Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga kylrum i källare  (läst 21679 gånger)

Just_me

• Småland
Bygga kylrum i källare
« skrivet: 09 jan-12 kl 12:17 »
Då har vi planer på att köpa hus helt plötsligt :) Blir inte drömgårde utan ett billigt äldre hus som är billigt i drift.

Anledningen är att då kan min fru ha sin firma i huset och vi slipper helt lokalkostnader för hennes nya företag, ända problemet är att vi måste ha kylrum så då är planen att bygga ett själv!

Läser en hel del om fuktspärrar och luftgenomströmning men är jäkligt osäker ändå. Behöver ta reda på vilket material jag ska använda så att jag kan sätta en budget för bygget. Vill heller inte ta risken att få in fukt i huset.

Kylrummet ska inte användas för mat utan till blommor, främst snittblommor. Så det blir mycket vatten i vaser och hinkar där inne = massa fukt.

Till och börja med, kan man ha träreglar om man kör plastfolie över?
Ska man issolera med glasfiber eller cellplast/frigolit (frigolit hade jag föredragit..)?
Vad ska man ha som innersta ytskikt? Alltså inne i själva kylrummet?

Hittat följande bilder som verkar rätt tydliga, det är dock inte på just kylrum...

Lasse46

• Jämtland
SV: Bygga kylrum i källare
« Svar #1 skrivet: 09 jan-12 kl 16:00 »
Hur stort kommer kylrummet att bli och var i huset skall det byggas, och vilken temperatur är det i det rum där kylrummet skall byggas? När man vet det så kommer du säkert att få mer detaljerade svar hur du kan konstruera det. Här kommer några allmänna synpunkter. Att bygga kylrum i befintliga byggnader är möjligt men kan leda till fuktproblem. Det vanligaste är att man bygger ett rum i rummet dvs ett rum som som är helt skilt från befintliga väggar  och tak genom luftspalter som kan avleda ev kondens från kylrummets ytterväggar, vilket i sin tur ställer krav på att omgivande golv tål detta. Dessutom måste kylrummet vara försett med helt tät utsida mot omgivningen genom att man lägger diffusionstät plast på den varma sidan av kylrummet dvs utsidan. Dessutom ställer det krav på vilken temperatur det är där man monterar den varma delen av kylaggregatet, normalt brukar tillåten temperatur vara 0-ca +25oC. Vilket oftast innebär att om varmdelen monteras inomhus det behöver ordnas med ventilation för att vädra bort överskottsvärme, framför allt om det är ett lite större kylrum som behöver ett aggregat med lite större effekt. Dessutom behöver kondensvatten från aggregatet ledas bort. Isolera med frigolit går utmärkt. Eftersom det inte kommer förvaras livsmedel där vilket kan ställa krav på hårda tvättbara ytor skulle jag rekommmendera att göra innerväggar och tak billigast möjligt av tex vanliga panelbrädor. Eftersom det kommer att hanteras en del vatten måste man se till att golvet är vattentätt, helst med golvavlopp.

Lasse

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 09 jan-12 kl 16:38 »
Jag kan väl rekommendera moderna kylrum med modulväggar.  Allting annat drar åt sig fukt och tappar i isoleringsförmåga.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Just_me

• Småland
« Svar #3 skrivet: 21 jan-12 kl 00:40 »
Jag kan väl rekommendera moderna kylrum med modulväggar.  Allting annat drar åt sig fukt och tappar i isoleringsförmåga.

Varför skulle man inte kunna bygga väggar som är lika bra som modulväggar?

Stadiga grader i källaren, ca 5-8 grader på vintern som kallast.
Fuktigt i väggarna.

Så här ser planen  ut:

Material är vanliga trästommar till luftspalten. Plast över det och sen stommar med cellplast (10 cm), ytterligare ett lager plast (det är jag tveksam till) sen gipsskiva och sist glasfiberväv målat och spacklat med våtrumsfärg/spackel.

Vad tros?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 21 jan-12 kl 02:52 »
Du kommer att tappa mycket isoleringsförmåga vid varje ribba och den kommer att dra in fukt i isoleringsmaterialet om det inte är speciellt gjort för kylrum. Frigolitskivor i gamla kylrum brukar vara förbannat tunga.

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 22 jan-12 kl 12:46 »
Du kommer att tappa mycket isoleringsförmåga vid varje ribba och den kommer att dra in fukt i isoleringsmaterialet om det inte är speciellt gjort för kylrum. Frigolitskivor i gamla kylrum brukar vara förbannat tunga.

Hm, bättre med stålram? Annat issoleringsmaterial?
Fuktspärren kanske blir för svag med enbart glasfiberväv och färg. Bör man ha en extra fuktspärr för att inte få in fukt i issoleringsmaterialet?

Just det här kylrummet skulle med agregat och kyldörr kosta 22.000 kr och en hel del timmar.
Modulväggar är svindyra, modulkylrum som är mindre än det här hittade ja för biligast 54.000 +moms +frakt. Inga pengar vi har i dagsläget.

Men, kan man kanske bygga modulväggar själv?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 22 jan-12 kl 14:48 »
Modulväggarna har plåt på in och utsidan men inga genomgående ribbor, det är liksom poängen, minimera köldbryggor. De har även en isoleringsmaterial som är obenägen att absorbera fukt. Jag har jobbat i för många kök med hembyggda kylrum för att kunna rekommendera såna. Skriv i alla fall ner dit rum på 5 år, kylaggregatet kan följa med till nästa version.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #7 skrivet: 22 jan-12 kl 15:28 »
Lite fantasier: Ni har inte funderat på en jordkällare istället?

Fristående från huset, men kanske med ett tak mellan huset och jordkällaren. Under taket kan det vara parkering/lastplats/utearbetsplats. Och hårdgjort golv så man kan köra med vagn in/ut ur jordkällaren. Allt byggt av sten/betong/lättbetong och sand. Då får det bli hur fuktigt det vill. Gör inget.

Kombinera med kylning/ventilering via nedgrävda luftrör så borde det gå rätt bra att hålla lagom kyla större delen av året. Dränering som leder bort spill/kondensvatten.

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 24 jan-12 kl 17:46 »
Lite fantasier: Ni har inte funderat på en jordkällare istället?

Fristående från huset, men kanske med ett tak mellan huset och jordkällaren. Under taket kan det vara parkering/lastplats/utearbetsplats. Och hårdgjort golv så man kan köra med vagn in/ut ur jordkällaren. Allt byggt av sten/betong/lättbetong och sand. Då får det bli hur fuktigt det vill. Gör inget.

Kombinera med kylning/ventilering via nedgrävda luftrör så borde det gå rätt bra att hålla lagom kyla större delen av året. Dränering som leder bort spill/kondensvatten.

Blir för krångligt för henne att jobba, hon måste ha översikt över vad hon har hela tiden och ha kylrummet så nära som möjligt för att spara tid. Men anars var det en bra ide!

Kylrummet skrivs av på 5 år, det förstod jag att jag skulle göra om jag köpte kylrum med.
Funderar ni på att lösa saken med att bygga egna modulväggar.  Gör jag det har jag en ide om att använda isodränplattor istället för cellplast. ska dock kolla att det är värt det först, blir mycket dyrare.

Så en ny tanke är då att ha ytor i glasfiber med isodränskiva mellan... Och på så stt inte använda ribbor alls..
 Tack för tippsen!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 24 jan-12 kl 21:37 »
Jag skulle ta typ såna där rosa eller blåa täta cellplastskivor. Du kan nog förlimma dem med något på varje sida så du slipper ribbor.

Just_me

• Småland
« Svar #10 skrivet: 26 jan-12 kl 01:25 »
Jag skulle ta typ såna där rosa eller blåa täta cellplastskivor. Du kan nog förlimma dem med något på varje sida så du slipper ribbor.

ah, smart. Tänkte på det med att vi kan ju ha golvstående hyllor, då behöver inte väggarna bära mer än taget ovanpå. Bygger man lätt så bör man inte behöva ribbor alls.

Rödskägg

• Småland
« Svar #11 skrivet: 26 jan-12 kl 07:49 »
Vad är statusen på den här källaren som det byggs inuti?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Just_me

• Småland
« Svar #12 skrivet: 26 jan-12 kl 14:04 »
Vad är statusen på den här källaren som det byggs inuti?

Har inte mätt nått än då vi flyttar in tidigast nästa helg.
Kall källare, men aldrig minusgrader, går utan problem att hålla +10 och över.
Oissolerad, gjuten källare men ok yt-dränering gör att den är fuktig främst på vårsidan.
Tänkte ha 7,5 cm luftspalt. Går ju att sätta en liten fläkt för att vara säker på att luften rör sig utan att det kostar så mycket i förbrukning.

Aggregatet ska tåla ner till 10 grader kallt och avger själv ganska mycket värme.

Blir dock massa fukt i kylen och utanför eftersom den ska användas till blommor, snitt och annat.

Rödskägg

• Småland
« Svar #13 skrivet: 26 jan-12 kl 14:25 »
Ursäkta mig, men om det är ok ytdränering och ändå fuktigt så är det väl inte värst mycket att skryta med vad gäller övrig dränering fuktskydd?

Henry David Thoreau

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 26 jan-12 kl 14:42 »
Ursäkta mig, men om det är ok ytdränering och ändå fuktigt så är det väl inte värst mycket att skryta med vad gäller övrig dränering fuktskydd?

Förstod inte det där? Vilken övrig dränering och fuktskydd?
Det är enbart ytdränerat av nuvarande ägaren för huset ligger i en backe och det kommer mycket vatten ner längst backen och sliter på fasaden.
Jag planerar att dränera om och isolera hela källaren 2013-2014 beroende på ekonomi.
På våren säger ägaren att det kan komma en strimma vatten från ena hörnet. Inget som är särskilt allvarligt?

Men just nu gäller det att så fort vi har råd bygga en kyl, som jag då helt inte ska mögla bort eller läcka kyla pga strömräkningen.
Kylen måste vi ha för verksamheten.
Luften nere i källaren är ok, inga spår av mögel eller annat skadligt.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #15 skrivet: 26 jan-12 kl 21:51 »
Skull man inte kunna bygga kylrummet i 10cm lecablock som limmas ihop och sedan ventilera ytterrummet för att bli av med fukten som släpps igenom?
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Rödskägg

• Småland
« Svar #16 skrivet: 26 jan-12 kl 23:35 »
Limma Leca? Varför då? Och jag förstår det där med ekonomin, desto större anledning att börja i rätt ände.

Henry David Thoreau

Just_me

• Småland
« Svar #17 skrivet: 27 jan-12 kl 00:21 »
Skull man inte kunna bygga kylrummet i 10cm lecablock som limmas ihop och sedan ventilera ytterrummet för att bli av med fukten som släpps igenom?

Skulle det inte släppa ut stor del av kylan?

En tanke jag har är att göra block som är lika hög som rummet ska vara och 60cm breda (tror det är vanligast) av isoplast som tål väta, "slå in" i billig fleece, på med polyester så har jag en vägg som är stenhård men lätt?
Sen är frågan hur bygger jag de "blocken" till väggar och tak? Håller isoplasten som issolering eller bör man ha luftspalt mellan skivan och fleecen?

Funderar på om man kan spänna ihop dem med gummilister i varje skarv.....

Om ni inte förstår alls hur jag tänker kan jag skissa upp det tror jag.

skogsbosse

• Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 27 jan-12 kl 02:23 »
är ett kylskåp från lastbil för litet?
det är inte lätt, när det är tungt.

skogsbosse

• Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 27 jan-12 kl 02:53 »
har en gammal kylcontainer som hobby/mek rum från en gammal fiskbil, är färdig isolerat och lättstädat med golv i aluminium och ventilation..
det är inte lätt, när det är tungt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser