Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedemoratupp med deformerade fötter  (läst 2973 gånger)

hjärtansfröjd

• Uppland
Hedemoratupp med deformerade fötter
« skrivet: 12 jan-12 kl 13:44 »
Min hedemoratupp hörjade halta i lördags. Vi avvaktade, men när hönorna började hacka på honom valde vi att ta bort honom från flocken i hopp om att han skall repa sig. När vi undersöker honom ser vi inga direkta skador på det ben som han har svårt att stödja på. Men när jag tittar på hans fötter är några av klorna krokiga och någon av 'sidotårna' ser deformerade ut. Vi fick honom som vuxen och jag undersökte inte hans fötter när han kom (man lever och lär), så vi vet inte om detta är nytt eller gammalt. Båda fötterna ser konstiga ut, men det är bara den ena som han har svårt att stödja på.

Är det någon som vet något om det är vanligt med 'konstiga' fötter?

Efter att vi tagit bort honom från flocken går han bättre och han gal mycket och har börjat återfå sitt självförtroende. 

Ronny

• Skåne
SV: Hedemoratupp med deformerade fötter
« Svar #1 skrivet: 12 jan-12 kl 13:50 »
Har han någon tå som är viken under foten?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

hjärtansfröjd

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 12 jan-12 kl 14:08 »
Nej, det har han inte. De ser ut som om de är gamla och nötta ut. Och tuppen är några år gammal.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 jan-12 kl 14:44 »
Han har inte fotskabb?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

hjärtansfröjd

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 12 jan-12 kl 15:23 »
Nej, jag har tittat efter det (jmf med boken 'höns'). Han har fjäll på benen, med det ser ut som om det är hans egna. Går det att misstolka fotskabb?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 jan-12 kl 18:03 »
Benkvalster? Eller förfrusit tår?
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 12 jan-12 kl 23:33 »
Böld under trampdynan? Kan vara svårt att se ibland på skitiga hönsfötter om man inte ger dem ett fotbad först ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 13 jan-12 kl 01:05 »
kan vara kalkbrist, min gammeltupp började få krokiga klor efter ruggningen, det blev mycket bättre när jag gav honom snäckskal, nu har han normala klor igen (klor = tår)
Västgötamor

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 13 jan-12 kl 10:04 »
Tuppen kan ju ha haft 'bajsbollar' på fötterna hos tidigare ägare,det kan ju vara orsaken.
Fjäderfän och kaniner

hjärtansfröjd

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 14 jan-12 kl 09:16 »
Igår borstade vi benen och smörjde in dem med vaselin (enl hönsboken). Vi skall smörja honom igen idag. Han har fina trampdynor och han har haft har fri tillgång på snäckskal.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #10 skrivet: 14 jan-12 kl 09:44 »
Har han någon tå som är viken under foten?

Jag köpte 3 kycklingar i våras och en av dem har deformerade fötter (en fot). Hon haltar och har någon tå vikt under foten. Tyvärr så såg jag inte detta när jag köpte dem och säljaren var tyst som muren  ::) Hönan verkar må bra i övrigt. Men finns det något man kan göra? Eller är det för sent nu?
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser