Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bra nät till botten sommar/betesbur  (läst 6663 gånger)

lusen2008

• Uppland
bra nät till botten sommar/betesbur
« skrivet: 08 jan-12 kl 23:02 »
eftersom de varit så milt blir ja sugen på bygga betesburar till sommaren.. ena kaninen va ute i en hage med dottern idag, va du suget kom ännu mer.. men ja vill inte ha de täta svetsade nätet (tex jula mfl) i botten, utan ett med större rutor för lättare bete -men inte så stort som kompostgaller.. förslag??

har för tillfället 3kaniner, och ja tänkte ha en stoor, och två mindre,  så får dom turas om att ha den stora, för just nu har vi inte plats för 3 så stora burar som ja vill ha, hade tänkt mig minst 2*3meter och 1meter hög, då kan dottern sitta där inne och gosa och man kan ju själv krypa in och hämta en som inte vill komma..  ev kommer honorna att kunna gå tillsamans i stora buren, då dom förr bodde ihop, men sen skaffade dom förra en till hona, och då sprack de.. men sen har dom träffats i hage mm utan problem.. så iaf under uppsikt kando ju få träffas i den stora.. dom små blir väl 1*2*1m eller nått, inte mini som de kanske lät i början...

FM

• Skåne
SV: bra nät till botten sommar/betesbur
« Svar #1 skrivet: 08 jan-12 kl 23:09 »
Det finns grövre svetsat nät! Jag hade en suverän betesbur som var ihopsatt av enbart sådant. Fäst med några slags klammrar. Tyvärr ej kvar denna lr bild på den. Men rutorna var kanske 3 1/2 gånger 2 och vajern/trådtjockleken var tjock ;) . Det är dyrt men värt det, så det är bara ut och leta  ;D

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jan-12 kl 23:28 »
Vi har 25x50 mm nät av 2 mm tråd i bottennätet. Det är lagom för att kaninerna skall kunna beta men inte gå sin väg.

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #3 skrivet: 09 jan-12 kl 03:07 »
Jag har haft kompostnät i botten till Jättarna, funkar fint.
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 09 jan-12 kl 10:05 »
Jag har minknät, 25x25 mm rutor. Alldeles utmärkt, kaninerna kan utan vidare beta genom det.

mig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jan-12 kl 10:33 »
Vi hade gammalt överblivet gunnebostängsel. MEN är marken ojämn kan ungarna smita igenom (upptäckte vi en morgon efter att katten ätit upp dem..). Vid plan mark funkar det väldigt bra.

lusen2008

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 11 jan-12 kl 02:07 »
vart hittar men alla nät som är större än julas då?? ojämn backe är de här, och kompostgaller känns för stort till en liten lejonhuvad, och ev ungar i sommar.. nätet ja har från jula är 19*19mm.. 

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 11 jan-12 kl 08:02 »
Jag har för mig att jag testade 19x19 mm rutor i betesbur innan jag köpte upp minknät från en nedlagd minkfarm. Det fungerade bra. Flyttade burarna 2 ggr per dygn.

12 x 25 mm rutor fungerar sämre. Kaninerna betar genom, men avföringen rullar inte igenom på rätt sätt, så det blir liggande "kakor" ovanpå nätet.

lillvilda

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 jan-12 kl 16:51 »
Vi hade "hundnät" (sånt man använder till hundgårdar) i botten på våra burar när jag byggde sist (vilket var x antal år sedan iförsig).

lusen2008

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 15 jan-12 kl 00:32 »
går de verkligen att få genom nå grs i 19*19mm ?? ja kommer ju flytta dom själv oftast, kanske inte den stora då, men känns som att man med små rutor åste lyfta den på plats, å inte dra som ja tänkt mig..   :-\   vill gärna ha tips o VART ni köper nätet..

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 15 jan-12 kl 09:52 »
går de verkligen att få genom nå grs i 19*19mm ?? ja kommer ju flytta dom själv oftast, kanske inte den stora då, men känns som att man med små rutor åste lyfta den på plats, å inte dra som ja tänkt mig..   :-\   vill gärna ha tips o VART ni köper nätet..

Jag drog mina. Ligger gräset emot nätet så får kaninerna tag på det.
Jag har inte köpt nät på många år, så jag har inga aktuella tips.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #11 skrivet: 15 jan-12 kl 14:05 »
Vi har 25x50 mm nät av 2 mm tråd i bottennätet. Det är lagom för att kaninerna skall kunna beta men inte gå sin väg.

Norpost säljer stora rullar med sånt här nät.
Funkar även bra till höhäckar till mellanstora till stora raser...
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

lusen2008

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 19 jan-12 kl 14:36 »
hittade ingen hesida, bara att nordpost skulle gå ihop med granngården..

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 19 jan-12 kl 21:07 »
hittade ingen hesida, bara att nordpost skulle gå ihop med granngården..

Nordpost säljer hela sitt sortiment via granngårdens butiker nu! Så det var rätt hemsida!
Annars kan du kolla www.lantbutiken.se, dem har jag handlat nät av!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

lusen2008

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 21 jan-12 kl 11:36 »
okej, får kolla på granngården då..  :)
lantbutiken hade lite för stora rullar för ig so bara behöver bottennär till ett par burar, de runt om har ja redan.. men tack ändå..  :)

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #15 skrivet: 21 jan-12 kl 13:11 »
lantbutiken hade lite för stora rullar för ig so bara behöver bottennär till ett par burar, de runt om har ja redan.. men tack ändå..  :)

Köp en rulle och sälj resten dyrt  ;D
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 21 jan-12 kl 13:23 »

Man behöver aldrig "bara nät till ett par burar" med kaniner (eller höns för den delen heller)... Det verkar finnas en tendens hos de allra flesta att det behövs fler och fler burar... Jag har helt plötsligt 6 betesburar men planerar för minst det dubbla med alla mellerudsungar som planeras.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

lusen2008

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 23 jan-12 kl 14:54 »
men sambon bromsar mig om ja vill ha fler, han va tveksam till en..

JBF

• Småland
« Svar #18 skrivet: 23 jan-12 kl 20:39 »
men sambon bromsar mig om ja vill ha fler, han va tveksam till en..

De brukar ge med sig, sambosarna.. Min sambo vet inte ens hur många djur jag har! Både fördelar och nackdelar med det..  ;D ;D

lusen2008

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 23 jan-12 kl 21:45 »
jag håller på bearbetar han om fler barn just nu  o:)   så de kommer inte bli fler djur..  blir den ev graviditeten lika som sist, så kommer de va kämpigt nog -foglossning!!!! så lägger man till en 3åring på de.. som har 5km till dagis, som hon är på 12timmar i  veckan  och ja har inget körkort..   ::) 

Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser