Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör jag med ruvhöna och köpta avelsägg?  (läst 3907 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Hur gör jag med ruvhöna och köpta avelsägg?
« skrivet: 02 jan-12 kl 13:12 »
Jag har ju då aldrig haft höns innan och undrar nu hur jag ska göra om jag vill köpa avelsägg av Maran och Isbar för att få varierade äggfärger. Hur ska jag veta när jag ska skicka efter ägg? Om jag beställer ägg, hur länge kan dom ligga i kylen och vänta på att hönan vill börja ruva? Kan jag lägga ett gäng ägg där de lägger sina ägg och se om dom vill ligga på dem? En av hönorna blir arg när jag ska hämta äggen om hon ligger i redet och en gång lyckades hon samla fyra ägg som hon låg och värmde och bet mig när jag skulle fösa bort henne och ta äggen. (hade gömt sig i vedboden med äggen)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

David97

• Gäst
SV: Hur gör jag med ruvhöna och köpta avelsägg?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-12 kl 13:21 »
Kläck ägg förvaras inte i kylskåp.. Mellan 10-15grader ska dom ha.. Stiger det över 20 börjar utveckling.. Det är jätte svårt att tima när hönan ska lägga sej.. Ska man köpa ägg, ska man nog ha kläckare.. Man kan pröva lägga ett tiotal i redena, men inte säkert någon vill ruva.. Det gäller att man vet att man har en trogen ruvre..

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 02 jan-12 kl 13:25 »
Har du ingen hönsvän som du kan samkläcka med ?
Hedemorahöns

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #3 skrivet: 02 jan-12 kl 15:17 »
Jag har ingen att sammkläcka med. Då kan jag testa och se om dom vill ruva genom att lägga ca. 10 ägg i redet där hon  vill vara (inte det jag gjorde iordning från början dock!) Hon har hittat ett ställe som hon går till och lägger äggen, i hönshuset men så att säga utanför hönsnätet i mitt "för-rum" i en påse med halm som jag har där för påfyllning! Om hon verkar ligga kvar på äggen i 2-3 dagar, är det då så att hon är tillräckligt ruvsugen? Kan jag då byta ut äggen om jag hittar några i närheten vid det tillfället?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

anders 67

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 02 jan-12 kl 15:53 »
Det är lättare att "spara"ruvhönor än att köpa avelsägg som bara ska ligga till kanske ingen nytta.
Jag menar att får man en ruvhöna så kan ju hon ligga på redägg eller några mindre värdefulla ägg tills det finns ägg att lägga under.
En bra ruvhöna ger inte upp i första taget och kan säkert ligga ett par månader i väntan på kycklingar.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Emy90

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 02 jan-12 kl 15:58 »
Nu vill jag egentligen inte säga emot David men jag brukar alltid spara ägg från de hönor jag vill avla på och lägga dem i kylskåpet för att sedan lägga dem under en höna som lagt sig för att ruva. Jag har fått kycklingar från de äggen också, är dock möjligt att färre kycklingar kläcks från de äggen utan att jag har tänkt på det.

Enligt egna erfarenheter kommer en höna som legat på ägg i 1-2 dygn ligga kvar tills det blir kycklingar. Försök inte flytta en höna som lagt sig på ett ställe för mina hoppar alltid tillbaka där de först låg, även om de lämnar kvar äggen och lägger sig i ett tomt. Höns som blivit sura lämnar redet ca 1 timme per dag de första 17-19 dagarna ungefär för att äta, dricka och sandbada så att du inte tror att hon har tröttnat på dem.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 02 jan-12 kl 16:48 »
Det bästa stället att förvara blivande avelsägg är i matkällare eller liknande utrymme, lagom temperatur och hög luftfuktighet. Det gäller bara att komma ihåg att vända dem varje dag. Ska man ha dem i kylen får man ha bra koll på resten av familjen så de inte blir uppätna, annars går "svaldelen" bra.
Om man inte känner sina höns i fråga om ruvegenskaper är det säkrast att vänta tre dygn innan man lägger till avelsäggen. Och är den plats din höna valt en säker plats med tanke på rovdjur? Annars bör du snarast övertyga henne att redet är bättre. Har hon väl lagt sig är det mer riskabelt att flytta henne, risken är stor att hon ggör allt för att komma tillbaka till det gamla stället.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 02 jan-12 kl 18:38 »
Tack för alla svar ;D Jag tror stället ska fungera, har försökt övertyga henne redan men hon går då bara fram och tillbaka och försöker "tränga" sig in till det stället jag inte tycker är lika bra! Nu har jag bytt ut halmpåsen mot en balja med torkade nässlor och annat torkat grönt gräs och lägger äggen där. Jag ska då testa att lägga 8-10 ägg från affären där och se om hon vill ligga på dom.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #8 skrivet: 02 jan-12 kl 18:39 »
Det är lättare att "spara"ruvhönor än att köpa avelsägg som bara ska ligga till kanske ingen nytta.
Jag menar att får man en ruvhöna så kan ju hon ligga på redägg eller några mindre värdefulla ägg tills det finns ägg att lägga under.
En bra ruvhöna ger inte upp i första taget och kan säkert ligga ett par månader i väntan på kycklingar.
Hur menar du då? Kan du förklara lite närmare??

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 02 jan-12 kl 20:09 »
Kläck ägg förvaras inte i kylskåp.. Mellan 10-15grader ska dom ha.. Stiger det över 20 börjar utveckling.. Det är jätte svårt att tima när hönan ska lägga sej.. Ska man köpa ägg, ska man nog ha kläckare.. Man kan pröva lägga ett tiotal i redena, men inte säkert någon vill ruva.. Det gäller att man vet att man har en trogen ruvre..
Jag vill bara förtydliga att ägg inte börjar utvecklas av att temperaturen stiger över 20grader. Då skulle ju sommaren kunna ruva fram kycklingar utan höna  ;) Ägg behöver runt 37grader för att börja utvecklas.

När en höna läger sig och ruvar får hon en kort febertopp som gör att temperaturen blir något högre och fuktigheten lika så.  Det är först då äggen kommer igång. Det räcker inte ens att hönan ligger på äggen en timme för att värpa ett nytt. Tänk på att om hönan själv får välja samlar hon ihop  ett gäng med ägg under ibland 2-3 veckors tid innan hon lägger sig. De första äggen får inte börja utvecklas  bara för att hon är där och värper  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

karsan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 02 jan-12 kl 22:44 »
Eftersom jag inte har någon tupp måste jag få ägg från någon annanstans när jag vill få kycklingar.  Har bara 2-4 hönor, och bara sedan två år, så det finns många med mer erfarenhet.  Men när en höna vill ruva och jag vill ha kycklingar (har inträffat två gånger)  har det inte varit svårt att få tag på ägg att lägga under efter ett par dar (fast jag har inte varit noga med ras, och jag har kollat innan om möjligheter).

Andra gången fick jag flytta hönan - andra hönor lade ägg där och jag tror att ägg gick sönder i processen med lite bråk mellan hönorna, för ett avelsägg var i alla fall borta efter ett par dar.  Jag flyttade ruvhönan till typ kaninbur på ben, bara några meter från hönshuset.  Hon gjorde precis som ni varnar för -  när hon haft sin dagliga ruvrast gick tillbaks dit hon lagt sig från början och letade efter äggen.  Som tur är har jag lösa reden,  såna där plastiga transportburar för katt och hund faktiskt,  så det var bara att ställa dit redet igen och lyfta hela härligheten med ägg och ruvhöna tillbaks till där jag ville ha dem.  Sedan lärde hon sig  var det nya stället var.

Alltså - 1. det går att få tag i avelsägg efter att ha hönan har lagt sig
            2. Att ha lösa reden från början  kan lösa problem med ruvhönor på fel ställe. 

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 03 jan-12 kl 07:42 »
Om du vill ha avelsägg av en speciell ras kontakta uppfödaren. Berätta att du inte har kläckare och ska ha en av dina surhönor att ruva fram äggen. Fråga om det är OK att du kan få ägg med kort varsel när hönan lagt sig. Alla kanske inte kan hjälpa dig med detta men det finns förmodligen en del som kan.

Vill du stimulera ruvlust så fyll ett rede med en hög plastägg eller golfbollar. Ett lockande bo fullt med ägg kan få många hönor sugna på att ruva.

När hönan lagt sig och legat 2-3 dagar så du ser att hon har surnat ordentligt kontaktar du den som du ska köpa ägg av. Förhoppningsvis kan du då få äggen inom ca en vecka. När du har fått hem äggen desinficerar du dem och mörker dem med en linje om "magen". Sedan byter du plastäggen mot de riktiga äggen och antecknar datum  ;)

Sedan är det bar att hoppas på att hönan gör sitt jobb :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 jan-12 kl 21:48 »
En annan lite fråga som nästan hör hemma i tråden.. (tycker inte jag behöver starta en helt ny...)

Jag har en höna som ruvat 8 dagar på fem ägg. Idag när jag kom till hönsen hade hon på något sätt kommit utanför hennes lilla "inhägnad" där hon har sitt rede, lite promenadyta, mat och vatten. Jag vet inte hur länge hon vart ifrån äggen men dom va inte spec varma... Lyfte henne på plats direkt och hon la sig med en gång på äggen... Är det kört för ev kycklingar i äggen tro..... Hon får ligga tiden ut och lite till så får vi se...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 15 jan-12 kl 06:48 »
Lys äggen om några dagar  så ser du om de är vid liv.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser