Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag är en kyckling dödare.  (läst 1304 gånger)

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
Jag är en kyckling dödare.
« skrivet: 13 jan-12 kl 18:38 »
Idag så skulle jag använda äggen jag hade i kylskåpet, men såg direkt att 2 var påbörjad befruktning och sen kom 4 st med halvgångna kycklingar, usch och fy slängde alla i pannan.
Alltså har mina höns blandat ruvade med andra, för jag har 2 hönor som ruvar och jag har plockat dom andra äggen som ej legat i redena utan  som legat på andra ställen.
tänkte väl i går att det va konstigt att en höna låg bredvid redet på ägg men tänkte inte mer på det för den va grå och det va dom gula som ruvar och idag så prejjade den grå ner sig i ett rede med en röd höna.
Får nog lov att fixa burar till dom ruvande damerna, men en sak vet jag , att det är bra befruktning i allafall.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: Jag är en kyckling dödare.
« Svar #1 skrivet: 13 jan-12 kl 18:44 »
Idag så skulle jag använda äggen jag hade i kylskåpet, men såg direkt att 2 var påbörjad befruktning och sen kom 4 st med halvgångna kycklingar, usch och fy slängde alla i pannan.
Alltså har mina höns blandat ruvade med andra, för jag har 2 hönor som ruvar och jag har plockat dom andra äggen som ej legat i redena utan  som legat på andra ställen.
tänkte väl i går att det va konstigt att en höna låg bredvid redet på ägg men tänkte inte mer på det för den va grå och det va dom gula som ruvar och idag så prejjade den grå ner sig i ett rede med en röd höna.
Får nog lov att fixa burar till dom ruvande damerna, men en sak vet jag , att det är bra befruktning i allafall.

Tur du inte sålt dem äggen då  :-[

ciaston

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 13 jan-12 kl 18:58 »
Tänkte exakt det .
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 13 jan-12 kl 20:26 »
Jag brukar märka äggen som det ruvas på med penna. Tycker det är lika tråkigt att knäcka äggen i pannan med kycklingar i som att det är nästan färdiga kycklingar i äggen när hönan lämnar de som inte kläckts. Märker man äggen är det lättare att hålla koll och slippa en massa dåligt samvete över att vara en kycklingdödare. ett enkelt sätt att kolla att äggen är lika gångna tycker jag är att använda en lerkruka lägg i ägget på vatthålet och lys med en ficklampa underifrån. Är det någorlunda mörkt ser du kycklingen i ägget. Jämför med ett obefruktat ägg så ser du snart skillnad på gula och kyckling.
Lycka till / Eva
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

ciaston

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 13 jan-12 kl 20:54 »
Jag hade tänkt märka men kom inte till skott och har aldrig varit med om att dom bytt, flyttat ägg, men har inte haft dessa röda hönor så länge och aldrig haft problem med detta förr.
Jag vet hur man lyser, har en 7 årig dotter som är expert att se, när vi kläcker i maskin.
Hoppas jag slipper detta men ska märka i morgon dag....

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 14 jan-12 kl 11:41 »
Hade heller inga problem med tidigare hönor. Sen fick jag en surhöna som tog alla ägg i bona. Nu har jag en som blir av med alla ägg. Så det beror nog rang eller nåt.
MVH Eva
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

211 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser