Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  recept "bakugnsbröd"  (läst 2249 gånger)

gåsen

• Blekinge
recept "bakugnsbröd"
« skrivet: 06 jan-12 kl 07:40 »
Ska elda upp bakugnen i uthuset för första gången men saknar bra brödrecept. Gärna ett "nedskalat", dvs ej för 20 limpor. Räknar med att behöva baka ett par gånger innan jag får ordning på rätt värme. Använder ni era vanliga recept??? Eller särskilda för bakugnen? Har letat på forumet men finner inga.... ???

edit

• Var sak har sin tid
SV: recept "bakugnsbröd"
« Svar #1 skrivet: 22 feb-12 kl 13:47 »
hej! jag har en täljstensugn hemma o använder alltid vanliga recept, men har du temp i din ugn annars kan jag tänka mej att det blir svårt o få till en bra värme, fast o andra sidan så hade dom väl inte det förr lr.....hoppas det funkar bra för dej./eva
Jaghardetgött!!

Bolshögsmargit

• Ölänning i ljuv exil på Österlen.
    • Skåne
    • Gittosmat
« Svar #2 skrivet: 16 maj-12 kl 22:34 »
Jag skulle rekommendera någon variant på skrädkakor/hålkakor. De  är ju ändå gjorda just för bakugnar med sin rätt platta form. Och oavsett recept: MYCKET fänkål, ganska mycket pomerans och lagom med anis.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 maj-12 kl 22:40 »
Om du bakar på vetemjöl, jäst, salt och vatten, så blir läropengen inte så dyr. När du tittar på järnhandeln efter termometer så ta en i plåt. Ännu hellre fler, gamla bakugnar blir det inte jämn temperatur i, så bröden brukar få flyttas runt en del. Annars går det att efterbaka i elugn vid behov. Lycka till!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser