Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med kök -planlösning  (läst 14513 gånger)

Intricate

SV: Hjälp med kök -planlösning
« Svar #20 skrivet: 03 jan-12 kl 08:22 »
Funderade på det här med vedspisen. Är markeringen där spisen verkligen är eller har du ett utrymme som "tillräknat" för att ha plats runt vedspisen?
För det blir ju lite trångt att ha skåp hela vägen in till väggen och försöka hitta saker i skåpet om du har en varm vedspis i rumpan (blir ju 60 cm över från skåp till vedspis bara)

Ja vet, det är väldigt lite med 60 cm där. Den sidan om vedspisen kommer dock inte bli varm, men ändå. Jag tänkte om man kunde ha utdragslådor som lätt kan plockas från sidan.

Intricate

« Svar #21 skrivet: 03 jan-12 kl 08:28 »
Ett par frågor: Är Vedspisen såpass stor som du ritat in på bilden? och åt vilket håll är vedspisens lucka?

En klassiker: Sätt spis, vatten och kyl i en triangel i köket. Då blir det skönt att jobba ;) När du har överskåp. Ha extrahöga, som är byggda ända upp till tak. Då får du mer skåputrymme och behöver aldrig städa ovanpå dammiga överskåp :-X

Jag är inte så bra på att rita, men tror jag har ett bra förslag på G.... men jag behöver ha koll på Vedspisen först ;)

Vedspisen är lika stor som den svarta klumpen men 5 cm på sidorna är inte gjutjärn utan puts så den är inte varm på sidorna. Luckorna är in mot rummet så att säga, mot den öppna ytan.

Övrigt bra att veta kan ju vara att avlopp och draget vatten finns vid fönstret så ho och diskmaskin bör vara i närheten av fönstret.

Intricate

« Svar #22 skrivet: 03 jan-12 kl 08:31 »

1  Kylskåp/kylfrys
2-3  Bänkskåp med lådor, överskåp över 2.
4  smal  diskmaskin
5-6 Högskåp där hyllplanen dras ut med luckan  pga det smala utrymmet mot vedspisen.
7  Köksö med spis och två 60 djupa skåp och tre 37  djupa.

Tips! Köp inte vanliga underskåp, köp djupa lådor istället.
[/quote

Den varianten har jag haft med i beräkningen på ett ungefär. Problemet som jag ser det är att när man kommer in i köket från hallen så ser man ju fläkten över spisen. En modern fläkt kan ju vara snygg från två håll men för mig klingar sådana fläktar mer manhattan än falu rödfärg.

Halte

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 03 jan-12 kl 08:38 »
Har du testat IKEA Home planner? Jag har gjort vår köksritning där i och då kan man ju även se det hela i 3D vilket underlättar enormt när man vill se hur det kan tänkas te sig i verkligheten.. Man ser ju liksom hur trångt det ser ut i alla riktningar,,

Del av vårt tilltänkta kök i 3D..

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #24 skrivet: 03 jan-12 kl 09:20 »

Den varianten har jag haft med i beräkningen på ett ungefär. Problemet som jag ser det är att när man kommer in i köket från hallen så ser man ju fläkten över spisen. En modern fläkt kan ju vara snygg från två håll men för mig klingar sådana fläktar mer manhattan än falu rödfärg.

Gå  till en plåtslagare och be dem tillverka en kåpa i  gammal stil.

Sen sätt två eller fyra fästmän som "håller upp" kåpan.
« Senast ändrad: 03 jan-12 kl 09:26 av Grönavågen »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 03 jan-12 kl 10:34 »
Grönavågens förslag är mitt förslag :D... typ. Jag hade satt bänken i vinkel nere i hörnet, där bakom vedspisen, åsså hade jag puttat in en sån där lite skänk vid sidan om ingången från hallen, som fans på ett annat förslag.

Om du inte behöver så mycket underskåp som det blir med Grönavågens förslag, då hade jag satt spisen mot väggen så som det är med förslaget om ett vitrinskåp på samma ställe. Med spisen där har du nära både till vatten och kyl/frys :D

Vi har byggt vår egen spiskåpa av en mineritskiva och en gammal stock vi hittade i laggårn. Vi köpte en modern fläktinsats, som var extra stark, för att kunna ha fläkten högre upp än standard. Det är att rekommendera.

Tillägg: Där bänken viker av har vi vedspisen och på hörnet sitter en liten vattenho. Bänken är kaklad. Helt fantastiskt praktiskt. Bara att dra kastrullerna åt sidan :)

« Senast ändrad: 03 jan-12 kl 10:39 av Jennyt »
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Intricate

« Svar #26 skrivet: 03 jan-12 kl 15:17 »
Skissade lite på att ha spisen i hörnan vid vedspisen och kommer fram till att den inte får plats riktigt. Om det ska vara bänkskiva på vänstra sidan om spisen, vid fönsterväggen alltså, så kommer ju den vara 60 cm djup. Sen en vanlig spis är ju 60 bred och då får jag inte plats med några passbitar alls kring spisen vilket inte är att föredra.

Ett alternativ då skulle ju vara att inte ha någon bänkskiva till vänster om spisen men då skäl man mycket utrymme istället...

hmm...får fundera vidare

Intricate

« Svar #27 skrivet: 03 jan-12 kl 18:56 »
Suttit och fnulat på det här med spisen bredvid vedspisen och kom fram till att det går om man ställer spisen på snedden och bygger en ny innervägg så att "grottan" blir mindre. Jag är asnöjd precis som vanligt innan man kommer på att det av någon anledning inte funkar =)

Vad tycks?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 03 jan-12 kl 19:14 »
Det ser väl jättebra ut tycker jag :D Jag hade tanken på att göra en "blindvägg" just för att få bort den smala korridoren. Men fick för mig att du förlorade en massa utrymme. Nackdelen är väl att du har en bit mellan spisen och kylen, men något måste man alltid offra ;) Jag kan tipsa om att bygga in kyl/frysen med pärlspånt. Då gömmer man den en aning.

Jag hade nog valt att inte göra köksön så lång, men jag gissar att du vill ha skåpsutrymmen. Åsså hade jag satt in någon typ av skänk nere i hörnet vid ingången från hallen. Kanske med överskåp som har gamla fönster som luckor eller nåt sånt  :P Man kan ju sätta väggfasta överskåp även nertill om man vill.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Intricate

« Svar #29 skrivet: 03 jan-12 kl 19:25 »
Det ser väl jättebra ut tycker jag :D Jag hade tanken på att göra en "blindvägg" just för att få bort den smala korridoren. Men fick för mig att du förlorade en massa utrymme. Nackdelen är väl att du har en bit mellan spisen och kylen, men något måste man alltid offra ;) Jag kan tipsa om att bygga in kyl/frysen med pärlspånt. Då gömmer man den en aning.

Jag hade nog valt att inte göra köksön så lång, men jag gissar att du vill ha skåpsutrymmen. Åsså hade jag satt in någon typ av skänk nere i hörnet vid ingången från hallen. Kanske med överskåp som har gamla fönster som luckor eller nåt sånt  :P Man kan ju sätta väggfasta överskåp även nertill om man vill.

Ja det blir lite långt till kylen från spisen. Närmare 2 meter. Men än är jag rask och pigg ;)
Jag ser det lite såhär att det här köket är så speciellt att det är svårt att få något optimalt. Man får väga hela tiden.

Köksön är lång (150 cm ca) inte för förvaringens skull utan för bakningens skull. Vi bakar mycket och har idag en bänk på 2,4 meter som vi tycker är lagom lång =) Men man får väl sätta upp köksstommarna och se om den känns för lång eller inte. Det är ju lätt att minska ner den i så fall.

Hur tänker du med att klä in kylen? Mot fönstret kommer det naturligtvis att finnas ett sidostycke som är vackrare än själva kylsidan och över kylen kommer det ett överskåp. Men mer än så vet jag inte hur man skulle kunna bygga in det...?

Angående skåpet precis vid hallen så måste jag passa. Är lite allergisk mot att ha saker precis innanför dörröppningar. Det stör mitt flöde ;)

Sjaunja

• -
« Svar #30 skrivet: 03 jan-12 kl 19:28 »
Fin sista skiss Intricate! Med den nya väggen bakom spisen går det att hitta på mycket kul. Inbyggda hyllor som rymmer kokböcker och gamla plåtburkar t.ex. (Hyllorna går alltså in på vedförrådsytan.)  Den där köksön förtar det gammeldagsa. Ställ dit en gungstol istället :D

Sjaunja

• -
« Svar #31 skrivet: 03 jan-12 kl 19:33 »
Åhå, du vill ha stor bakningsyta. Om du hittar ett gammalt klaffbord så skulle det ju bara ta ca 50 cm utåt rummet i ihopfällt läge. Och ge över 250 cm bakyta när du så vill. Och så ett gammalt supskåp ovanför på väggen!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 03 jan-12 kl 20:13 »
Ja, två meter klara du nog ;D Kollade visst inte skalan så alldeles väldigt noga o:)...hihihi

Jo, jag menar... istället för att använd sig av den klassiska släta skivan som är till kylen, kan man använda sig av annat material för att dölja kylen. Lättast med en bild  ;)

Tillägg: Kylen har gått sönder, så vi har tryckt in en provisorisk som inte passar.... mindre snyggt ::)
« Senast ändrad: 03 jan-12 kl 20:16 av Jennyt »

Intricate

« Svar #33 skrivet: 04 jan-12 kl 08:57 »
Fin sista skiss Intricate! Med den nya väggen bakom spisen går det att hitta på mycket kul. Inbyggda hyllor som rymmer kokböcker och gamla plåtburkar t.ex. (Hyllorna går alltså in på vedförrådsytan.)  Den där köksön förtar det gammeldagsa. Ställ dit en gungstol istället :D

Fördelen med köksön förutom bakytan är ju även förvaring. Det är ju rätt lite förvaring i övrigt i köket.
Jag tror att den kan passa in i det gammaldagsa om jag på baksidan och mot sidan mot vedspisen klär in den i pärlspont och målar. Eventuellt funderar jag även på att pärlsponten ska gå upp ca 10 cm ovanför köksöns bänkskiva så det blir en liten mellanvägg där om du förstår vad jag menar. Ska försöka hitta någon bild.

Intricate

« Svar #34 skrivet: 04 jan-12 kl 09:03 »

Jag tänker mig ungefär en sådan här köks-ö. Inklädd i pärlspont som är lite högre "bakåt".
Jag tänker mig dock en smalare bakkant som också har lite mer snickarglädlje så det inte blir så "platt"

4-ever

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 04 jan-12 kl 13:43 »
Tycker den sista skissen ser bra ut  ;D
Och du fick ju tom till vedförvaring då! Det kan man inte har för mycket plats till känns det som.
Det går ju att mura upp bakväggen till köksön, så blir det lite liv i väggen och den ser gammal och robust ut.
Jag personligen tycker det är fint med röd/mörk tegel och pärlspontade vita/äggvita luckor blandat.
Vad har du tänkt använda för kökstillverkare?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Intricate

« Svar #36 skrivet: 04 jan-12 kl 19:04 »
Tycker den sista skissen ser bra ut  ;D
Och du fick ju tom till vedförvaring då! Det kan man inte har för mycket plats till känns det som.
Det går ju att mura upp bakväggen till köksön, så blir det lite liv i väggen och den ser gammal och robust ut.
Jag personligen tycker det är fint med röd/mörk tegel och pärlspontade vita/äggvita luckor blandat.
Vad har du tänkt använda för kökstillverkare?

Mura upp baksidan vore ju riktigt fint. Har jag inte tänkt på. Har dock aldrig murat så jag vet inte om det blir bra om jag gör det. Vill helst inte anlita någon heller. Får kolla upp hur man gör.
Luckorna ska vara grå/beige/gul/rosa och väggarna en grönaktig färg. Stommarna har jag redan de flesta. Köper till några på IKEA och luckorna får en lokal förmåga göra efter önskemål. Sen är tanken att jag gör resten själv.

4-ever

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 04 jan-12 kl 22:13 »
Det är inte så svårt att mura ;)
Tegel, murbruk, tegel ;)
Och sen ett eller annat järn in i väggen för att det inte ska ramla!
Det är faktiskt riktigt roligt att mura.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #38 skrivet: 06 jan-12 kl 01:36 »
Jag gillar både Kiml och Gröna vågens förslag. Ett tips om man har spisen "mittemot" själva arbetsbänken och hon är att man då sätter in en liten ho bredvid spisen. Det är förenat med stor olycksrisk om man ska ta en varm panna och bära den över golvet för att kunna slå ut spagettivatten.

Jag gillar inte "hörnspisar", tycker att det stjäl utrymme, ger 80-talsvibbar och det blir ofta en massa prylar och stök bakom själva spisen men det är ju en smaksak.
Vi håller själva på att bygga om köket och jag tror att vi har rätt lika utrymme, det finns ritningar längst ner till vänster på hemsidan om du vill kolla.

Ett tips till kyl och frys är att helt enkelt köpa vanliga (de integrerbara är oftast mkt mindre inuti) och sedan bygga skåp runtom för att dölja dem. Det kräver dock att kyl och frys har sådana sorts handtag så att det går att haka fast så att de öppnas samtidigt med "ytterdörren".

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #39 skrivet: 10 jan-12 kl 08:30 »
Jag är inne på kimis förslag. Utan köksö alltså. Tycker den gör att köket blir som två korridorer. Känns inte så lantkökigt. Jag hade satt kyl och frys till vänster när man kommer in från hallen. Diskho under fönstret, arbetsbänk hela vägen mot tvättrumsväggen till vänster om hon och med diskmaskin under. Sen hade jag anammat en del av idén med att sätta en blindvägg men, jag hade satt den jämns med murstocken och spisen jämns med vedspisen eller kanske en liten bit in för att få lite längre arbetsyta till höger om diskhon.

Sen överskåp över arbetsbänken hela vägen till taket. Inte kloss på fönstret utan lite luft emellan. Om du behöver mer förvaring så hade jag satsat på att sätta ett skåp för t ex grejer du inte använder så ofta på väggbiten in mot matsalen. Vill du bara ha en enkel kyl och frys kan du sätta ett högskåp brevid. Jag hade också strävat efter att få all bänkyta så ren som möjligt. Alltså om du har mikro så in med den i ett av överskåpen. På så vis har du gott om bänkyta att baka på. Om du inte använder vedspisen när du bakar så kan den användas som tillfällig avställningsyta då.  Eventuellt kan mikron sättas på den döda ytan brevid spisen. Annars kan eventuellt någon annan köksattiralj du vill ha framme stå där.
« Senast ändrad: 10 jan-12 kl 09:30 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser