Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför ratar tupparna vissa raser?  (läst 2011 gånger)

TuppenRut

• Västergötland
Varför ratar tupparna vissa raser?
« skrivet: 03 jan-12 kl 21:03 »
Min tanke har varit att få en stor brokig blandrasflock, men mina tuppar jobbar inte riktigt med mig..  :-\  Stortuppen Gamling (fd. "frigående inomhus" s.k. leghorn) ratar mina blomme- och brahmahönor, samma gäller för min andra tupp av samma typ. Min salige tupp Rut (brahma) ratade alla "leghorn" hönor men parade alla blomme och brahma hönor. Blommetupparna jag har (4 st, kläckta i somras) parar sig med allt dom kommer åt dock så blir dom obönhörligen ratade av brahmorna. Hetaste hönset i hagen är gamla bruna värphybridhönan (köpt som lohman) Topp som alla tuppar jagar.

Brahmahönorna (2st) är kläckta i våras och värper. Blommehönorna (7 st) kläckta kring midsommar och värper även dom. "Leghorn"hönorna(ca25 st) är i varierande ålder de yngsta hämtade vi på "äggfabriken" för drygt ett år sedan, vissa värper andra låter bli. Topp, som är ett av det allra högsta hönsen och Gamlings favorit, är även hon från "äggfabrik", har varit hos oss i ca 4 år och har inte värpt på minst 2 år.

Trodde till en början att Gamling ratade unghönorna för att de var nya i flocken men nu har dom kommit upp sig i hierarkin och ändå händer inget. Och varför ratade brahmatuppen alla vita värphybrider och inte den bruna, som dessutom inte värper?

Blommetupparna är stygga mot hönorna och hamnar således snart i grytan. Har köpt en ny brahma tupp + en gul orpington tupp som jag satt in i med de andra nu ikväll. Inte idealiskt med så många tuppar men karantänen(där dom suttit i ca 2 mån) är lite för dragig för att duga som vinterresidence.

Varför parar sig inte raserna med varandra? Skall tilläggas att det blir ett j-a liv på Gamling när blommetupparna betäcker en höna oavsett ras. Blir förvisso ett j-a liv på hönan också.. ::) 

Rörigt? Stort tack till alla som orkar läsa!

Ronny

• Skåne
SV: Varför ratar tupparna vissa raser?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-12 kl 21:11 »
Tja, så är det väl i hönsvärlden som i andra världar. Om man rent teoretiskt skulle slutit denna hönsvärld i tio år och sen öppnat och tittat in, så tror jag du skulle gjort stora ögon.  :o
« Senast ändrad: 03 jan-12 kl 21:13 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 04 jan-12 kl 00:10 »
De är väl individer med olika tyck och tänk om vad för hönor som är fina och åtråvärda...

Vi hade ett tag en blommetupp och ett gäng blommehönor, en leghornstupp och ett gäng leghornshönor, de bytte konsekvent damer med varandra...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Händig Man

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jan-12 kl 00:23 »

" Varför parar sig inte raserna med varandra? Skall tilläggas att det blir ett j-a liv på Gamling när blommetupparna betäcker en höna oavsett ras. Blir förvisso ett j-a liv på hönan också.. ::)  "

att fråga varför ett djur inte pippar med alla andra djur är som att fråga dig varför inte du pippar alla du ser.... det begriper väl t o m du att det ska mer till än att bara springa runt och para sig till höger och vänster, djur har liksom vi människor olika känslor och saker som de föredrar.... Jisses hur skulle det se ut om alla kutade runt och pippade runt?!  >:D

David97

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jan-12 kl 00:32 »

" Varför parar sig inte raserna med varandra? Skall tilläggas att det blir ett j-a liv på Gamling när blommetupparna betäcker en höna oavsett ras. Blir förvisso ett j-a liv på hönan också.. ::)  "

att fråga varför ett djur inte pippar med alla andra djur är som att fråga dig varför inte du pippar alla du ser.... det begriper väl t o m du att det ska mer till än att bara springa runt och para sig till höger och vänster, djur har liksom vi människor olika känslor och saker som de föredrar.... Jisses hur skulle det se ut om alla kutade runt och pippade runt?!  >:D

Mina ungtuppar springer runt och ''pippar'' ALLA hönor och tuppar..

Jo, det är ju klart att dom har känslor, men man ser ju oftare djur som ''pippar'' än folk som ligger på gatan.. Det är ju inte tillåtet.. Men man kan ju inte heller gifta en höna och tupp, sen ska dom bli en lycklig familj..
En tupp ska ha sitt Harem, och att man har fler tuppar är ju för att alla ska bli befruktade.

Händig Man

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 jan-12 kl 00:41 »
Mina ungtuppar springer runt och ''pippar'' ALLA hönor och tuppar..

Jo, det är ju klart att dom har känslor, men man ser ju oftare djur som ''pippar'' än folk som ligger på gatan.. Det är ju inte tillåtet.. Men man kan ju inte heller gifta en höna och tupp, sen ska dom bli en lycklig familj..
En tupp ska ha sitt Harem, och att man har fler tuppar är ju för att alla ska bli befruktade.

Jo men harem kanske vi människor skulle ha med, det kanske skulle lösa mkt problem  och undantag finns det ju överallt både hos människor och djur :-[  >:D

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #6 skrivet: 04 jan-12 kl 12:27 »
Det är väl så att även djuren har tycke och smak och en hjärna att välja med. Hos mig har jag märkt att vår ena vita storkochin ungtupp "Pippin" är väldigt förtjust i  brahma-unghönan "Rappa" som i  sin tur gillar "Pippin" väldigt mycket.  De går nästan alltid bredvid varandra och letar mat och pysslar i största allmänhet.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 04 jan-12 kl 13:58 »
Vad som kan ha en viss betydelse är  utseendet på mamman, och då menar jag den höna som  haft kycklingarna.  Detta har jag sett flera exempel på hos mina Dvärgwyandotte.
(Dvärgkochintupparna däremot hoppar på vadsomhelst.)
 Antar att även syskonens utseende  kan spela in.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 04 jan-12 kl 13:59 »

Ja jag hade då fått min brokiga bladrasflock iaf.. ;D ;D ;D

Visst är dom individer och jag begär inte att Gamling ska betäcka varenda höna. Men att varken han eller den andra leghorntuppen inte tycker om ens någon av brahma- eller blommehönorna blir ett problem. Just nu har jag ingen som betäcker brahmahönorna, äggen jag har knäckt sista tiden har alla varit obefruktade. Och när blommetupparna åker i grytan är det inte ens ngn som försöker.  :'(

Får innerligt hoppas att nytillskotten Oscar och Orvar är mer flexibla i sitt val av partner... ::)

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 jan-12 kl 14:06 »
Vad som kan ha en viss betydelse är  utseendet på mamman, och då menar jag den höna som  haft kycklingarna.  Detta har jag sett flera exempel på hos mina Dvärgwyandotte.
(Dvärgkochintupparna däremot hoppar på vadsomhelst.)
 Antar att även syskonens utseende  kan spela in.

Alla tuppar jag har nu är kläckta i maskin, troligtvis även den salige Rut. 

Säg... hur högt hoppar en dv kochin?? Brahma-högt? ;D ;D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #10 skrivet: 04 jan-12 kl 15:21 »
Någon Brahma har jag aldrig haft, men mina stora Sussex var modell XL, och de blev påhoppade.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser