Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köp av bi samhälle?  (läst 2388 gånger)

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
Köp av bi samhälle?
« skrivet: 30 dec-11 kl 22:20 »
Hej. Om man köper ett bisamhälle, hur mycket får man betala då och följer kupan med?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Rosten

• Närke
SV: Köp av bi samhälle?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-11 kl 22:46 »
Beror på vad man köper och när.
Jag har betalat allt från 1000:- till 2700:- inklusive moms.

Köper man ett samhälle tidigt på våren så har det klarat övervintringen och är stark så det kan börja samla honung direkt.
Det gav jag 2700:- för och fick in 50 kg honung på det. (raps)
Dom sommaravläggare som jag köpt för 1000:- har jag fått stödutfodra för att dom skall klara vintern.
Då blir det förluster istället för vinst första sommaren.

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 31 dec-11 kl 01:59 »
Brukar stå i annonsen om kupa följer med, annars inte. Om du kollar med nån biodlare i din närhet kan det hända h*n har en billig kupa till dig. Annars Blocket.se . Jag hittade mina kupor så.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 31 dec-11 kl 11:07 »
Tänk på att om du ska flytta dina kupor från försäljaren hem till dej så ska de har besiktas innan av bi tillsynsmannen , som är grattis och ska ordnas av den som säljer.

Ingen besiktning = oseriös säljare , se dej omkring efter en som följer de regler som finns så får du friska bin.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 31 dec-11 kl 18:04 »
Googla "att köpa bin" så brukar en artikel jag skrivit komma högst upp som ger lite praktisk information om hur man köper och flyttar sina första bin.

klarre

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 31 dec-11 kl 18:13 »
Vore det inte en bra ide att ta kontakt med lokala biodlings föreningen? Det kanske är någon som skulle kunna avvara en avläggare till en 15 åring och en kupa för en liten peng lokalt. När man är 15 är det kanske inte så lätt att tjacka en kupa på blocket för 2000 spänn någonstans ute i landet, du kanske till och med skulle kunna jobba av en kupa hos någon.

Dela detta:

* Inloggade just nu

217 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser