Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja kläcka fram kycklingar tidigare pga den uteblivna vintern?  (läst 5603 gånger)

Xoot

• Gäst
Är det fler som har tankar på det??

Har redan ett par ruvare och plusgraderna håller i sig. Nu är vi inne i Januari.
Slutet på Feb kör jag igång med årets ägg om vädret fortsätter.  :D

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
japp samma här !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Januari brukar ju var den kallaste månaden så än kan vintern slå till.  ::) Den kanske bara blivit lite försenad.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
Jag la ägg i kläckaren idag... de får växa några vecka i en bur i källaren för att flytta ut till uppvärmd hus när de är 6-7 veckor.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
Här har 2 av mina hönor samma tanke, dom ruvar för fullt så troligen om allt går bra så tittar det fram kycklingar till helgen.
Men min tanke var inte att ha kycklingar just nu, vi har fått ca 15cm snö idag men det är plusgrader.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Daniel1983

• Västergötland
En höna ruvar här... Ännu bara på redeägg. Riktiga ska hon få i slutet av veckan om allt funkar som det är planerat. 30 ägg är beställda, så äggkläckaren får dras igång också:)

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
har samma funderingar, men ska nog vänta tills mars, då ska jag se om hönsen visar vilja att ruva, alla utom en är årskycklingar och ingen av dem värper just nu, annars får det vänta till april-maj, så att det är tillräckligt varmt för att små kycklingar kan klara sig även om det händer mamman något
Västgötamor

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
En ruvhöna kläckte kycklingar för 4 dagar sedan, en annan höna kläckte i går.

Själv har jag stoppat årets första ägg i kläckaren idag  :D  Men jag brukar ju starta kläckaren i januari så det är ju inte pga vädret  ;) Jag gör det för att kolla befruktningen, är den bra kan jag börja sälja avelsägg efter flera av mina raser om en vecka eller så :D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

David97

• Gäst
Vill så gärna kunna starta kläckaren!! Men går inte :( Måste ha en bra plats o ha kycklingbur... vilket jag inte har nu :/ Annars skulle jag starta nu.. Men ska kolla lite hos pappa o se om jag har någon plats för en kycklingbur.. Vill ha små fluffisar :)

mammazan

• Västmanland
Hur gör ni med de nykläckta kycklingarna? Jag har två hönor som ruvar, och de första kläcks till helgen. De blir mina första kycklingar som kommer mitt i vintern, och jag vet inte hur jag ska göra med dem. Värmelampa? Värmefläkt? Temperaturen ute växlar ju så hela tiden -10 igår och +3 idag, men vid vilken temp ska jag oroa mig?

Xoot

• Gäst
Hur gör ni med de nykläckta kycklingarna? Jag har två hönor som ruvar, och de första kläcks till helgen. De blir mina första kycklingar som kommer mitt i vintern, och jag vet inte hur jag ska göra med dem. Värmelampa? Värmefläkt? Temperaturen ute växlar ju så hela tiden -10 igår och +3 idag, men vid vilken temp ska jag oroa mig?

Beror ju på vilken värmekälla du har inne i hönshuset och  hur bra det är isolerat.
Jag hade aldrig kläckt fram kycklingar när tempen pendlar mot 10minusgrader.

En kombination av isolerat utrymme, värmelampa och termometer brukar man se att folk använder.

sonja på slätten

• Halland
Jag förstår inte hur ni vågar räkna bort vintern REDAN!!! Det är ju i januari den brukar börja, och ofta blir det jättekalla nätter i februari.
Dock tycker jag att mina tuppar har vårkänslor, mycket mer bråk och hönjagande än det brukar vara denna tiden.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland

Om hönorna är duktiga mödrar så behöver du inte oroa dig alls.  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Vintern har nog bara uteblivit HITTILLS. Det kan fortsätta va blött och även komma långa köldperioder. Vi vill inte böka med extravärme och  annan brandfara i hönshuset och ingen annan lämplig plats finns. Kycklingarana brukar vara utomhus i flocken efter 3-4 dar.
F.Ö brukar Gullhöna lägga sig 1:a Maj, varken tidigare eller senare.
« Senast ändrad: 05 jan-12 kl 10:49 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

lena70

• Gäst
Håller med Helena, om det är en bra hönsmamma klara hon kycklingarna, oavsett grader ute eller inne. Under hönan är varmt och skönt för små kycklingar, säkert lika varmt som i en kläckmaskin..Oroa dig inte!.
Har precis fått årets första silkeskycklingar..En gammal korsningshöna ville ruva, och jag hade inte hjärta att neka henne det, så jag gick ut till silkeshönsen och hämtade 5 ägg..Och igår började äggen kläckas..Jättespännande!.Har aldrig kläckt fram kycklingar i Januari förrut...

mammazan

• Västmanland
I morse var tre stycken kläckta! Två till är på gång :) De har fått flytta till en barnkammare tillsammans med mamma, och verkar väldigt pigga. Jag trodde aldrig att det skulle bli till något.... Hönan är en väldigt duktig mamma, så hon ska nog klara av sina kycklingar trots årstiden  :D

Pernilla Lava

• Södermanland
6 veckors kycklingar från kläckaren + 9 st nya igår  ;D ;D
Värmelampa i isolerat utrymme. Så roligt att få ägg till våren på de nya!!
Förra årets kläck har ju just börjat värpa...

Frågan är ju... ringmärker man dessa december kycklingar med 2011 ringar? Jag antar det :P :-[

mmmmm :-* :-* bebisar!
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

294 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser