Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höna som vrider halsen och huvudet upp och ner????  (läst 6353 gånger)

prince

höna som vrider halsen och huvudet upp och ner????
« skrivet: 06 jan-12 kl 10:08 »
Har en höna som varit helt frisk alltid..  Idag när jag kom ut på morgonen för att släppa ut dem så sitter hon på golvet och halsen är liksom nervänt mot marken och huvudet är vänt på fel håll liksom..  jag klappar henne och hon är orolig och stressad och hon kan inte vända huvudet och halsen rätt..  hon är liksom platt mot marken..

Vad är det här???  Snälla hjälp mig!!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: höna som vrider halsen och huvudet upp och ner????
« Svar #1 skrivet: 06 jan-12 kl 10:12 »
Ser hon ut såhär?

Kan vara E-vitaminbrist. Min höna på bilden ovan blev bra med extra vitaminer, dock så föll hon tillbaka i dessa anfall om man slutade o ge henne extra vitaminer, tillslut så avlivade jag henne då jag kände att jag vill ju ha höns som kan leva normalt utan att man måste hålla på och överdosera med vitaminer för att att de ska hålla sig friska.  :-\ Men du kan ju testa ge din höna extra vitaminer om du vill under en tid. Har du tur så blir hon bra och förblir bra.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

prince

« Svar #2 skrivet: 06 jan-12 kl 11:57 »
EXAKT så!!!
E-vitamin?  Ska springa ut och ge det DIREKT!!  Jag har Multi vitamin hemma och B vitamin.. ger Multi nu bums och handlar E vitamin imorgon!!  Tack Linkoso!

prince

« Svar #3 skrivet: 07 jan-12 kl 17:16 »
Så, körde iväg igår mitt på röda dan och fick tag på E-vitamin med selen ..  Det fick hon igår tillsammans med B-vitamin..  Imorse var hon en hel del piggare..  Nu står hon vanligt och huvudet är inte lika bockat.  Har handlat ny E-vitamin idag som inte har selen tillsatt som hon nu får tillsammans med honungsvatten.. 
Håll tummarna!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 07 jan-12 kl 17:49 »
*håller tummarna* :) Om det är vitaminbrist så bör du se en skillnad rätt snabbt.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 07 jan-12 kl 17:53 »
Vad gav man hönsen förr i tiden?
Undrar varför vissa får vitaminbrist.
Många skriver ju här att deras höns blir pigga igen av "multivitaminer" m.m.
Kan det vara så att de inte tar upp som de ska av vissa ämnen /vitaminer.
Hedemorahöns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 07 jan-12 kl 18:01 »
Förr i tiden misstänker jag att man avlivade alla höns som det blev något fel på. De får ju alla samma foder så det måste ju vara något speciellt med just den individen, att det är något som gör att kroppen på den inte kan ta upp vitaminer lika bra som övriga.

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 jan-12 kl 18:11 »
Finns egentligen bara ett råd som jag anser vara vettigt i sådana här fall. Eftersom en ärftlig disposition inte bara är möjlig utan tom trolig så - nacka hönan!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 07 jan-12 kl 18:18 »
Håller faktiskt med dig Ronny.
Hedemorahöns

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #9 skrivet: 07 jan-12 kl 18:18 »
Finns egentligen bara ett råd som jag anser vara vettigt i sådana här fall. Eftersom en ärftlig disposition inte bara är möjlig utan tom trolig så - nacka hönan!

instämmer helt.... dåligt arv ska bort om man avla på sina djur.
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

prince

« Svar #10 skrivet: 07 jan-12 kl 18:34 »
 men Marabou ( som hönan heter) kommer inte avlas på.. :)

Sen, ska man dra det hårt så kan alla djur få brister av olika anledningar som faktiskt de själva inte styr över utan som vi som ägare styr över och då anser jag inte att det urskiljer starka och svaga individer..

Mina har alltid gått fritt men gör inte det längre då det vart MYCKET räv här och det har varit såååå blött så det blivit geggigt över allt..  Så pullorna går ute i sin hönsgård som är sandad och torr, men det kan mycket väl vara så att jag inte har kontrollerat att de fått rätt sammansättning på deras foder, utan jag har bara trott och förutsatt att det är rätt..
Är det vitaminbrist så är det fel i min utfodring till mina pullor, helt mitt fel.

Men, jag åller med, man ska inte avla på djur som haft vissa defekter OM det skulle kunna vara något ärfligt eller så.. 

men, bara Marabou får ett bra höne liv så är jag glad :-)

Är glad för den hjälpen ni ger här med er expertis  TACK!  :D

Tailin

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 07 jan-12 kl 19:27 »

Mina har alltid gått fritt men gör inte det längre då det vart MYCKET räv här och det har varit såååå blött så det blivit geggigt över allt..  Så pullorna går ute i sin hönsgård som är sandad och torr, men det kan mycket väl vara så att jag inte har kontrollerat att de fått rätt sammansättning på deras foder, utan jag har bara trott och förutsatt att det är rätt..
Är det vitaminbrist så är det fel i min utfodring till mina pullor, helt mitt fel.

Och det är förmodligen förklaringen till att hon hållit sig frisk förut, att hon själv lyckats leta reda på det hon behövt extra av när hon fick gå lös? De ska ju vara otroligt bra på att hitta just det ämnet de har brist på om de bara får gå och leta själva. Tänk om vi kunde vara så smarta!  :)
Förr i tiden hade man ju oftast hönsen gåendes vind för våg ute, hönsgårdar är tydligen en ganska modern företeelse, så de djur man avlivade för att det var något fel på dem hade troligen allvarligare fel än vitaminbrist? Men håller naturligtvis med alla tidigare inlägg om att djur som har allvarliga defekter inte bör ingå i aveln, kan hönan inte leva ett bra liv under de omständigheter som råder där hon bor så kan det vara bättre att hon får somna fort? Hoppas dock att det går bra med Marabou!
Problem är bara möjligheter i arbetskläder

prince

« Svar #12 skrivet: 08 jan-12 kl 11:07 »
En uppdatering om Marabou, hon är MYCKET bättre.  Går omkring och äter och dricker obehindrat..
Har henne dock avskiljt från de andra än så länge.  Men hon är jättepigg nu!

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #13 skrivet: 08 jan-12 kl 11:14 »
Härligt ;D

höns är verkligen underliga djur ???
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

237 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser