Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp slakt  (läst 5419 gånger)

mattisvick

• -
Tupp slakt
« skrivet: 22 feb-10 kl 19:41 »
Ohh tack för info`n men hur länge är en ungtupp just en ungtupp, när slaktar ni era(Vikt &månad)? Vad tar ni för dem, slaktade? Hur slaktar man lagligt?

Vi har bara haft ägghöns, men funderar detta året på en annan ras och då Ev kycklingar, men då har vi ett problem, slakten...Vi vill inte slakta själva men har en bekant som gör detta. Är det ok att slakta hemma för husbehov?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Tupp slakt
« Svar #1 skrivet: 22 feb-10 kl 20:05 »
Vikten beror ju på vad det är för ras. ;D

Ungtupp brukar jag räkna från runt 4-8 månader någonstans och lite mer om det är en sen ras. =) De flesta slaktar väll strax innan 6 månader ungefär, andra någon månad tidigare. Efter 6 månader brukar köttet börja på att vilja "sega till sig". ::) Men då får det väll hänga för att lösa detta.

Du får nog inte sälja köttet hur som helst, utan det måste vara kontrollerat. Däremot får du slakta hemma och förbruka det själv utan problem så vitt  jag vet ???.
Lag är det på att man alltid ska bedöva djuret innan avblodning sker.

Har en video inne på min hemsida om hur det går till - www.honsitrunsby.webs.com (fliken slakt) om det kan vara intressant att se hur det går till.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

mattisvick

• -
« Svar #2 skrivet: 22 feb-10 kl 20:20 »
Jo din hemsida var SuperBra,Mkt bra info! Men blödig som jag är så vågade jag inte titta,  :-[  Den hönsrasen jag tänker på är gotlandshönd men detta är enbart en Fundering.

Så de borde slaktas innan 6mån, eller bir de sega, Hur länge ska de hänga?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 22 feb-10 kl 20:47 »
Tack.  :-[ Okej, hihi... Men bara så du vet så är det nog inte alls så som du tänker dig. Det sprutar varken en massa blod eller annat dramatiskt. Går på 2-3sec så är det över. :)

Min pojkvän har några gotlandshöns. Trevliga men lite bitchiga mot andra hönor. ;D Värper bra, tuppen är jättesnäll och rätt stor!

40 dygnsgrader tror jag det är de ska hänga. =) Och undvik varma somrar, hösten är nog bästa tillfället att slakta på.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

mattisvick

• -
« Svar #4 skrivet: 22 feb-10 kl 21:05 »
Men då vill vi satsa på genbank fullt ut och störta gamla raser. Men enbart gotlandshöns så de får vara bitchiga mot varrani stället. ;)

Det sprutar varken en massa blod eller annat dramatiskt. Går på 2-3sec så är det över. :)

Min pojkvän har några gotlandshöns. Trevliga men lite bitchiga mot andra hönor. ;D Värper bra, tuppen är jättesnäll och rätt stor!

40 dygnsgrader tror jag det är de ska hänga. =) Och undvik varma somrar, hösten är nog bästa tillfället att slakta på.

Vart bor du? om vi skulle vara intresserade?

ja att blodet skulle spruta var nog det jag trodde :-[, en klasskompis berättade för mig om en slakt och tuppen bara sprang över gårdsplanen och det var massa blod, då var jag sju år :-[

Vi tänkte isf slakta ca Okt,Nov,Ev Dec.

40 dygnsgrader. Vad innebär detta  ???

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #5 skrivet: 22 feb-10 kl 21:08 »
hej,

40 dygnsgrader.. delar 40 med dagens medeltemperatur = 8 grader blir 5 dagar 10 grader blir 4 dagar osv

slaktkroppen ska hänga i 40 dygnsgrader

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

mattisvick

• -
« Svar #6 skrivet: 22 feb-10 kl 21:26 »
Oki :-[ Menom det inte hänger hur segt blir det? Eller Bör jag absolut hänga köttet?(och då är den väll plockad och klar på att  stoppas i grytan efter hängning?)

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 22 feb-10 kl 21:34 »
... en klasskompis berättade för mig om en slakt och tuppen bara sprang över gårdsplanen och det var massa blod...

Jag brukar linda in kroppen i en handduk innan avlivning. Då slipper du en massa flaxande. Lite blod blir det ju förståss, men det far inte överallt.
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

mattisvick

• -
« Svar #8 skrivet: 26 feb-10 kl 17:41 »
Vad tar ni för en slaktad höna kr /kg? (Vi har en diskussion här hemma >:D)
Kronfåglen och övraga  broilers väge ca 1,6-1,8 kag om jag fattat det rätt, vad tar ni för samma slaktvikt?

mattisvick

• -
« Svar #9 skrivet: 26 feb-10 kl 19:42 »
Vad tar ni för en slaktad höna kr /kg? (Vi har en diskussion här hemma >:D)
Kronfåglen och övraga  broilers väge ca 1,6-1,8 kag om jag fattat det rätt, vad tar ni för samma slaktvikt?

så här hemma är vi fortfarande frågande ???hur gör ni ?

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #10 skrivet: 26 feb-10 kl 19:48 »
hej,

det köttet är så dyrbar att jag äta upp den själv,,,,

i butiken kostar ett kg runt 25:-

om jag slakta en tupp på 16v räknar jag att bara maten har kostat runt 120:- plus min insats...

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

mattisvick

• -
« Svar #11 skrivet: 26 feb-10 kl 19:54 »
är inte det lite ???

mattisvick

• -
« Svar #12 skrivet: 27 feb-10 kl 12:32 »
hej,

det köttet är så dyrbar att jag äta upp den själv,,,,

i butiken kostar ett kg runt 25:-

om jag slakta en tupp på 16v räknar jag att bara maten har kostat runt 120:- plus min insats...

mvh

Jonathan

Är inte det lite betalt?

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #13 skrivet: 27 feb-10 kl 14:16 »
hej,

grejen är just att jag inte sälja kött till andra då kostnaden skulle landa runt 200:- fågel... då äta jag hellre köttet själv... det är en av anledningarna till att jag har höns..

1 äggen
2 skit
3 kött
4 avelsägg/kycklingarna

lyckligtvis så brukar punkt 4 täcka mat kostnaden och punkt 1-3 blir då gratis förutom mitt arbete som jag se som ett hobby.

man kan tilllägga punkt 5 kanske... nöje

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

mattisvick

• -
« Svar #14 skrivet: 27 feb-10 kl 15:03 »
Vad väger en tupp vid ca 16?  om tuppen väger ca 3kg fullvuxen? De man köper i affären väger vu ca 1,6.1,8kg.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 27 feb-10 kl 17:38 »
Kycklingen du köper i butiken är just vad det heter... Kycklingar. De uppnår sin vikt på nästan 2kg på bara 6-8 veckors ålder. En ålder då en normal kyckling fortfarande är liten, söt och piper och om den får, gärna lägger sig och gosar under sin mammas fjäderskrud.

Live Fast Die Young - the life of a meat chicken

mattisvick

• -
« Svar #16 skrivet: 27 feb-10 kl 17:57 »
Vad väger en tupp vid ca 16?  om tuppen väger ca 3kg fullvuxen? De man köper i affären väger vu ca 1,6.1,8kg.

Jag vet hur dem är uppfödda dessa stakars broilers. Men jag undrar vad min ungtupp skulle väga vid 16veckor?

Sirpa

• -
« Svar #17 skrivet: 02 mar-10 kl 04:04 »
Men jag undrar vad min ungtupp skulle väga vid 16veckor?
Lite större raser väger väl runt 1,5 kg slaktade vid 4 månader.
Men Gotlandshöns är ju rätt små.
Höns och Liljor i min trädgård.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 13 jan-12 kl 17:12 »
Åh, fy... Började gråta när jag kollade på klippet... så fruktansvärt... Köper jag väldigt sällan kyckling, men nu kommer verkligen aldrig mer göra det.. om inte min överlevnad hänger på det, eller om det inte börjar komma ekologisk förstås - förhoppningsvis skall jag inte behöva ens då i så fall, har ju egna höns och kaniner nu :). Men usch, vet inte ens om jag vill äta kyckling när någon bjuder på det...

Åter till trådens ämne...
Är Bovan en hybrid?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 24 apr-12 kl 18:19 »
Det klippet såg jag på TV för 13-14 år sen. Jag har inte ätit kyckling sen dess. Och tänker inte göra det förrän jag kan äta en kyckling som fötts upp och slaktats på ett humant sätt.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser