Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  syns det på avkomman om raserna kopparmaran och engelsk araucana korsar sig?  (läst 6800 gånger)

jerker_s

• Södermanland
Hej!Jag har idag två raser med tuppar i mitt hönshus: Kopparfärgad Maran och pärlgrå engelsk araucana.
Jag funderar fram och tillbaks om jag skall behålla de engelska araucanorna.. Jag har ju bara ett litet hönshus och har inte möjlighet att avskilja grupperna, om jag inte bygger ett avelsbås extra.. Funderar om jag med säkerhet kan se på kycklingarna om de korsar sig???

Om jag endast kläcker ägg från grå araucana borde det lätt gå och se, för då blir väl korsningen svart??
Men när jag kläcker Maranägg då..??

Tacksam för svar!!!

jerker_s

• Södermanland
Man borde väl se på kammen?? Men jag har kläckt ett gäng Maranägg nu, kycklingarna är ca 2 ceckor och jag ser ingen skillnad på kammen på dem, dock ser en misstänkt korsad ut då den skiftar lite i grått i kragen och har små grå toffsar framme i ansiktet...

Men det känns ju inte så tryggt, vill ja ha mer säkra tecken för åtskiljning...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Den engelska araucanan har ju ärtkam vilket dominerar över enkelkam. Så de kycklingar som kläcks o är korsningar bör ju ha ärtkammar, alltså de ser ut som de är "plattare" i pannan - som lite avrundad kulle med fördjupningar i medan de kycklingar som föds med enkelkam har ju småsmåsmå taggar i pannan (minienkelkam).

Araucanakyckling (ärtkam)

http://www.feathersite.com/Poultry/CGA/Arau/BRKArauChik.html

« Senast ändrad: 02 jan-12 kl 19:09 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jerker_s

• Södermanland
Den engelska araucanan har ju ärtkam vilket dominerar över enkelkam. Så de kycklingar som kläcks o är korsningar bör ju ha ärtkammar, alltså de ser ut som de är "plattare" i pannan medan de kycklingar som föds med enkelkam har ju småsmåsmå taggar i pannan (minienkelkam).

Tack! Så borde det synnas snart på kycklingarna snart, även om jag inte ser nu.. Kanske ser tidigare sen med lite erfarenhet:)

Om jag kläcker ägg från araucanan och de skulle vara korsade med maranen så borde väl kycklingarna bli svarta och kan urskiljas så...?? För svart är väl dominant över grå..???

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Kycklingar med enkelkammar (lite äldre här där kammarna syns bättre för svårt o hitta foton på dagsgamla kycklingar med närbild på kammen ::) )

http://www.backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?pid=3786741

Marankyckling - Enkelkam

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Tack! Så borde det synnas snart på kycklingarna snart, även om jag inte ser nu.. Kanske ser tidigare sen med lite erfarenhet:)

Om jag kläcker ägg från araucanan och de skulle vara korsade med maranen så borde väl kycklingarna bli svarta och kan urskiljas så...?? För svart är väl dominant över grå..???

Pärlgrått är ett vikande anlag. Så om du korsar med svart och om det svarta djuret inte bär på anlag för pärlgrått så blir avkommorna svarta (med anlag för pärlgrått).

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Här är ett foto jag tog på en nyckläckt kyckling med enkelkam. Kolla noga på kammen på bilden så ser du att det är en liten bäbisenkelkam. :)

http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=item;in=4925

jerker_s

• Södermanland
Pärlgrått är ett vikande anlag. Så om du korsar med svart och om det svarta djuret inte bär på anlag för pärlgrått så blir avkommorna svarta (med anlag för pärlgrått).

Hmm.. Kan en kopparfärgad Maran bära på pärlgrått anlag?

jerker_s

• Södermanland
då gissar jag på att den misstänkta korsningens kycklingen är en tupp för den kammen står upp lite utan tydliga spetsar/taggar.
Det blev troligen endast en kosning av 7 kycklingar, det var bra!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hmm.. Kan en kopparfärgad Maran bära på pärlgrått anlag?

De ska de väll inte, men man vet väll aldrig till 100% säkert. ::) Hört historier och varit med själv där färger som inte ska finnas poppar upp plötsligt som tydligen då legat dolt i massa generationer. ;D

Du har inga foton på småttingarna? ;D

jerker_s

• Södermanland
De ska de väll inte, men man vet väll aldrig till 100% säkert. ::) Hört historier och varit med själv där färger som inte ska finnas poppar upp plötsligt som tydligen då legat dolt i massa generationer. ;D

Nej tyvärr! Men kanske kan försöka fixa någon bild i morgon..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Tänk också på att det finns en risk att enstaka Engelska Araucanor kan bära anlag för enkelkam. Därför kan man inte med 100% säkerhet säga att kycklingar med enkelkam är renrasiga Maraner även om det är mest sannolikt.

Med andra ord sälj inte dessa kycklingar som renrasiga, det finns en liten risk att du i så fall oavsiktligt lurar en köpare.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jerker_s

• Södermanland
Tänk också på att det finns en risk att enstaka Engelska Araucanor kan bära anlag för enkelkam. Därför kan man inte med 100% säkerhet säga att kycklingar med enkelkam är renrasiga Maraner även om det är mest sannolikt.

Med andra ord sälj inte dessa kycklingar som renrasiga, det finns en liten risk att du i så fall oavsiktligt lurar en köpare.

Aha.. Tack! Det är ju det jag är orolig för! Jag vill ju gärna ha renrasiga djur, både till mig själv, men även om jag skulle sälja...

När det blir varmare ute är det ju inte så svårt då jag har en stor välbyggd utegård som jag kan hängna av och göra en tillfällig lösning.. Men jag vill ju hällst kunna ta kycklingar när som under året.. Klurigt hur jag skall göra, de är trevliga raser båda två, men Maran är nog nr 1 ändå..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Det enklaste sättet är att ha ett sommarhönshus med inhägnad till den ena rasen, och bara ta kycklingar då. Det är ändå oekonomiskt att ha kycklingar när det är kallt ute. Vill du tvunget ta kycklingar vid andra delar av året, så kan du ha en mindre avdelning inne i hönshuset, där du stänger in alla tuppar av den ena rasen. Efter 2 veckor kan du då samla renrasiga ägg av den andra rasen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jerker_s

• Södermanland

här kommer en bild på en av de med enkelkam:

jerker_s

• Södermanland
och här en på den med misstänkt ärkam, tyvärr fick jag ingen bättre bild. Men man ser de grå tofsarna ovanför ögonen..

jerker_s

• Södermanland
Det enklaste sättet är att ha ett sommarhönshus med inhägnad till den ena rasen, och bara ta kycklingar då. Det är ändå oekonomiskt att ha kycklingar när det är kallt ute. Vill du tvunget ta kycklingar vid andra delar av året, så kan du ha en mindre avdelning inne i hönshuset, där du stänger in alla tuppar av den ena rasen. Efter 2 veckor kan du då samla renrasiga ägg av den andra rasen.

Tack! Jag funderar på den ideen.. det får nog bli så..

Hur stor yta klarar 2 st tuppar som är vana att gå ihop sig på i ca 3 veckor utan att det blir djurplågeri?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Tack! Jag funderar på den ideen.. det får nog bli så..

Hur stor yta klarar 2 st tuppar som är vana att gå ihop sig på i ca 3 veckor utan att det blir djurplågeri?
Ca 1 m2 om det är smart inrett, med bajsbräda under sittpinnen. Är det högt i tak i ditt hönshus så kan du ju ha Tupparnas avdelning under bajsbrädan till de andra hönsen. Då passar den även till att ha kycklingar i, tills de är stora nog att gå med resten av hönsen. Du kan också ha tupparnas avdelning som en hylla i hönshuset, då tar den inte upp golvyta från de andra hönsen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Jerker:

Ja, den svarta under ser ju ut o vara en blandis iaf. =) Fast det vart väldans suddigt när jag tröck upp bilden för större format, hihi. ;D Den kommer få hätta ser jag med (som också är dominant)

jerker_s

• Södermanland
Jerker:

Ja, den svarta under ser ju ut o vara en blandis iaf. =) Fast det vart väldans suddigt när jag tröck upp bilden för större format, hihi. ;D Den kommer få hätta ser jag med (som också är dominant)

Om både svart färg, hätta, ärtkam och fjädrar på benen är dominant borde det inte då vara enkelt att plocka bort blandisarna om man kläcker en sort ägg åt gången...???

Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser