Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  göra rent trägolv?  (läst 5216 gånger)

lill-drängen

• -
göra rent trägolv?
« skrivet: 05 jan-12 kl 21:37 »
Hej :)
Har byggt en jaktstuga uppe i skogen,när vi har byggt kojan så har vi vart inne med våra skor. Det har då blivit mycket skit på trägolvet då. Min fråga är då vad som är bäst att ha när man ska göra rent ett trägolv ifrån smuts (golvet är ej behandlat med nån olja eller dylikt) golvet är gjort av råspånt. Min mamma tycker man skulle ha lite såpa och en borste att göra rent med och sen torka med handduk efteråt? Vad tycker ni skulle va de bästa att göra rent med och vilken metod?
33 höns,1 tupp,5 tackor,1 kanin,1 hund,

torbjorn

• Medelpad
SV: göra rent trägolv?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-12 kl 22:08 »
Det fungerar säkert bra, men om det bara är vattenlöslig smuts (sand, lera osv) så kommer man nog långt med att skura (skurborste/mopp/skurtrasor) med bara vatten. Börja med det och skura en gång till med vatten + såpa om det inte blir tillräckligt rent vid första försöket. Snåla med vattnet så att inte golvet blir genomblött och sväller.  Om du använder såpa, skura en gång till med rent vatten efteråt så att inte golvet blir halt av såparester.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jan-12 kl 22:24 »
Stulen text:

Citera
Arbetsbeskrivning
Obs! Viktigt att använda kallt vatten

1.    Blötlägg golvet ordentligt med kallt vatten - antingen en del i taget eller hela på en gång - innan du börjar att skura.

2.    Häll upp cirka 10 liter kallt vatten i en skurhink och tillsätt två- tre deciliter flytande såpa. Alternativt kan du klicka såpa på skurborsten allt eftersom du skurar.

3.    Skura med skurborste på skaft, så sparar du på både rygg och knän. Välj en lagom styv borste, är den för hård ger det en studseffekt och är den för mjuk "halkar" den på den våta golvytan.

4.    Arbeta i brädornas längdriktning, gärna två-tre i taget. Lägg koncentrerad såpa på borsten när Du bearbetar fläckar och kraftigt smutsade ställen. Men lägg aldrig såpa på ett torrt trä, då blir det mörka fläckar!

5.    Skölj efteråt med kallt vatten. Torka upp sköljvattnet med en trasa. Se till att smutsen följer med. Låt inte såpvattnet ligga kvar och självtorka - det bidrar till att golvet gulnar.

Den här proceduren behöver vanligtvis inte upprepas oftare än en gång per år. I alla fall inte i ett normalanvänt bostadsrum. Däremellan räcker det med att dammsuga och våttorka.

Såppasta är bra som komplement till flytande såpa, speciellt som den lättare går att klicka på borsten, eller på svåra fläckar.

Välj gärna en fetare typ av såpa (linoljesåpa), som ger ett visst skydd mot svåra fläckar och annan smuts.

Tips! Om det obehandlade trägolvet får ett fult jack; håll ångstrykjärnet över - ångan
krymper träet, dvs skadan drar ihop sig.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 07 jan-12 kl 02:48 »
Håller med din mor.  Såpa. . Det finns speciella skurdukar så du kan våtslipa golvet med olika grovlekar.   Sedan är det bara att moppa upp slipdammet.

Kajsa

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 09 jan-12 kl 19:23 »
Var finns dessa speciella skurdukar att köpa? Vi behöver fixa till ett golv men vill inte använda slipmaskin, så det här verkar vara ett bra alternativ. Vi har aldrig hört talas om det tidigare, så du får gärna komma med lite tips om det är något speciellt man ska tänka på då "de speciella skurdukarna" används.

Cat

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 09 jan-12 kl 20:18 »
Linoljesåpa säger jag. Det bästa som finns, löser nästan allt!  ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 09 jan-12 kl 20:50 »
Du har fått jätte bra tips... men jag vill ändå tillägga:

Börja med att sopa golvet ordentligt när det är torrt. Väldigt mycket lera, sand och jord lossnar bara vid en ordentlig torrsopning. Sen e det dax att lägga sig på knä med såpan ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 10 jan-12 kl 21:47 »
Var finns dessa speciella skurdukar att köpa? Vi behöver fixa till ett golv men vill inte använda slipmaskin, så det här verkar vara ett bra alternativ. Vi har aldrig hört talas om det tidigare, så du får gärna komma med lite tips om det är något speciellt man ska tänka på då "de speciella skurdukarna" används.
[/quoteKöpe mina på en järnvaru-byggaffär. Slipdukarna för golv är ca 25x10cm. Hållaren med ledad skaftanslutning är i plast. Slipdukarna har olika grovlekar o färg svart röd grön och vit. Samma duk sitter på skurmaskiner som används av proffs i större inrättningar. Slipdukar finns även  metervara. Används även av möbelsnickare som polerduk, rörmockare som rengörning av kopparrör vid lödning.  Bra att ta bort beläggningar oxidering samt att rengöra grytor. Skura furumöbler blir till ett nöje. Träet blir som sammet. Prova olika grovlekar ock finaste när du våtslipar med olja till sist. 

Kajsa

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 10 jan-12 kl 22:10 »
Tack för tipsen Curt Jonsson. Jag hoppas att du får bort din smuts genom att skura med såpa lill-drängen. Annars får du också testa Curt Js tips, jag tycker det låter som ett smidigt alternativ när man inte vill slipa med slipmaskin men ändå behöver "förnya" golvet.  ;)

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 10 jan-12 kl 23:36 »
Tack för tipsen Curt Jonsson. Jag hoppas att du får bort din smuts genom att skura med såpa lill-drängen. Annars får du också testa Curt Js tips, jag tycker det låter som ett smidigt alternativ när man inte vill slipa med slipmaskin men ändå behöver "förnya" golvet.  ;)
     Tyst och lagom motion. Ojämnheter märken från klackar osv. tvättas rena med skurduken.  Samma med märken på bord o stolar som  blir osynliga och charmen i träet framträder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser