Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två honor i samma bur  (läst 3096 gånger)

mikatela

• Kvinna med starkt intresse för djur
    • Skåne
    • Bärnalt Sweden
Två honor i samma bur
« skrivet: 30 dec-11 kl 20:26 »
Har hört många gånger att kaniner ofta inte går att ha i samma bur.
Men hur ofta stämmer det egentligen?
Tänkte om man kan ha två honor i samma bur kanske?
Själva innedelen av buren är 80x120 som en pall och sen utedelen är 120x240.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Två honor i samma bur
« Svar #1 skrivet: 30 dec-11 kl 20:43 »
Ibland funkar det och ibland inte,syskon som växer upp tillsammans brukar gå fint, jag har sett och hört uppfödare som haft närmare 10vuxna honor i samma box och där det funkat fint men jag har oxå sett fall där kaniner bitit fula märken i öronen på varann i gemensamma boxar. Du får pröva och se,ju större yta dessto bättre chans att det går bra.
Fjäderfän och kaniner

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 30 dec-11 kl 21:00 »
Jag hade hört att två honor som är syskon skulle kunna fungera fint tillsammans. Köpte två och höll tummarna. Visste ju att det fanns en risk att det inte skulle gå. Det gick inte efter några månader började de att slåss som galningar och fick fula bitmärken. Det var bara att dela på dem. Märkte dock att de gillade varandras sällskap på så sett att de gärna ville titta på varandra. De hade gott om plats där de bodde från början med varsit hus om de så önskade. Stort som en mindre hästbox;-) Tyckte att de hade alla förutsättningar för att fungera men icke...
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

4-ever

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 dec-11 kl 21:37 »
Vi har två honor och en kastrerad hane tillsammans och det fungerar finfint!
De har en hästbox som de delar på nu under vintern som är inredd åt dem.
Lite överdrivet med plats kanske, men jag gillar inte när djuren har för lite plats :-[
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 31 dec-11 kl 20:30 »
Ja det gäller att ha tur ;)
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

lillvilda

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jan-12 kl 18:59 »
Jag har 2 honor ihop i samma box men då är det mor och dotter. Funkar fint. Jag har haft andra honor ihop förut men då har de varit lösa i stall så de har ju haft gott om utrymme.
« Senast ändrad: 01 jan-12 kl 19:02 av lillvilda »

Emy90

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 02 jan-12 kl 01:13 »
Jag vande mina två honor med varandra då den ena var en unge och de hade gott om plats på sommarbete. Kan vara bra att ha något i mitten av hagen som den lilla kan gömma sig bakom om hon vill komma undan, jag ställde deras "sovkoja" i där. Har hört att det ska vara lättast om de är uppvuxna tillsammans eller om den ena är en unge. Ska vara svårt att släppa ihop två vuxna honor.

En vän till mig påstår dock att det går att vänja vuxna honor med varandra om man gör det långsamt. Man ska ha dem i olika burar så att de kan se varandra i en till två månader innan man ens försöker släppa ihop dem.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 04 jan-12 kl 11:50 »
jag har oxå gjort så att de fått vänja sej vid varandra långsamt, bott bredvid varandra, bott i varandras burar och mot slutet haft kompostnät emellan och sedan ihop, detta både mellan äldre kaninhona och ny yngre och mellan äldre marsvinshona och yngre, tålamod och gott om tid  :D
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Mallis

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 jan-12 kl 13:09 »
Prova men utforma gärna buren så att du lätt kan dela av den ifall de bråkar. Inte kul att behöva stressbygga en för att de slåss.

Har haft två systrar ihop sen i sommras och det har funkat fint men nu så har den ena ett 3cm långt sår på sida och den andra kan inte låta bli att putsa på det. Det tålde den skadade inte utan försökte komma undan.

Delade deras dubbelbur  med nät men nu verkar de sakna varandra :( sitter och tittar in till den andra och sover på varsin sida av nätet tryckta mot varandra. Jag hoppas jag kan ha dem ihop i rasthage ibland iaf. Men då under uppsyn.

Inte kul att se att de skadar varandra så för husfriden får de vara särbo

Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser