.
Det går att trigga igång holkruvningen hos de tama...

Det svarta i ansiktet har inget med detta att göra, bara drog in ett till exempel på vad som händer när man avlar djuren, något fel med det? =)

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 03 jan-12 kl 21:25 »
Denna text under kommer från feathersite under fliken "MUSCOVY DUCKS IN THE WILD"
They inhabit wetlands near forested areas, utilizing trees for roosting and nesting.

Lite övrigt jag hittade:
Muscovies prefer wetlands near forested areas and nest in tree cavities or nest boxes.
The nest is usually situated in a tree hole or hollow.

även en tråd om just detta:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84916.0

Ronny

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 03 jan-12 kl 22:29 »

Jag tycker du uttrycker det väldigt konstigt faktiskt! Vad menar du tex med "försvann samtidigt" och "flera generationer i fångenskap"? Domesticering är en över lång tid utdragen process, inte en händelse som kan preciseras i tid som du gör. Sen skulle jag också vilja veta vad du menar med att det svarta i ansiktet "försvann delvis". Att vilfärg och vildmönster alltid förändras och blir mer varierande när en art genomgår en domesticeringsprocess är ju ett känt faktum. Är det vad du menar?

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #15 skrivet: 03 jan-12 kl 22:39 »
Jag tycker du uttrycker det väldigt konstigt faktiskt! Vad menar du tex med "försvann samtidigt" och "flera generationer i fångenskap"? Domesticering är en över lång tid utdragen process, inte en händelse som kan preciseras i tid som du gör. Sen skulle jag också vilja veta vad du menar med att det svarta i ansiktet "försvann delvis". Att vilfärg och vildmönster alltid förändras och blir mer varierande när en art genomgår en domesticeringsprocess är ju ett känt faktum. Är det vad du menar?

??? Fler generationer i fångenskap nämner ingen speciell tid. 4 år? 100 år? 1000 år? det nämner jag inte i min text. Jag vet att det är en lång utdragen process.

Det svarta ansiktet försvann hos myskänderna när de domestricerades, av vilken anledning det försvann vet jag tyvärr inte. Men så är fallet.
Här ser du en vild myskand med svart ansikte.

Men hmm, var det inte reden som skulle diskuteras här?

Ronny

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 03 jan-12 kl 22:54 »
Visst - alla tama myskankor är inte svarta i ansiktet som den vilda formen är - det är jag fullt medveten om. Om vi hoppar tillbaka till tråden, så vill jag fortfarande påstå att fortplantningsinstinkten (inklusive bobyggarinstinkten - om man uttrycker det så) finns där i hög grad än i dag även om myskankan genomgått tämjandets flaskhals.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #17 skrivet: 03 jan-12 kl 23:06 »
Visst - alla tama myskankor är inte svarta i ansiktet som den vilda formen är - det är jag fullt medveten om. Om vi hoppar tillbaka till tråden, så vill jag fortfarande påstå att fortplantningsinstinkten (inklusive bobyggarinstinkten - om man uttrycker det så) finns där i hög grad än i dag även om myskankan genomgått tämjandets flaskhals.
Att inte insikterna finns kvar har jag inte påstått att de inte gör. Bara att instinkterna inte är lika tydliga efter massa års domestricering. De kanske anpassar sig efter sin kroppsform etc. EX. Påfågelduvor lever och ruvar mer än gärna på marken pga deras stora stjärt, medans klippduvan som påfågelduvan härstammar ifrån lägger ägg högt upp. Det jag menar är att myskankor mycket väl kan ha anpassat sig för att ruva på marken pga sin vikt. De är ju mindre i det vilda.

Jag tror, att skaffar man mindre myskankor som är duktiga på att flyga. och villiga att sitta högt upp. Då tror jag att holkruvning fungerar!

En på backyardpoultry hängde in holkar till sina mandarinänder. I samma voljär bodde det lite myskankor. Myskankorna försöke om och om igen att komma in i holkarna (hålet var dock förlitet). De satt även på holkarna och tittade in i holken och sånt. Visade stort intresse.
« Senast ändrad: 03 jan-12 kl 23:09 av Prydfjærfe »

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 04 jan-12 kl 10:48 »
Og jeg lurer på hvordan de får andungene ned fra treet?

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 04 jan-12 kl 11:11 »
Og jeg lurer på hvordan de får andungene ned fra treet?

Ällingarna hoppar ner när mamman lämnar boet och lockar.

Kan man se med vilken gräsandsfamilf som helst.. träd, garagetak, ällingarna bara kastar sig ner - det finns  ingen alternativ om man inte vill blir lämnat.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser