Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga om stalltak, pris, tips på bra plåt  (läst 8268 gånger)

Ulricaa

• -
Lägga om stalltak, pris, tips på bra plåt
« skrivet: 02 jan-12 kl 22:09 »
Vi har ett stalltak som behöver läggas om i sommar, det ligger stora fina tjocka plåtar men det är bara reglat idag, inget spikat undertak och med vinterns alla stormar så känner jag att till våren vill jag ha ett nytt stalltak så jag kan känna att våra djur är säkra i sitt stall...fråga 1. nån som har lagt om tak på stall och har tips om bra och prisvärd plåt och var har ni köpt den? vi bor i knäred utanför laholm så inte alltför långt härifrån....fråga 2 finns här nån snickare med gott renommé eller nån som känner nån bra snickare, vill inte ge mig på dom stora firmorna som kostar multum, gynnar hellre en egenföretagare...
Mvh Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Ulricaa

• -
SV: Lägga om stalltak, pris, snickare?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-12 kl 10:08 »
Puttar upp lite

kackelmann

• Skåne
SV: Lägga om stalltak, pris, tips på bra plåt
« Svar #2 skrivet: 04 jan-12 kl 10:23 »
Finns det något skäl till att inte återanvända den gamla plåten?
Om de är tjocka och fina som du skriver hade jag återanvänt den. Finns sällan anledning att kasta något som går att använda. Om jag förstår dig rätt så har du i dagsläget grövre bärläkt (typ 1x2 tum) direkt på takstolarna och sen plåt ovanpå? Och du vill riva bort detta för att byta ut mot undertak av råspont, tätskikt, ny strö och bärläkt och sen plåt ovanpå?
Ta det inte som en beskhet men jag tycker det låter som du har ett fullt fungerande tak och det verkar vara väldigt mycket jobb och pengar för ganska lite nytta. I höstas bytte jag ut ca 20kvm tak som hade störtat in eftersom takstolarna ruttnat och gått av på mitten. Det kändes befogat :) Att byta ut ett helt stalltak som inte läcker, nja mmm hmm? Man har väl olika referensramar helt enkelt.  :)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 04 jan-12 kl 10:27 »
Jag håller med kackelmann.
Jag är byggnadsingenjör och någon råspånt under plåt på stallbyggnader har jag aldrig varit med om.

Är bärläkten frisk och taket tätt så ser jag ingen anledning till att göra någon åtgärd.

Möjligen skulle man kunna gå över plåtens spikar/skruvar och komplettera dessa vid behov om någon plåt håller på att släppa.

Lycka till!!

Ulricaa

• -
« Svar #4 skrivet: 04 jan-12 kl 11:57 »
Nja det är ju så att läkten håller på att ruttna, det är ett gammalt tak och det läcker i spikarna på plåtarna. ...därav känslan att det börjar bli dags att byta det...vid dom senaste två stormarna släppte det på två ställen och där var det murket så det skrek...och jo det är som kackelmann skriver, det är bärläkt direkt under plåtarna spikat direkt i bjälkarna och nej taket är alltså inte tätt...det läcker...vi bytte två lager med reglar nu och dom är redan blöta, dvs lär vara murkna inom ett par år igen...

Ulricaa

• -
« Svar #5 skrivet: 04 jan-12 kl 12:10 »
På det andra uthuset vi har har vi ett spikat tak ovanpå takstolarna, sen ligger där nån form av takpapp och så är där bärläkt ovanpå det och plåt...tänkte mig samma typ på stallet...mest för att det suger nåt så gruvligt oxå inne i stallet när det blåser.....inbillar mig om man har ett brädtak längst ner att det blir lite lugnare eller? Kanske är bara som jag tror?

4-ever

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 04 jan-12 kl 12:21 »
Den "vanligaste" plåten är väl sk TP20 säljs tex på byggmax och kostar då 74,95 kvm.
Vad jag hört ska man ju vara lite aktsam med det där med plåttak och kondens. Är inte bra på plåttak, har en förkärlek till eternit och taktegel.
Men annars är det ju takstolar och sen råspont, sen bärklält och sist plåten.
Ska du inte ha råspont så är det ju en sorts pappskivor man använder istället. Sen samma procedur.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

jenses

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 jan-12 kl 12:59 »
Att spika bärläkt direkt på undertaket är som att be om problem med en ruttnande konstruktion -
om vattnet kommer in under plåten kan det inte rinna bort.
Använd alltid ströläkt och bärläkt.

4-ever

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 04 jan-12 kl 13:04 »
Att spika bärläkt direkt på undertaket är som att be om problem med en ruttnande konstruktion -
om vattnet kommer in under plåten kan det inte rinna bort.
Använd alltid ströläkt och bärläkt.
Ja en på tvären och en på längden  :-[ Var så självklart i min hjärna att jag glömde skriva det!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

kbh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 jan-12 kl 13:09 »
Man får väll ändå ha tack papp föst på underlaget i alla fall om det är av trä  sen strö läckt där efter bärläckte  till sist plåten.

4-ever

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 04 jan-12 kl 13:23 »
Vid nybyggnation, använd godkänt undertak eller läkt direkt på takstolarna (byggmax)
Jag vet inte vilket som är bäst. Men på den stuga vi byggt där det finns plåttak har vi råspont, takpapp, bärläkt, ströläkt och sen plåttak.
Men om det inte ska vara på ett boningshus tror jag inte att man behöver råspont och papp, det beror ju på hur tätt huset ska vara.
Det finns ju sådana träfiberskivor som ska vara istället för råspont och papp, vet inte vad jag tycker om dem. Mer lättarbetat blir det ju, och säkert billigare också. Där lägger man ju bär och ströläkt och sen plåten.

Ulricaa

• -
« Svar #11 skrivet: 04 jan-12 kl 16:34 »
Dom där sk träfiberskivorna, vad heter dom på fackspråk?

Ulricaa

• -
« Svar #12 skrivet: 04 jan-12 kl 16:34 »
Sen får det nog bli den dyra vägen, det får bli råspånt, takpapp bärläkt och ströläkt och en snickare  :)

4-ever

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 04 jan-12 kl 16:42 »
Board heter det på "fackspråk"

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 jan-12 kl 17:09 »
Svenssons plåt i Hol säljer billig plåt. Det är alltså riktig plåt, men har blivit felbeställd eller nåt liknande. Högsta kvalitet för runt 45 kr/m2.  Ofta är det Borga-plåt, inget skräp alltså.

Ulricaa

• -
« Svar #15 skrivet: 04 jan-12 kl 21:21 »
Okej, ja jag ssatt och letade på byggmax men hittade inte det därför jag undrade vad snickare kallar det för...lättare hitta då för en vanlig dödlig ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser