Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka delar sparar ni vid slakt?  (läst 5187 gånger)

Cees

• Närke
Vilka delar sparar ni vid slakt?
« skrivet: 11 jan-12 kl 20:57 »
Hej!

Vilka delar brukar ni äta själva och vad gör ni med resten?
Tar ni tillvara på skinnen?

Själv brukar jag äta sadeln,alltså dem två filer längs ryggraden. samt bakbenen och ibland frambenen.
Resten kokas o ges till hönsen och till vovven. förutom det som tas bort före styckning det hamnar i storkomposten.
Skinnen fryser jag in för framtida garvning.

Känns som jag kanske rensar bort för mycket av köttet?

Skulle vara roligt att höra hur ni gör, gärna hur ni tillreder dem med.
Själv har jag fastnat lite på grytor, kaningulasch är otroligt gott! :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilka delar sparar ni vid slakt?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-12 kl 21:17 »
Jag äter självklart allt kött på kroppen, ibland tillagat styckat och ibland som hel kanin. Dessutom ätes hjärta, lever och även njurarna när jag slaktar unga djur, under 1 år. Hjärtat ätes även på gamla djur.

Skinn har jag sparat från de finaste i frysen, men inte ännu kommit mig för att lära mig hur man bereder.

De inälvor som inte äts, huvudet och de skinn som inte sparas slängs i soptunnan, i kompostfacket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 11 jan-12 kl 21:25 »
Jag sparar skinnet o tänker snart börja garva dom själv. Huvudet, o alla inälvor samt tassar skickar jag till en kompis som använder det till hundarna. Jag borde nog själv ta hand om levern men.... Kanske nån annan gång. Själva kroppen användar jag hela. Jag fryser in i olika delar.Bakben, framben, hela sadeln delad i bitar tvärs över ryggen, slaget o sedan framdelen. Jag fryser in två djur i varje påse altså 4 bkben, 4 framben, 2 sadlar osv. Då har vi så vi kan tillaga smågrytor  om vi vill det eller om vi vill göra större grytor tar vi bara flera påsar fram. Fungerar riktigt bra.
Jag har bara gjort grytor. Mycket gott är med vitkål o curry tycker vi. Ca 1 kg vitkål och 4 bakben samt 4 framben av gotlandskanin o vi (två vuxna) har mat till 3 middagar.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 jan-12 kl 21:53 »
Jag styckar kaninen i delar,lår,framben,sadel med slaksidor,och en revbensskrott. Levern sparas,steks med grädde. Frambenen röks,låren blir grytbitar oftast,sadeln görs i ugnen,skrotten blir buljong. Rester blir hundmat,kokas och blandas med ris morötter och en skvätt matolja. Skinnen sparas under vintersäsongen och 2kaniner blir en handsydd mössa i eget snitt.
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 11 jan-12 kl 21:57 »
Jag styckar kaninen i delar,lår,framben,sadel med slaksidor,och en revbensskrott. Levern sparas,steks med grädde. Frambenen röks,låren blir grytbitar oftast,sadeln görs i ugnen,skrotten blir buljong. Rester blir hundmat,kokas och blandas med ris morötter och en skvätt matolja. Skinnen sparas under vintersäsongen och 2kaniner blir en handsydd mössa i eget snitt.
Äter du inte hjärtat?! Du är ju jägare, de brukar veta att hjärtat är bland det bästa på ett djur. Och tungan, men kaninen har en så liten tunga att den brukar inte ens jag ta vara på. Men på alla större djur så är hjärtat och tungan det bästa. Och levern såklart.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 jan-12 kl 22:04 »
Nä jag har faktiskt inte sparat på hjärtat,brukar vara lite ynkligt,jag vill ha mycket mat,blodet har jag funderat över ibland,kan man inte göra nåt gott av det? Ska spara hjärtat nästa gång,röka det kanske?
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 11 jan-12 kl 22:08 »
Jag steker hjärta, lever och njurar med god kryddning, t ex rosmarin och rosépeppar i rent smör. En snabb delikatess när man slaktat ett 20-tal kaniner och vill äta något gott, snabblagat och mättande.

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 jan-12 kl 22:11 »
Jag kan tänka mig att stekt hjärta,kantareller och lök med lite salt och vitpeppar toppat med vispgrädde hade vart en höjdare.
Fjäderfän och kaniner

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 12 jan-12 kl 10:59 »
Jag kokar hela kaninen och får på såsätt loss allt ätbart kött (gör bara grytor, pajer mm).
Kaninuppfödare och pelargontant.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-12 kl 18:24 »
Jag styckar fram och bakben ytterfile, innerfile ytterfilen helsteks innerfilen bakas in i smördeg och serveras som förrätt med creme frece och rom levern blir gräddstuvad med trattisar eller leverpastej njurarna fantastisk paj framben kokas och sedan på med grillkrydda och färdig grilla bakben kokas och servera med currysås och ris eller så mal jag fram och bakben och använder färsen till alla tänkbara färsrätter
mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Cees

• Närke
« Svar #10 skrivet: 12 jan-12 kl 20:18 »
Härligt med så mycket inspiration! :)
Har länge funderat på att göra nåt med levern o hjärtat men inte vågat än :D

Hur gör ni med alla skinnlager som är så svåra att få bort?

Ni som kokar och sen avlägsnar köttet vad kryddar ni kokvattnet med?

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 12 jan-12 kl 21:27 »
Härligt med så mycket inspiration! :)
Har länge funderat på att göra nåt med levern o hjärtat men inte vågat än :D

levern är en delikatess...
skinnlagrena är inte så svåra..putsa med kniv och dra.. jag brukar skölja bort hårstråna under vattenkranen..
till kokvattnet funkar lagerblad,hela korn av vit,svart eller kryddpeppar och salt...
Fjäderfän och kaniner

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #12 skrivet: 12 jan-12 kl 21:51 »

Jag förstår inte? Vad menas med skinnlager?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 12 jan-12 kl 21:57 »
Jag förstår inte? Vad menas med skinnlager?
den tunna vita hinnan som finns.. inget stort problem anser jag..
Fjäderfän och kaniner

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #14 skrivet: 12 jan-12 kl 23:43 »
En sådan har jag inte råkat på  ??? Inget problem här heller altså  ;D

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 12 jan-12 kl 23:53 »
Jag kan tänka mig att stekt hjärta,kantareller och lök med lite salt och vitpeppar toppat med vispgrädde hade vart en höjdare.

åh!  ;D den tackar vi för!  o:)

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 13 jan-12 kl 08:25 »
Någon som är bättre på matlagning kan nog svara. Jag provar mig fram.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Harriet S

« Svar #17 skrivet: 13 jan-12 kl 09:08 »
vi äter fileerna, framben och bakben. Huvud och tassar huggs av och kastas in till hundarna som bor i hundgård, och resten av kaninen, själva skrotten, får hundarna som bor inne käka upp när det det styckats klart. Kokar aldrig benen åt dom, allt ges rått, och det krasar så mumsigt ;)Jag kan inte göra något av skinnen så dom kastas tyvärr.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #18 skrivet: 15 jan-12 kl 14:10 »
den tunna vita hinnan som finns.. inget stort problem anser jag..

De hänger kvar på skinnet? Så får man dras med dom (dra av dom  :P) vid ett annat tillfälle..

Annars har jag hittills bara sparat kött och skinn...samt några levrar.
Får nog bli bättre på att spara mer inälvor  :)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #19 skrivet: 19 jan-12 kl 14:40 »
Sparar så mycket av köttet som det absolut är möjligt, i första hand för vår egen del givetvis, men i andra hand åt hunden. Tyvärr har jag personligen ytterst svårt för inälvsmat som hjärta och lever, och jag skäms för detta, men jag kan bara knappt...  :-\ Tur att det finns andra här hemma som har lättare för att äta det, om man säger så! :-)

Har länge haft planer på att lägga upp alla mina recepttips på hemsidan -- jag lagar ju till kanin efter egen smak och tycke och inte alltid på ett särskilt "traditionellt" sätt, utan ganska "modernt" om man kan säga så, men tiden tycks sällan räcka till för att det ska bli av att få upp alla recepten där. Ska försöka skärpa mig dock. :-)
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser