Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Missnöjda höns?  (läst 3017 gånger)

Stadshönan

• Uppland
Missnöjda höns?
« skrivet: 08 jan-12 kl 19:38 »
Första vintern som hönsägare. Nu när det är korta dagar tänds mild belysning i hönshuset vid 6-tiden på morgonen. Ungefär då bryter det löst: De fem icke-helt-renrasiga "Åsbohönsen" kackla å det förfärligaste! Ungefär så här: kkkkkkk KAAA!kkkkkkk KAAA!kkkkkkk osv, osv. I sisådär 5 minuter. En börjar, drar med sig fler. Tysta en stund, så börjar dom igen.  Att dom inte blir hesa!!!  Håller på mer eller mindre intensivt till dess dom blir utsläppta. Ute är dom vanligen rätt tysta. (Fast dom kan få likadana tokryck där också) Vad kan det vara är det som stör dom så inne i hönshuset, det är ju endast dom själva där? Rädda eller arga? Är alla höns lika bråkiga eller är detta en mer hysterisk variant av höns?
Finns här någon som kan räta ut alla dessa frågetecken?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Missnöjda höns?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-12 kl 19:42 »
Första vintern som hönsägare. Nu när det är korta dagar tänds mild belysning i hönshuset vid 6-tiden på morgonen. Ungefär då bryter det löst: De fem icke-helt-renrasiga "Åsbohönsen" kackla å det förfärligaste! Ungefär så här: kkkkkkk KAAA!kkkkkkk KAAA!kkkkkkk osv, osv. I sisådär 5 minuter. En börjar, drar med sig fler. Tysta en stund, så börjar dom igen.  Att dom inte blir hesa!!!  Håller på mer eller mindre intensivt till dess dom blir utsläppta. Ute är dom vanligen rätt tysta. (Fast dom kan få likadana tokryck där också) Vad kan det vara är det som stör dom så inne i hönshuset, det är ju endast dom själva där? Rädda eller arga? Är alla höns lika bråkiga eller är detta en mer hysterisk variant av höns?
Finns här någon som kan räta ut alla dessa frågetecken?
Mina kunde ibland göra så när de blev lite skrämda eller så, och när en höna lägger ägg så skriker hon ut detdära. coh resten av flocken hänger på! ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jan-12 kl 19:47 »
Mina kunde ibland göra så när de blev lite skrämda eller så, och när en höna lägger ägg så skriker hon ut detdära. coh resten av flocken hänger på! ;D

Ja usch! Jag blir förbannad när ungtupparna övar på varning.. Då börjar alla med detta, dom varnar liksom för något, också håller de på.. Kan vara att någon blir chockad av att lyset tänds hastigt.. I det vilda, så är dom ju vana att solen kommer upp lite segt.. Sen kanske dom blir lite rädda när du kommer in i huset, några har på musik/radio i hönshuset, då är det mycket lugnare, samt mer ägg ..

Men som sagt, det händer ALLA, och som nybörjare är man ju lite osäker på om dom mår riktigt bra..

Stadshönan

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 jan-12 kl 21:21 »
David97!
Har funderat på ifall det plötsliga ljuset utlöser beteendet. Fast dom borde väl ge sig efter någon timme eller två?!

Och Prydfjærfe,
En och annan höna brukar faktiskt lägga ägg tidigt.  Kan vara därför? Å andra sidan  känns det som ett varningsrop, men jag är inte så säker på hönsens språk ännu.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 08 jan-12 kl 21:32 »
Prova ge dom lite längre sovmorgon. Dom måste ju inte absolut ha ljuse redan kl 6 o det låter ju som om dom inte tycker om det  ::)
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #5 skrivet: 09 jan-12 kl 14:44 »
Mina vaknar med ljuset, dom har oavsett vinterlov under den mörka årstiden. Jag har lampor som släcker sig med en halvtimmes mellanrum på kvällen och sista lampan är manuell.
Om det blir ett sådant hysterikackel hos mig brukar jag ge dem något som bryter förhäxningen, tex ett äpple som kommer rullande och kan attackeras med stor entusiasm.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Stadshönan

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 10 jan-12 kl 20:39 »
Tack Fuglemakeren!
Varit inne på detta med flera lampor.  Men hönshuset är endast på 4 kvadrat, tror det blir svårt att ha många lampor då utan att det blir tokljust inne. 

Tack alla för att ni engagerat er!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 10 jan-12 kl 21:14 »
Alla höns jag varit i kontakt med har hojtat ka-ka-ka-ka KAAAAA, ka-ka-ka ka KAAAAAAA när de lagt ett ägg. Ibland hjälper fler till och oftast kommer tuppen farande för att beundra ägget och stämma in i kören. Är de rädda så låter det helt annorlunda.

Här börjar tuppen gala vid 2-tiden på natten även om det är becksvart. Lyset går på vid  3 nu.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

167 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser