Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  King Suro 24  (läst 1974 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
King Suro 24
« skrivet: 18 jan-12 kl 09:50 »
Har köpt en begagnad sådan (bara använd 4 gr, har fungerat ua). Jag begriper mig inte alls på hur den fungerar. Har läst mig till i andra trådar att man ska starta den kvällen innan för att se att den går stabilt. Vilken värme och fukt startar jag med? När och hur mycket ska jag höja värmen och fukten? Dag19?

Förklara gärna utförligt så min något trögtänkta hjärna hänger med ;0)!

Det ska bli galet spännande att få börja,  kan knappt vänta!!! ( har den där julaftons känslan jag hade som barn!)
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Tord Almrot

• Bohuslän
SV: King Suro 24
« Svar #1 skrivet: 18 jan-12 kl 10:16 »
Hej, jag har en King Suro 24 och är jättenöjd med den har fungerat perfekt. Såhär gör jag.

Jag tvättar äggen med Virkon S om köpeägg.
Har inte startat kläckaren dagen innan då min erfarenhet är att den snabbt går upp i temp o håller sig stabilt.
Ställer in 37.0 grader o fuktighet 30. Öppnar lilla luftningshålet.
Ja, äggen ställer jag med spetsiga sidan ned mellan linjalerna.
Dag 20 tar jag ur kuvösen(själva ägglådan) från vaggan och har äggen löst liggande och stänger lufthålet och ökar luftfuktigheten till 60.
Sedan tittar dom små fram på dag 21 till 23 har det varit för mina kläck.

Lycka till!! :)
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 18 jan-12 kl 10:31 »
37,0 är för låg temp, det är därför dina kycklingar kläcks sent. Det ska vara 37,7-37,9. Och helst inte variera med mer än 1 grad upp eller ner under hela kläckperioden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tord Almrot

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 18 jan-12 kl 10:42 »
Hade 37.7 tidigare men sänkte till 37 och har fått bättre kläckprocent.  Upplevde att yttre hinnan var seg och uttorkad och att kycklingarna hade svårare att ta sig ut, det har fungerat bättre med något lägre temp. Kanske en slump eller att noggrannheten på maskinen inte är så bra har inte kollat med typ digataltermometer. Jämför man lite olika termometrar så får man dock vara glad att det inte skiljer med mer än 1 grad. Skriver bara hur jag gör och min erfarenhet. Mvh
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 jan-12 kl 10:45 »
Jag gör ganska annorlunda än tidigare beskrivare.

37,5 grader och 45% luftfuktighet till att börja med. Dag 18 öppnar jag locket och lägger äggen ner (tar bort linjalerna) Då höjer jag luftfuktigheten till 65%.... åsså blir det kläck dag 21-23..... lite beroende på hönsras.

Hoppas du fått med beskrivning av själva maskinen vid köpet!? Åsså kanske vi kan konstatera att man får köra in sig på sin egen maskin ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #5 skrivet: 18 jan-12 kl 11:31 »
Min uppfattning är att många digitala termometrar inte är så där jätteexakta även om de är lite dyrare labtermometrar.
För kalibrering torde en sprittermometer eller en uråldrig kvicksilvertermometer av bra kvallis vara det bästa.

Själv har jag sparat ett par av våra gamla kvicksilvertermometrar (febertermometrar) bara för att ha som referens om vi ska mäta något exakt inom den termometerns temperaturområde. ( Och ja vi förvarar dem på ett säkert sätt så den inte ska gå sönder). De borde kunna fungera väl om man ska hålla på med kläckning av kycklingar.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Ek

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 jan-12 kl 20:47 »
Det finns en alldeles utmärkt instruktionsfilm på pandpoultrys hemsida. Om den är kvar...det är snart ett år sen jag titta.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 18 jan-12 kl 21:23 »
Japp det var den, tack för tipset  :).
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Dela detta:

* Inloggade just nu

177 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser