Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur gör ni på vintern ?  (läst 1925 gånger)

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
hur gör ni på vintern ?
« skrivet: 01 jan-12 kl 16:03 »
Jag tänkte skaffa myskankor till våren och en badpool till dom somjag lätt kan rengöra men hur blir det på vintern då fryser ju vattnet direkt eller badar inte dom på vintern?
Tacksam för svar praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Anne fra Norge

• Blekinge
SV: hur gör ni på vintern ?
« Svar #1 skrivet: 01 jan-12 kl 17:53 »
Jeg har moskusender og bruker sånne små badebasseng/sandkasser til små barn. De er enkle å tømme og tar vel en ca 80 liter. Jeg hadde lest at moskusene ikke var så glad i å bade, men mine ELSKER det. Jeg har to kar som jeg fyller opp, jeg bruker som regel regnvann fra taket på huset. Så hver gang det regner eller drypper fra taket stormer jeg ut og legger røret i bassenget. Når det er på det aller kaldeste fyller jeg badebassengene ca to ganger i uka, mine kommer stormende med en gang jeg begynner med vannet og bader i vei. Til drikkekar bruker jeg baljer som tar i mellom 10 og 15 liter. Her fyller jeg opp flere ganger om dagen, dersom vannet fryser. Jeg bruker "varmt" vann så det ikke skal fryse så raskt.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 05 jan-12 kl 21:53 »
Hej! Jag har en badbalja till mina myskisar nu på vintern. Häller i varmt vatten varje morgon så håller det sej ett bra tag. Dena vinter har ju varit ovanligt varm så det har ju varit lite lyxigt :)
Annars måste de ju inte kunna bada varje dag bara de har så de kan bada huvudet, exempel vis i en hink m vatten.  Men ankor är ju blöt djur så de älskar att bada, det är så roligt att höra deras nöjda kutter när de kryper ner i badet :)
Lycka till!

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 jan-12 kl 18:05 »
Jag har en liten plaskdamm, till ankorna. De älskar att bada, har en rouen och en mulardanka. Jag var ochså innan jag skaffade dom orolig över hur det skulle bli med vattnet vintertid, men denna vinter har varit mer som vår, så än har inte vintern ställt till några större problem..Kan tom använda trädgårdsslangen fortfarande till ankornas pool..

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #4 skrivet: 06 jan-12 kl 18:28 »
Vi har lite blandade småhopp av ankor/myskisar. Vi har en damm men det blir tufft att slå upp den, den är relativt stor. Nu på vintern har vi vatten inne på nätterna i en balja som är så pass stor att de kan doppa huvudet och dricka. Antar att i alla fall löpisarna skulle kunna ta ett dopp.
På dagarna fyller jag vatten lite djupare baljor så de kan bada, jag har baljorna så nära vattenslangen att det blir lätt att fylla på. Även gässen kan lägga sig baljan om de skulle vilja, men mer än så blir det inte. :)

Inne i ankhuset fryser inte vattnet än så länge i alla fall. när kylan kommer och stannar blir det väl till att släpa varmvatten.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser