Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggbeställning  (läst 1667 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Äggbeställning
« skrivet: 12 jan-12 kl 11:49 »
Om jag beställer ägg för kläckning i maskin av olika säljare och äggen kommer med några dagars mellanrum, kan jag då lägga i äggen allteftersom eller ska de i samtidigt?

Är det dumt att kläcka olika raser samtidigt så det kan bli svårt att särskilja dem senare? Tänkte då också om jag köper FFF så kanske jag förväxlar tupparna med en annan ras fast höna?

Jag vill ha bara några höns, typ 2 av varje ras, inga tuppar. Hur många ägg måste jag minst beställa tror ni för att endast få ett par höns av varje?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Äggbeställning
« Svar #1 skrivet: 12 jan-12 kl 12:36 »
Det är alltid vanskligt att sia om när man skickar ägg med posten, men så här brukar jag tänka.

Jag vill ha 2 hönor. Då måste det bli minst 6 kycklingar för att det ska vara hyfsad chans att åtminstone 2 är hönor. För att få 6 kycklingar med postskickade ägg köper jag alltid dubbelt så många, dvs 12 ägg.

Dvs jag köper alltid 6 gånger så många ägg som jag vill ha hönor  ;)

Med den statergin så har jag nästan alltid lyckats få det jag vill ha ur mina postskickade kläckägg. Men jag har fått 10 tuppar på 12 ägg och 0 kycklingar av 20 ägg och 17 kycklingar av 18 ägg också  ::) så min metod är inte 100%, men den funkar oftast  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 12 jan-12 kl 16:14 »
Aha, då får jag satsa på 12 ägg per ny ras jag vill ha, tusen tack för svar!

De andra frågorna, är det nån som vet?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #3 skrivet: 12 jan-12 kl 16:55 »
Att skicka med posten är ett lotteri ibland har man tur och man får massor av kycklingar eller så är dom inte ens befruktade. Det viktiga är att säljaren är seriös och bara säljer färska avelsägg som är förvarade på rätt sätt då minskar man besvikelsen en hel del.

När jag börjar med en ny ras försöker jag köpa så många ägg som möjligt så man har lite att välja på, oftast så är det vad säljaren kan leverera och vad som får plats i kläckaren, men en sådär 90 ägg om man fick välja fritt.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 12 jan-12 kl 22:11 »
Jag får bara plats med 24 ägg i min kläckare men då räcker det iaf till två raser :0).

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 12 jan-12 kl 22:19 »
Du kan ju lägga in vartefter om du vill men kom i håg att bara vicka äggen försiktigt då efter dygn 18 på dom första o inte rulla runt dom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 jan-12 kl 07:18 »
[quote author=

. Men jag har fått 10 tuppar på 12 ägg och 0 kycklingar av 20 ägg och 17 kycklingar av 18 ägg också  ::)
[/quote)

Jag har precis gjort min första ägg beställning per post..Få se hur det går?? Väntar spänt på leveransen och på resultatet sedan..

Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser