Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tuppbråk, vem ska bort?  (läst 3885 gånger)

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
tuppbråk, vem ska bort?
« skrivet: 03 jan-12 kl 16:12 »
Jag har två tuppar, brahma 1,5 år och sussex ca 9 mån. De har hållit sams tills nu.

Det är Ernst (brahmatuppen) som får stryk så blodet stänker. Han ligger platt med huvudet i ett hörn och ändå anfaller sussextuppen honom.
Kan man bli mer undergiven än att ligga så lågt  ;) man ser också hur rädd han är och nästan söker skydd bakom sina hönor.

Har nu satt Ernst i en liten egen hage i hönshuset så han kan slappna av och äta.

Ska jag ta bort en av tupparna och i så fall vilken?
Eller ska jag låta de vara tillsammans tills de bråkat klart  :-\

Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: tuppbråk, vem ska bort?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-12 kl 16:47 »
Minns att jag läste i någon bok, troligen "Hönsskötsel på rimligt vis" av Flemming Schiötte om hur en bra tupp skulle vara. En tupp som inte slutar attackera trots att den andre visat sig underlägsen var inte bra.
Det brukar också sägas att tre tuppar håller sams bättre än två.
Har själv för tillfället fyra tuppar som börjat bråka och funderar som bäst på hur många och vilka jag ska ta bort.

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jan-12 kl 17:05 »
Just nu försöker nog Sussexen ta ledar platsen, men om han blöder så mycket så kan det ju snart vara att han dör :/ 3 tuppar håller sms, då om 2 bråkar, går den tredje emellan.. Eller om man har ett gäng ungtuppaar, och en äldre tupp, så Brukar den äldre tuppen säga till ordentligt.. Mina har nyss börjat bestiga hönorna, så nu är det ständigt kackel i hönshuset!

Det är svårt det här med vem du ska ta bort.. Man ska ju inte ha en tupp som aldrig ger sej, och inte ha en feg tupp.. Men jag tror det bästa är att ta bort Sussex tuppen isf :/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-12 kl 17:16 »
Jag skulle nog ta bort Sussextuptupp (för att han inte visar nåd mot en som gett sig, tänk om han gör samma med kycklingar). Men vänta tills du ser att Ernst repar sig... Annars kan du ha otur att bli utan tupp.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 jan-12 kl 17:27 »
Annars kan du ha otur att bli utan tupp.
Jag tycker att varenda gång man nackat en massa ungtuppar så går en av de tuppar man valt att spara och tvärdör, helt utan anledning.. Surt, men likväl händer det nästan varje höst!

Hur många hönor finns i flocken? Det kan spela stor roll också! Har de tillräckligt många hönor och ett bra utrymme så kan det fungera. Tyvärr så finns det ju inga garantier. Precis som Soshila skriver så brukar tre tuppar samsas bättre än två. Är de tre så är det alltid någon som lägger sig i bråket..

Även om din brahmatupp kanske verkar mesig nu så växer han säkert i rollen som flockledare ifall han blir ensam kvar.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 03 jan-12 kl 19:06 »
Tack allihop för era svar.

Det är då inte lätt alla gånger att ha höns, varbölder och dumma tuppar. Men man lär sej nåt nytt hela tiden.

Jag vill ju helst ha min fina Ernst kvar så vi får se hur det utvecklar sej.

Har 5 st brahmahönor och 2 st sussex.
Köpte från början 11 st sussexkycklingar men så dog 4 st tidigt, 5 st av de som var kvar visade sej vara tuppar och bara 2 hönor. Har slaktat 4 tuppar och efter mycket funderande och kollande så valde jag att spara den vad jag trodde var snällaste tuppen. Tycker att sussextupparna inte var så trevliga i sättet, hönorna däremot är snälla och tama. En av dom, Agda, vill alltid ligga i mitt knä på kvällen en stund innan vi säger godnatt.

Men åter till tupproblemet. Inatt får Ernst sova i lugn och ro i sin lilla hage men i morgon släpper jag ut honom. Om då sussextuppen anfaller igen så avgör det hans öde.

Tror nog inte att Ernst är skadad utan bara skrämd och rädd, han fick lite extra gott nu till kvällen  :)
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 05 jan-12 kl 14:36 »
Jag har alltid två tuppar i mina avelsgrupper så det finns en reserv om något händer.
Jag hade, om jag var du, nackat den bråkiga tuppen och sparat den andra och satt in en tuppkyckling som kan växa upp till reserv. Brukar funka bättre att ha en vuxen tupp och en kyckling för då lär sig lillen från början vem som bestämmer.
Lycka till.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 05 jan-12 kl 16:07 »
Jag har alltid två tuppar i mina avelsgrupper så det finns en reserv om något händer.
Jag hade, om jag var du, nackat den bråkiga tuppen och sparat den andra och satt in en tuppkyckling som kan växa upp till reserv. Brukar funka bättre att ha en vuxen tupp och en kyckling för då lär sig lillen från början vem som bestämmer.
Lycka till.

Ska lyda ditt råd och spara en tuppkyckling av de som kommer att födas i vår. För tuppar lär det nog bli så det räcker och blir över när det börjar kläckas. Skulle vilja se hur blandningen brahma/sussex blir.

Har nu satt den elaka sussextuppen innanför galler innan det blir slakt. Det första Ernst gjorde när han blev fri var att kliva på en sussexhöna och det så snällt och smidigt. Sussextuppen har inga fina fasoner alls utan jag har nästan tyckt att det varit fråga om våldtäkt så det kommer nog att bli lugnt igen i gruppen nu när min snälla Ernst är tillbaka.
Tänk att tuppar kan vara så olika men de är väl som människor, olika temperament och sätt  :)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 05 jan-12 kl 21:47 »
Ernst låter som en väldigt sympatisk tupp, bra väl! ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #9 skrivet: 05 jan-12 kl 21:50 »
Jag har just varit tvungen att ta ett liknande beslut. En av de unga sultantupparna började plötsligt jaga den gamla chabotuppen utan nåd. Delade upp dom i olika hönshus, men så snart sultanen fick chansen och dörren var öppen letade han upp gammeltuppen och jagade honom igen. Den som jagar någon som försöker gömma sig mister huvudet här, oavsett hur vacker han är.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 05 jan-12 kl 21:53 »
Jag har just varit tvungen att ta ett liknande beslut. En av de unga sultantupparna började plötsligt jaga den gamla chabotuppen utan nåd. Delade upp dom i olika hönshus, men så snart sultanen fick chansen och dörren var öppen letade han upp gammeltuppen och jagade honom igen. Den som jagar någon som försöker gömma sig mister huvudet här, oavsett hur vacker han är.
Det är en bra inställning om man vill ha sunda och trevliga höns för kommande generationer. Visst får dom bråka för att etablera rang men att slåss med någon som har gett upp är inte sunt och trevligt beteende oavsett om man är tupp eller höna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 07 jan-12 kl 11:04 »
Ernst låter som en väldigt sympatisk tupp, bra väl! ;)

Ja han är mycket sympatisk och trevlig  :) var jättesnäll mot den enda kycklingen som hittills är född. Kallar på sina damer och låter dom alltid äta först. Varnar för allt okänt, även i hönshuset om det är obekanta människor på besök.

Det är en bra inställning om man vill ha sunda och trevliga höns för kommande generationer. Visst får dom bråka för att etablera rang men att slåss med någon som har gett upp är inte sunt och trevligt beteende oavsett om man är tupp eller höna.
Tack för ditt svar, litar till 100 på det du skriver  ;)

Sussextuppen är så vacker och ståtlig men i morgon blir han historia.

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 08 jan-12 kl 13:41 »
Nu har vi slaktat sussextuppen och vi fixade det själva min händige man o jag.
Inte speciellt trevligt men ändå inte så hemskt som jag trodde att det skulle kännas, jag höll tom i tuppen tills han slutade sprattla.

Men skönt för att det nu kan bli frid i hönshuset. Var ut och tittade till hönsen nyss och det var nästan helt tyst, bara lite "pyckelljud". Kunde nästan känna att alla hönsen också tyckte det var lugnt o skönt.

Nu är det bara att se fram mot våren och förhoppningsvis kommande kycklingar  :D

David97

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 jan-12 kl 13:45 »
Det har vart samma hos pappa, vi tog bort vår Brahma som hade olika långa ben, och nu är det INGET förskräckt kackel.. Känner mej glad i sorgen :)

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 08 jan-12 kl 15:11 »
Känner mej glad i sorgen :)

Det var bra sagt, precis vad jag känner.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 08 jan-12 kl 16:10 »
Idag har vi slutligen slakta två ungtuppar. Det var inte så hemskt som vi trodde, tom att flå och ta ur dem gick bra.
Skönt att bli av med att gå och gruva sig !
Det var vår allra första slakt - man växer med uppgifterna.  Det är bra.  Nästa gång blir det lättare.
De har haft ett bra liv och har varit omtyckta, det känns tryggt och lugnt att veta. o:)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 08 jan-12 kl 19:03 »
Idag har vi slutligen slakta två ungtuppar. Det var inte så hemskt som vi trodde, tom att flå och ta ur dem gick bra.
Skönt att bli av med att gå och gruva sig !
Det var vår allra första slakt - man växer med uppgifterna.  Det är bra.  Nästa gång blir det lättare.
De har haft ett bra liv och har varit omtyckta, det känns tryggt och lugnt att veta. o:)

Trodde inte att jag skulle kunna äta tupparna efter att vi slaktat men det går bra, det är ju liksom inte tuppen längre när den ligger framför en utan huvud.
Men som du skriver "man vet att de haft ett bra liv" så länge det nu varade. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser