Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mycket blod var det...  (läst 5624 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Mycket blod var det...
« skrivet: 30 dec-11 kl 21:16 »
I eftermiddag när jag kom ut i hönshuset upptäckte jag att min vita Leghorntupp hade blivit rödhalsad  :-X

Det var blod på honom, på väggarna, på golvet, på hönorna, ja minst sagt överallt. Han verkade dock pigg och oberörd. Han är enda tuppen i gruppen och ingen höna var skadad så min nästa misstanke var att han hade muckat med någon tupp i rastgårdarna vid sidan, men icke sa nicke inte heller de tupparna hade den minsta skråma.

Inte mycket att be för. Han fick följa med in för undersökning och rengöring. Det var massor med intorkat blod i stora klumpar och det var ett projekt som tog lite tid att lösa upp allt kladd och tvätta ur allt levrat blod. efter ca 20 minuter under kranen hade jag hittat orsaken till blodvitet och det enorma såret gjorde mig nästan full  i skratt ::) ::) ::)

Så här fin blev han efter tvättning och sårvård. Jag vågade ju inte sätta ut honom med blöt hals i hönshuset så han fick sig en omgång med hårfönen också ;)

Och såren undrar ni då förstås.... Jo dom såg ut så här

Att så små och väldigt ytliga sår kan orsaka detta enorma blodvite  :-\ Att det ser litte grått ut beror på att jag fick sätta på lite blodstopp för att inte allt mitt tvättande skulle vara ogjort...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Mycket blod var det...
« Svar #1 skrivet: 30 dec-11 kl 21:29 »
Exakt samma sak har hänt hemma hos mig idag. Fast då var det för att jag ändrat om i grupperna och satte in min plymistupp till ny grupp. De blev inget slagsmål alls då han visade sig underlägsen för de nya tupparna på en gång, ville inte mucka. Dock så var det en tupp som var tvungen att ge honom ett nyp i kammen (lite tuktnyp som nog de flesta känner igen), det nypet träffade en av hans taggars toppar och det gick hål, ett liknande sår som din leghorntupp (några mm i diameter i storlek). Resultatet blev en helt nedsmetad krage, levrat blod över ansiktet o kammen, blod på väggar o annat han kommit åt.  :-X

Jag var där hela tiden under tiden de hände så jag vet att det inte var något större muck - "VAFA... HUR HAR DET HÄR GÅTT TILL!?" blev det när jag vände mig om o möttes av synen.  :-X

« Senast ändrad: 30 dec-11 kl 21:33 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 dec-11 kl 21:37 »
Hänt här också. Att så mycke blot kommer från så litet sår. Här var hela väggen nedblodad längsmed foder rännan. Hela vattenautomaten. Såg ut som masaker. Visa sig att det varit bråk med tuppen i buren bredvid. Resultat litet sår på främre taggen på kammen.

Tösen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 30 dec-11 kl 22:17 »
Kammen blöder tydligen VÄLDIGT mycket väldigt lätt.. Hade en liten höna som såg likadan ut för ett tag sen.. rena massakern på väggar och skålar :-\ Får man bara bukt med det så ser det nog värre ut än vad det är som tur är :)
Det blir vad du gör det till!

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 30 dec-11 kl 22:24 »
 Ja Snacka om att det (oftast)ser värre ut än vad det är  ;D  ;D . Är det de´ som heter " blodvite har uppstått"   Så ruskar dom ju på huvudet när det rinner ner i nacken vilket gör att man undrar om man ska tvätta hönshuset eller måla om i en röd nyans.
                    MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 30 dec-11 kl 23:18 »
Det är just det jag ville visa med dessa bilder ;) Det är inte första gången jag har hittat tuppar som jag trott har haft dödliga sår och så har det varit en knappnåls stor skråma på kammen  ::)

Det är ju rätt så många nya hönsägare som  hittar in här på Alternativ och har man inte varit med om detta är det ju inte konstigt om man får lite panik och blir skärrad om man hittar en tupp eller höna som ser ut som om någon har misslyckats med slakten  :-X

Naturligtvis kan dom blöda av riktiga och fula sår också men det kan ju vara bra att veta att man inte måste slå på "panikmode" direkt om man råkar ut för något liknande i sin egen hönsflock. Oftast är det ju bara små och ytliga sår, som tur är  :D

Denna grabben ska ev på utställning om två veckor så vi får hoppas att han håller sig hel och läker ihop tills dess  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 dec-11 kl 23:24 »
Mycket pedagogisk tråd. Den kommer väl till pass nu inför den mer hormonstinna perioden ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

David97

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 dec-11 kl 01:27 »
Hände samma sak med min Fluffen för några dagar sedan.. (Blandras, Lohmann x Blandrastupp med Brahma i) Han var alldeles knallröd i nacken.. (Gjorde en likadan tråd fast utan bilder) Jag fick panik.. Såret är lite större, men kan bero på att jag har 6 andra tuppar ;) Och mina f.d Lohmann höna (Tagna av iller) där var det bråk en dag (Inte bara Lohmann utan 3 vita blandisar också) Då vaer det bråk mellan 2 blandisar.. Kommer in i stallet dom bodde i.. (Skulle slaktas, åt ägg och hackade andra) Så såg jag att en höna såg hängig ut.. Kollade på andra sidan, vad ser jag?? JO! Blod runt ögat!! Jag fick panik och sprang runt som en galen Bäver och skrek ''DET ÄR NÅGON JÄVEL SOM PICKAT UT ÖG HELVETET!!''  Sen ser jag att det var öronskiva.. Ropar till min bror.. ''Det är lugnt,, det var inte ögat..''

Någon vecka senare pratar jag med pappa i telefon:
Jag: Hur är det med hönorna??
Pappa: Jo.. Det är väl bra..
Jag: O Idiot-hönorna??
Pappa: Dom är döda..
Jag lite glad: Va :D Har du nackat dom? :D
Pappa: Ne, det har vart en iller här..
Jag: Va i helvete säger du.. Får smått panik och säger köp fällor, vakta med gevär!! VAD SOM HELST!! DEN FÅR INTE TA DOM ANDRA!!!!

Den har inte vart häro tagit någon mer.. ;)

Viickiss

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 16 dec-13 kl 16:43 »
Mina ungtuppar har haft hack på varann idag ocg de är blodiga och dana ska man tvätta dem ?
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #9 skrivet: 19 dec-13 kl 10:41 »
Nästan lika mkt blödde vår tupp, verkade aldrig sluta när han hade detta sår i kammen. De blöder väldigt mkt just där. Vår andre tupp hade hackat hårt och slitit av en hel bit! Vi tog potatismjöl och baddade med, det brukar underlätta koaguleringen. Vi fick badda mkt och en bra stund, bökigt att få det att stanna kvar! Men till slut blev det en kaka av blod och mjöl som satt kvar en stund i alla fall. Läkte sen bra. Men man blir ju rädd när det blöder så mk
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 19 dec-13 kl 11:07 »
Mina ungtuppar har haft hack på varann idag ocg de är blodiga och dana ska man tvätta dem ?
  :o
*näemenförhälvitte*

Nej du ska inte tvätta dom, du ska slakta dom.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Viickiss

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 20 dec-13 kl 11:09 »
Två av dessa ska  faktiskt iväg till nya hem på mån och jag duschade av dem! sorry att jag tydligen ställde en så knäpp fråga  ???
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser