Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor orpington vs Mes  (läst 2224 gånger)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
Stor orpington vs Mes
« skrivet: 06 jan-12 kl 00:28 »
Skulle man kunna ha mes i avelssyfte tillsammans med stor orpington eller finns det någon chans att de lyckas nuppa ändå? Djur kan ju vara finurliga ;D
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

David97

• Gäst
SV: Stor orpington vs Mes
« Svar #1 skrivet: 06 jan-12 kl 00:36 »
Nu vet jag inte om jag förstod, men meenar du ha 2 avelsgrupper i samma hus? Utan nät emellan??, det går nog inte, Dom skulle nog ''pippa''.. Men man borde väl se skillnad på en blandning mellan dem, dom är ju inte direkt lika ;)
Om du menade att blanda dem, så rekomenderar jag MES tupp och Orpington hönor..

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2 skrivet: 06 jan-12 kl 00:39 »
Ja precis, jag funderade på om det skulle gå att ha dessa två avelsgrupper tillsammans just för att de är så satans små. Det är nog inga problem att se skillnad på kycklingarna, men jag vill kunna sälja avelsägg också.
Detta slog mig nyss så det är inget jag egentligen funderat noggrannare.
Å andra sidan finns det ju fall där shettisar betäckt ardenners så du har nog helt rätt i att de får till det oavsett >:D
www.dissolve.blogg.se

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 jan-12 kl 00:47 »
Jag skulle nog ha dem skilda åt. Finns det inte en viss risk om orpingtontuppen är klumpig att han skadar mes höna. Sedan är det kanske roligare att sälja ägg som garanterat är rasrent  :)

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #4 skrivet: 06 jan-12 kl 00:50 »
Där har du helt rätt, jag har ju faktisk ingen aning om hur min orpington tupp kommer att agera när han är lite äldre.

Det blir nog nedlagt helt  :)
www.dissolve.blogg.se

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 jan-12 kl 00:52 »
Får bygga ett varmt MES hus  :D dom verkar juh va lite frusna av sig, men så otroligt söta. Såg supersnygga på huseby utställningen.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #6 skrivet: 06 jan-12 kl 08:34 »
Jag hade en vinter alla blandade och då var en stor RIR tupp på sebight hönorna och det var inga problem.

Dock vet jag inte om en klumpig orpington tupp skulle klarat det.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 06 jan-12 kl 10:04 »
Min lilla MES går för tillfället ihop i en grupp med en nakenhalstupp. Hon har även gått ihop med Isbarblandistupp, appenzellertupp, plymouth rocktupp. Alla tuppar har försökt para sig med henne ibland (hon tycks inte vara av så stort intresse, vet ej om det är för att hon inte lägger några ägg längre och visar sig villig) men ofast så har hon slinkit undan, mellan benen på de så står de där och ser dumma ut. ::) Men någon gång ibland har de lyckats varit snabba och prickat med och då har de sällan ställt sig på henne som höns brukar vid parning, finns liksom inget o greppa utan att de tappar balasen och ramlar av den lilla filuren o hon slinker iväg utan de håller henne i nacken som vanligt med näbben, ser till så hon ligger ned genom att tynga ned henne med sina bröst lite och ha fötterna vid sidan om hennes kropp och sedan försöka pricka. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #8 skrivet: 06 jan-12 kl 10:41 »
Det kan inte vara lätt att vara en pytte höna i värld full av tuppar ::)
Nu går småttingarna i en grupp med medelstora djur med tillfälliga besök av en kalkon :P och det fungerar bra på det viset. De verkar gå bra ihop :)
www.dissolve.blogg.se

David97

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 jan-12 kl 11:01 »
Fast en kalkon bestiger ju bara en höna i värsta fall.. Kan han välja på kalkon väljer han ju kalkon.. Frågan är om han ens ser den lilla pyttehönan som en höna.. ;D

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #10 skrivet: 06 jan-12 kl 12:57 »
Nej att han skulle ge sig på en höna är nog liten risk. Däremot är han ju inte vidare smidig när han kastar sin i boxen de bor i. Tur att de små liven är snabba ;D
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser