Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Rovfågelattack och överlevande skadad höna!  (läst 9066 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
HJÄLP! Rovfågelattack och överlevande skadad höna!
« skrivet: 18 jan-12 kl 14:39 »
Har hållt på och bygga om i hönshuset de senaste dagarna och varje gång har mina tre stora höns smitit ut. Egentligen får de inte vara ute nu när de är så få, men eftersom jag var ute tänkte jag att de får väl vara ute så länge jag håller på och jag gick och kollade vart de var hela tiden. Nu skulle jag bara gå in och hämta vatten och tända i spisen ochgå ut igen och någon minut efter jag gått in hör jag hur det börjar kackla högt och tittar ut genom fönstret. Rut springer rädd omkring på gruset och springer och gömmer sig i buskarna. Ut far jag och ser min sussex Mirjam med en liten (ja i jämförelse med henne i alla fall) rovfågel på sig. Den ger ifrån sig ett skrik och flyger iväg så fort den upptäcker mig. Kvar ligger Mirjam. Jag går försikrigt fram och lyfter upp henne och bär försiktigt in henne medan jag tittar på hur allvarligt det verkar vara. Sedan letar jag rätt på de andra två och får in dem och undersöker därefter Mirjam lite mer noga.

Såhär ser det ut:

Skada 1. Fågeln har fått hål på krävan, som är stor och full, lite av innehållet hade kommit ut, men "hålet" är nu täckt av hinnor och hud verkar det som, för det ända jag kan se är ett hål i huden. Det blöder inget.

Skada 2. Ett riktigt köttsår på sidan, rätt högt upp, under övre delen av vingen kan man säga. Uppskattningsvis 4 x 5 cm stort. Huden är liksom uppfläkt och man ser muskeln under som också är skadad. Blöder heller inget.

Skada 3. Ett mindre sår på ryggen som blöder/har blödit lite. Men ser inte så allvarligt ut.

Sedan två eller tre kala ställen där fjädrarna är borta men inga skador i hud eller kött.

Hönshuset är nystädat och rent. Hon är där med de andra. Hon är klart medtagen och chockad, men rör sig själv. Hon gick själv in när jag bar henne till hönshuset och satte ner henne vid tröskeln och när jag undersökt henne mer noggrant gick hon in i ett av redena.

Vad skall jag göra? Kan jag göra något för henne? Tror ni hon kommer klara sig?

« Senast ändrad: 18 jan-12 kl 16:27 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: HJÄLP! Rovfågelatack och överlevande skadad höna!
« Svar #1 skrivet: 18 jan-12 kl 14:55 »
jag hade dräpt den. Den kanske kan klara sig men det är onödigt att den ska gå och lida,,hål i krävan och blottlagd muskel låter inget vidare. Sorry..
Fjäderfän och kaniner

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 jan-12 kl 15:10 »
Gick ut och tittade på henne igen nu, och tar bort henne gör jag inte i det här läget. Det ser mycket bättre ut nu. Huden har lagt sig tillrätta och såret på sidan av ryggen är nu ca 2 x 3 cm eller mindre. Hålet i huden vid krävan är som ett en cm långt snitt som glipar eftersom krävan är fylld - det är alltså inget stort sår där. Såret sitter rätt högt upp så när hon ligger ner kommer inget smuts där. Inget mer blod någonstans heller.
« Senast ändrad: 18 jan-12 kl 15:17 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 jan-12 kl 15:16 »
Ok,se till att de andra hönsen inte kommer åt att picka i såren. Tvätta med jodopax.
Fjäderfän och kaniner

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 jan-12 kl 15:20 »
Okej, får försöka dela av så hon får en egen liten avdelning.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 18 jan-12 kl 15:57 »
låter problematiskt med krävan, de andra såren är nog inget stort problem. Jag skulle ev låta sy krävan, det kan bli infekterat annars
Västgötamor

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 jan-12 kl 16:19 »
Nu har hon fått en egen vrå av kompostnät under gödselbrädan så ingen kan komma åt henne. Hon har bara fått vatten nu och tänkte ge henne små portioner mat imorgon så hon inte kan fylla krävan helt. Låter det bra? Hon var piggare nu och pratade lite lite grann ett par gånger.

Sy ihop själva krävan menar du?

Finns det något man kan göra för att förhindra inflammation, ge henne någon speciell mat eller någon medicin eller så? Har antibiotika kvar sedan jag behandlade en kanin, men det är inte det första jag vill använda.. särskilt inte i förebyggande syfte.
« Senast ändrad: 18 jan-12 kl 16:24 av Paradisgården »

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #7 skrivet: 18 jan-12 kl 16:24 »

Vet inte hur många gånger jag skrivit detta  >:(

Tvätta INTE med jodopax på färska sår . Defenetivt inte på blödande så eller i en sårficka.
Jodopaxen kapslar in bakterier i detta läge det tar längre tid att läka och det  kan uppstå infektion

Sår som blöder rimligt mycket är bättre prognos på än de som inte blöder. Sårskorpa är ett naturligt plåster men måste kontroleras så den inte blir för hård utan andas. Se efter några dagar vad som finns under med att lossa en flik
I närheten av krävan hade jag använt mig av koksaltlösning. Koka vatten och blanda i lite salt. Där behöver man en bild för att se hur allvarligt det är. Allt kan se väldigt mycket värre ut än det är Eller det ser inte så illa ut och då kan det visa sig vara stora problem. Kross skador tar längre tid

Nu har du kommit så långt i din rehab att detta troligen är överspelat och det gäller nu den sociala biten mellan hönsen som är viktig. Tjärspray är att rekomendera på sår . Tjära definiserar . (stavas det så  :-[ )  Där har du fått mång bra råd av andra..Jag har bara en väldigt stor erfarenhet av sårskador och den bästa lösningen är inte alltid att sy ihop fast det händer att jag gör det med ( och drenerar) men väldigt sällan.Gäller alla djur  eller människor
 MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Paradisgården

• Västergötland
SV: HJÄLP! Rovfågelattack och överlevande skadad höna!
« Svar #8 skrivet: 18 jan-12 kl 16:33 »
Tack för ditt fina svar.

Har inte tvättat ;). Tänkte möjligen göra det först när det bildats en skorpa, men då använder jag koksalt istället. Skall jag gå ut och göra det nu tycker du? Eller skall jag låta det vara tills imorgon?

Jo, det förstår jag eftersom blodet "tvättar" såret.

Vart hittar jag tjärspray?

Hur länge behöver hon sitta avskilt?
« Senast ändrad: 18 jan-12 kl 16:44 av Paradisgården »

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #9 skrivet: 18 jan-12 kl 17:00 »
Mitt förslag är att du tittar på det allmäna tillståndet , du känner ju din fågel, är det ok så ha is i magen och avvakta.
Dag ett känner man sig mörbultad, Dag två är man öm överallt. Dag tre kan man röra sig lite bättre Sen blir det bättre och om inte .... :P.får man ta itu med det då på dag 3.  Djur har ett väldigt gott läkkött  ;)  Du ser när hönan är trygg med flocken igen  :D
Tjärspray hittar du i hästbutiker eller på Granngården .
MvH Cokett
« Senast ändrad: 18 jan-12 kl 17:03 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 18 jan-12 kl 17:11 »
Jo, det är precis som jag känner - att det är bäst att inte hålla på och greja för mycket, risken är att man gör mer skada än nytta. Det är också därför jag frågar och funderar ordentligt innan. Har ingen tidigare erfarenhet av sånna här skador, men känner att det är bättre att låta hennes kropp sköta sig själv än att överbehandla. Hon är ju en stark, frisk och välnärd höna så jag tror det skall ordna sig om det inte uppstår något på vägen.

Okej, tack :)

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 jan-12 kl 17:51 »
Jodopaxen stänger in bakterier men det gör inte tjäran? Låter underligt,jodopax är desinfectionsmedel för sår,skrubbsår o brännskador,. I öppna våta sår bör man väl inte kleta det men runt kanterna och tvätta ytan när såret torkat.
Fjäderfän och kaniner

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 jan-12 kl 18:21 »
Bra fråga. Det undrar jag också :).

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 18 jan-12 kl 20:27 »
Vet inte hur d funkar å ha det på sår vid krävan men ja använder nästan enbart väteperoxid på sår numera. Då bubblar skiten ut...
Du kan ju sätta "strajps" istället för å sy.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 18 jan-12 kl 21:11 »
Jasså? Vad är det? Låter inte så trevligt att få det i ett sår när jag googlar på det :-X

edit: nu hittade jag lite mer. Hm.. det tror jag jag skall köpa..

Ja precis vad jag tänkte också, men vad gäller det ytliga såret vid krävan tror jag faktiskt inte det behövs - det är ju inget hål in i krävan nu (hålet i huden och hålet i krävan är inte på samma ställe eller vad man skall säga, så det är överlappat med hud), och det ät ju lite svårt att tejpa på insidan :-\. Däremot kanske det skulle vara bra på ryggen, men sitter de verkligen kvar? Är ju lite sent nu också, men ska nog införskaffa så jag har till en annan gång.
« Senast ändrad: 18 jan-12 kl 21:33 av Paradisgården »

Torry

« Svar #15 skrivet: 18 jan-12 kl 21:17 »
Tror inte du behöver göra så mycket mer än att kolla så det inte blir var i såren. Förmodligen har det redan i morgon börjat torka ihop och läka. Håll oss uppdaterade om hur det går för din lilla pulla.
Håller tummarna
//Torry

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 18 jan-12 kl 21:34 »
Okej. Tack så mycket, skall jag göra :)

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 19 jan-12 kl 18:51 »
Hon klarar sig nog fint ska du se, de sköter om sina sår bra själva. Lugn o ro är det viktigase. Min Tilda blev ju illa biten av en grävling, men hon kämpade på för sina kycklingars skull, hon läkte bra, fortsatte sedan med äggläggningen efter avslutad kycklingvård. Så det låter inte så farligt.
Lycka till med din höna.
/Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 19 jan-12 kl 22:03 »
Hej, kände inte igen dig först - du har ju bytt bild ;)

Ja, hon verkar må ganska bra idag tycker jag. Pratar lite mer och vill följa med Mose och Rut när de går omkring och när de går ut, fast det får hon ju inte riktigt än. Inatt hade hon tagit sig ut ur sitt lilla hörn så jag fick sätta fast kompostnäten lite bättre. Hon verkar ändå finna sig rätt bra i att vara instängd, och hon dricker och äter. Hon verkar ha grejat med såret på ryggen, för där var det fastkletade fjädrar igår, men idag var de borta - fast det ser inte så kul ut med öppet kött liksom :-\, så jag tvättade lite med väteperoxid ifall fågeln har stoppat in några bakterier eller så när den bet/rev. Mannen hade 17,5%-ig väteperoxid som han har när han etsar kretskort, så jag kokade vatten och spädde ut så det blev ca 3%.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 19 jan-12 kl 22:08 »
Ja väteperoxid e toppen! Skit å bakterier etc bubblar ut ur såren...
Lycka till med lilla hönan. :)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser