Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedpanna + solvärme  (läst 14232 gånger)

mistlur

• Småland
SV: vedpanna + solvärme
« Svar #20 skrivet: 24 feb-12 kl 21:51 »
Jo, jag har ju två parallellkopplade tankar, då jämnar ju värmen ut sig med självcirkulation och kan jämföras med "en" stor, bred tank. Det skulle vara busenkelt att koppla in en till 500-tank, bara att skruva dit nya rör, och flytta exp-kärlet. Behöver jag förresten byta exp-kärlet till ett större då? Hur stort bör det vara för 1500 l?

Har funderat en del på solfångarprojektet och bestämt mig för att bygga "lådorna" själv och sätta i köpta absorbatorplåtar. Kommer bygga fyra lådor i 1mm svartplåt. Har möjlighet att bocka plåten, så de blir helt skarvfria lådor.

Jag har i alla fall en fråga om inkopplingen av solslingan. Vill koppla den till den högra tanken, med extern vvx. Eftersom jag inte är helt hemma på området vill jag inte komplicera saken alltför mycket genom att ladda på flera nivåer eller dylikt, om behovet uppstår kan jag i så fall bygga om det senare när jag har mer kött på benen. Men hur borde jag koppla den externa värmeväxlaren? Har ett ledigt uttag lite under mitten av tanken men tror det är för högt upp för inladdning av uppvärmt vatten, funderar därför på om jag kan använda samma uttag som radiatorreturen är kopplad på. Kan man göra så? Tänker att om jag sätter en backventil på radiatorreturen borde det kunna gå  ???

Sen uttag för kallvatten till vvx... kan jag använda samma anslutning i botten av tanken som parallellkopplar dem?

Alla synpunkter och tips är mycket välkomna.

A-sol

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 25 feb-12 kl 16:42 »
En tumregel för expansionskärlets volym är att det bör vara ca 10% av systemets totala volym om man har slutet kärl, och 5% vid öppet kärl.

Det finns flera sätt att koppla in VVX, bla det som du skriver om, du skulle tex kunna ladda in på det lediga uttaget på mitten och sedan returen ut på ett T-rör ifrån pannans retur.

Men om du vill kunna ladda in i 2st olika nivåer på ett enkelt sätt kan du använda dig av en termisk växelventil tex denna: http://www.acaso.se/sv/LK-Acaso/Produkter/Solvarmeautomatik/Termovar-AF-Termisk-Vaxelventil/
man kopplar in tilloppet (det varma från solfångarna) på ena porten och från ventilen får du 2st tillopp, du behöver ingen styrning med extra funktioner utan det räcker med den enklaste möjliga, eftersom ventilen sköter växlingen själv. Nu var det förslaget kanske inte så intressant men ville bara nämna det.

Om du ska skaffa en tredje ack.tank skulle jag köpa en med flera uttag än dom du har nu och koppla in solfångarna på den, fast helst ska man koppla tillopp och retur diagonalt för att få balans i systemet.

Blev kanske ett rörigt svar, men fråga om något är oklart.
« Senast ändrad: 25 feb-12 kl 16:48 av A-sol »

mistlur

• Småland
« Svar #22 skrivet: 25 feb-12 kl 21:01 »
Tack för ett bra svar A-sol!

Det där att koppla diagonalt, gäller inte det bara om tankarna är seriekopplade?

Vill helst kunna stänga av tankar så jag kan ändra volymen om behov uppstår. Gå ner till en eller två tankar på sommaren t.ex.
Behöver inte köpa en ny tank för att få fler uttag, kan svetsa dit egna om det behövs.

Det där med termisk ventil kanske inte är så dumt... men hur ska man tänka när man väljer temperatur på ventilen, respektive var inladdningen ska ske? Toppen 72, mitten 55?
Om endast en anslutning långt ner på tanken används för laddning, om rördimensionen är av större mått och flödet inte allt för högt, skiktar sig inte tanken då? Tänker att det varmare vattnet letar sig upp i tanken ändå.

A-sol

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 26 feb-12 kl 14:49 »
Jag skulle koppla diagonalt för att säkerhetsställa flödet över ack.tankarna.
Men som du skriver så kommer troligtvis värmen sprida sig ändå, visst kan du koppla in VVX långt ner på ack.tanken och tanken kommer troligtvis skikta sig om man har låg hastighet in.

Men när man köra mot botten (särskilt om man har stor ack.tankvolym jämfört med solfångarytan) är risken att man får ett trögt system, eftersom solfångarna bara orkar höja temperaturen på flödet ett xx antal grader. Tex, om det är 15 grader DT över solfångarna och i botten på ack.tanken är det 35grader, då kommer det laddas in 50grader i ack.tanken och för att höja temperaturen i toppen på ack.tanken där man oftast bereder varmvattnet måste man värma hela volymen.

Om man däremot kan dela upp ack.tanken i flera nivåer kan man snabbare få varmvatten, eftersom man då värmer en bit i taget. Men om man använder sig av termiska växelventiler kommer man fortfarande ladda ack.tanken nerifrån och upp, ungefär som med en solslinga, ska försöka förklara. Om man har en ventil som delar upp värmen på så vis att allt under 50grader går åt ett håll och det över 50grader går åt det andra hållet kommer den att bete sig på följande sätt, om man har 25grader i botten på ack.tanken och lyckas höja det till 40grader kommer det gå till den nedre halvan av ack.tanken, och ventilen kommer inte växla förens man har lyckats få upp temperaturen så pass i botten så att solfångarna orkar jobba med 50garder eller mer, man blir tvungen att värma botten först. Men man kan även dela upp ack.tanken i flera delar så att man får flera nivåer att ladda mot, tex enligt denna skiss:
http://www.acaso.se/Global/LK_Acaso/Produktdatablad/Termovar%20AF%20%28SE%29%20200408.pdf

Om ack.tanken är tillräckligt varm från föregående dag kommer det börja ladda högre upp jämfört med om botten vore kall.

Hittade även den här beskrivningen som jag har skrivit ihop förut: http://www.byggahus.se/forum/solvarme-vindkraft/168486-blandningsventil-eller-shunt.html#post1287294

mistlur

• Småland
« Svar #24 skrivet: 27 feb-12 kl 21:02 »
Tack än en gång A-sol!
It makes sense  ;)

Kommer fokusera på solfångarna, har en del tid till att fundera på hur tankarna ska kopplas under tiden.
Får plåtar till fångarnas isolerande skal imorgon, men vet inte när jag hinner börja arbeta med dem.

Har lånat "solvärme i vårt hus", ska plöja den nu.

Jakobn

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 05 mar-12 kl 22:02 »
Förra året gjorde jag samma sak som du planerar nu, med nästan samma förutsättningar. Så behöver du några handfasta tips kan jag nog bistå med det.

Är lite nyfiken på varför du vill ha fler tankar om du inte brukar elda upp de befintliga?

Tips är att börja köpa delar på tradera så snabbt som möjligt, annars blir det nog svårt att komma under 20000. Där finns de stora pengarna att spara.
Någon avancerad styrning till solfångarna behövs inte. Det räcker gott och väl med en eller två termostater (beroende om på om du har termiskventil till laddningen), vilken kan spara någon tusenlapp.

Lycka till!

mistlur

• Småland
« Svar #26 skrivet: 15 mar-12 kl 20:56 »
Förra året gjorde jag samma sak som du planerar nu, med nästan samma förutsättningar. Så behöver du några handfasta tips kan jag nog bistå med det.

Är lite nyfiken på varför du vill ha fler tankar om du inte brukar elda upp de befintliga?

Handfast tips tas tacksamt emot!

Angående tankvolymen så är det för att 1000l ska vara i minsta laget med tanke på pannan jag har. Bor inte i huset ännu (två timmars resa i nuläget), vilket har medfört vissa problem att hålla det varmt i vinter. En närboende släkting har fått det otacksamma jobbet att elda åt mig  :-[

Jag har i alla fall tagit det första steget mot en solvärmeanläggning nu... har bockat lådorna. Fyra stycken, som ska rymma var sin 2005x1150 fullplate absorbator (lazerplate).
Det jag grubblar på just nu är hur de ska kläs in med täckplåt för att undvika att vatten kan ta sig in under takpannorna. Har kommit fram till att jag helst vill överlappa glaset över täckplåten i fångarens nederkant.

Tips mottages gärna.

Jakobn

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 16 mar-12 kl 21:50 »
Snygga lådor!  Ser ju lite snyggare ut om de överlappar glaset i nederkant men känns inte absolut nödvändigt, är ju enklare att klämma plåten mellan glas och låda. Det finns bra tätningsmassor till ändamålet om du ändå vill göra så. Men det blir ju en svag punkt som åldras betydligt snabbare än allt annat
Kan rekommendera att börja handla delar på tradera redan nu så kommer du spara många tusenlappar på grejer till solkretsen.

Jakobn

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 16 mar-12 kl 21:55 »
Såg på bilderna ovan att du verkar ha gott om uttag färdiga för användning. Kan verkligen rekommendera att ordna möjlighet att ladda in på två nivåer, är inga konstigheter med det. Skulle du däremot absolut inte vilja det så är det laddning så när beredarens topp som möjligt för att minska antalet eldningsdagar.

mistlur

• Småland
« Svar #29 skrivet: 17 mar-12 kl 22:04 »
Såg på bilderna ovan att du verkar ha gott om uttag färdiga för användning. Kan verkligen rekommendera att ordna möjlighet att ladda in på två nivåer, är inga konstigheter med det. Skulle du däremot absolut inte vilja det så är det laddning så när beredarens topp som möjligt för att minska antalet eldningsdagar.

Bra poäng. Jo jag är inne på det spåret nu, att ha en termisk ventil och ladda varmare temp i toppen. Någon som vet var man hittar återförsäljare? pris? Hittar nämligen ingenting...

Snygga lådor!  Ser ju lite snyggare ut om de överlappar glaset i nederkant men känns inte absolut nödvändigt, är ju enklare att klämma plåten mellan glas och låda. Det finns bra tätningsmassor till ändamålet om du ändå vill göra så. Men det blir ju en svag punkt som åldras betydligt snabbare än allt annat
Kan rekommendera att börja handla delar på tradera redan nu så kommer du spara många tusenlappar på grejer till solkretsen.

Att klämma plåt under glaset vore nog det bästa... hur har du löst detta?

Vill helst att glaset kan vila på något stabilt... skissade upp hur jag tänker mig montaget, men har inte löst problemet med "glashållare" ännu...

Tänkte passa på och fråga vad du har för pump(ar) i din anläggning Jakobn. Effekt och kapacitet vore intressant att veta. Har du plattvärmeväxlare? Termiska ventiler? Berätta gärna mer (kanske finns någon bild  ;)).

A-sol

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 18 mar-12 kl 21:55 »

Jakobn

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 19 mar-12 kl 08:30 »
Jag är ganska säker på att jag har bilder på det hela innan jag isolera. Ska se vad jag hittar.

Glaset fästs tex med plåtbitar som är några centimeter breda och formade som två  trappsteg. Ett hål i det ena "trappsteget" för att kunna skruva fast biten i ramen.

Jakobn

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 19 mar-12 kl 19:16 »
Detta var vad jag hitta med en gång. Ska se om jag kan hitta fler. På bilden ser du växlaren och delar av kretsen som går mot tanken, pump, smutsfilter och säkerhetsventil eftersom jag kan koppla bort växlaren helt med kulventilerna. Det som saknas är trevägsventil och backventil för att cirkpumpen till elementen inte ska kunna dra vatten genom växlaren. Tycker nog att det verkar bättre med termiskventil än trevägs som jag har, mest för att det är enklare och inte krävare något el-arbete.
Växlaren är kanske i största laget......anslutningarna är 2 tums. Men skulle jag få för mig att koppla in ytterliggare 100-200kw solfångare kommer den fortfarande räcka till.

Jag har köpt billigast möjliga pumpar på tradera och inte brytt mig om effekt, men tror den ena är för 6m och den andra 4m. I vilket fall som helst så rekommenderar jag att du sätter strypventiler på båda sidor av växlaren, helst riktiga injusteringsventiler som finns på tradera ibland. De är betydligt trevligare att jobba med.
« Senast ändrad: 19 mar-12 kl 19:19 av Jakobn »

mistlur

• Småland
« Svar #33 skrivet: 25 mar-12 kl 20:59 »
Den värmeväxlaren ser ju helt enorm ut!

Har idag köpt lite begagnade grejer till värmesystemet. En gammal acktank, ett till exp. kärl (till radiatorsystemet), en plattvärmeväxlare och några cirkulationspumpar  ;D
Behöver lite råd nu...
Om vi börjar med plattvärmeväxlaren så vet jag inte vilken effekt det är på den (finns ingen märkning). Det är 30 plattor på ca 30x8 cm. Är detta tillräckligt?
Den har suttit i någon slags vedpanna.
Det finns även en märklig mojäng på en av anslutningarna (se bilden). Tror att pumpen varit ansluten till den med slangen, så det bildats en loop i cirkulationen. Någon som har en teori om varför man gjort så här?

Sen funderar jag en del på hur systemet ska byggas för att vara säkert. Skydd mot överhettning, både i solfångarkretsen, samt ackumulatortankar. Sitter idag en säkerhetsventil på 1.7 bar på pannan. Antar att systemtrycket kan ställas så att den löser ut vid t.ex. >95 C på tankarna? Men någon annan form av överhettningsskydd som kopplar bort pumparna skulle ju kännas bra. Finns det någon enkel och bra lösning på detta?

Har läst lite om partiell förångning som skydd i solkretsen, men kommer tyvärr inte kunna få till det på ett bra sätt, då mina absorbatorplåtar inte kan installeras så att det blir fall i hela slingan. Rören i plåten går från kortsida till kortsida.
Någon som kör enbart vatten i solkretsen och kan rekommendera det? Givetvis får man tömma systemet så det inte kan frysa under vintern.

Jakobn

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 25 mar-12 kl 21:33 »
Kan det kanske vara en bypass för att justera flödet? Del av flödet går i loopen.
Växlaren är väl tilltagen, är ju väldigt små momentana effekter vi snackar om med 6 m2 solfångare.
Vilka pumpar vill du koppla bort och varför ?
Säkerhetsventiler ska monteras så att de aldrig går att koppla bort från värmekällan med kulventiler. Värmekällorna i ditt fall borde vara, elpatron, panna, växlarens primärsida, växlarens sekundärsida och solfångaren.

mistlur

• Småland
« Svar #35 skrivet: 27 mar-12 kl 21:00 »
Kan det kanske vara en bypass för att justera flödet? Del av flödet går i loopen.
Växlaren är väl tilltagen, är ju väldigt små momentana effekter vi snackar om med 6 m2 solfångare.

Hmm, ja kanske. Men det finns liksom ingen möjlighet att justera någonting...
Att växlaren är väl tilltagen låter bra. Men det blir mer än 9 m2 solfångare (4x2.3).

Vilka pumpar vill du koppla bort och varför ?

Tänk dig en situation där tanken är fullt laddad och det är mitt på dagen. Solfångaren blir kanske 120 (?) grader varm. Den värmen får inte laddas in i tanken, för då kokar den! Därför måste cirkpump(ar) stängas av vid för höga temperaturer. Eller tänker jag fel?

Säkerhetsventiler ska monteras så att de aldrig går att koppla bort från värmekällan med kulventiler. Värmekällorna i ditt fall borde vara, elpatron, panna, växlarens primärsida, växlarens sekundärsida och solfångaren.

Nu hängde jag inte riktigt med. Varför ska det finnas fler än en säv på solfångarkretsen? Borde det inte räcka med en på lägsta punkt?
Har idag en säv på pannan. Den står ju i förbindelse med resten av radiatorsystemet med laddomat 21. Har ingen elpatron. Räcker det inte med den ventilen jag har på pannan, om jag installerar solfångare menar du?

Jakobn

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 28 mar-12 kl 08:05 »
Teoretiskt låter det kanske rätt och jag vill påpeka att jag inte på något sätt är expert i detta ämnet. Bara en glad amatör precis som du...........men rent praktiskt blir det inga problem för dig som har så stora tankar i förhållande till storlek på solfångare. Inte ovanligt för mig att det kommer in 120-130 grader fr¨ån solfångarna vid start. Tror du gör en höna av en fjäder, men det är kanske bättre att inte lyssna så mycket på mig och skaffa egen uppfattning istället.

Klumpigt skrivet av mig om säk-vent. Så länge värmekällorna alltid har kontakt med en säkventil så räcker det absolut med 2 st i hela din anläggning. Jag är förtjust i kulventiler därför har jag fått sätta in några extra säkventiler.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #37 skrivet: 05 apr-12 kl 06:20 »
Du tänker alltså montera solfångarna direkt på takpappen? jag har varit med och hängt upp några stycken, och där har det ansetts viktigt från tillverkarens sida att man haft en luftspalt under, typ att lägga den på bärläkten. kan tänka mej att det har med värmen att göra, man vill kanske inte ha en het solfångare direkt på pappen.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

mistlur

• Småland
« Svar #38 skrivet: 07 apr-12 kl 20:03 »
Du tänker alltså montera solfångarna direkt på takpappen? jag har varit med och hängt upp några stycken, och där har det ansetts viktigt från tillverkarens sida att man haft en luftspalt under, typ att lägga den på bärläkten. kan tänka mej att det har med värmen att göra, man vill kanske inte ha en het solfångare direkt på pappen.

Nej, den kommer ligga på bärläkten! Man vill helst bygga så att eventuell fukt kan ventileras ut. Vet inte hur varma de kan tänkas bli på undersidan, men det kan kanske också vara en orsak till att inte bygga direkt mot takpappen.

mistlur

• Småland
« Svar #39 skrivet: 10 jul-14 kl 16:41 »
Det tog lite tid, men i år fick jag upp mina amatörbyggda solfångare på en nypappad och nyläktad del av taket  ;D
Här kommer en liten uppdatering om hur det gått, om inte annat för att ge tillbaka lite efter alla råd jag fått samt inspirera fler att sätta upp plana solfångare, köpta eller egenbyggda.

Jag är ganska nöjd med dom, har inte behövt elda något för tappvarmvatten sedan de installerades, vilket var målet.
Kostnaden blev ca 25000 in alles. Inga bidrag finns att få längre, vad jag vet i alla fall.

9 kvm solfångare är det, som körs mot två 500l strömsnästankar. Extern begagnad värmeväxlare, begagnade cirkpumpar. Egenbyggd styrning med en enkel differenstemostat.
Temperaturen har varit som lägst 40 grader i tankarna, oftast ligger den runt 50-60 och i skrivande stund med några dagars sol ligger den på 80+.

Det som är kvar att göra är isolering av värmeväxlare och pumpar, hur man nu gör det smidigast och bäst (?) samt en bättre digital styrning som jag jobbar på, baserad på arduino-plattformen.

Svarar på eventuella frågor efter förmåga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

257 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser