Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggfärg?!  (läst 1751 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Äggfärg?!
« skrivet: 18 jan-12 kl 20:42 »
Då jag ska skaffa nya höns framöver undrar jag vilka som ger de blåaste äggen! Är det någon som kan svara på det innan jag börjar leta ägg eller höns på allvar.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Äggfärg?!
« Svar #1 skrivet: 18 jan-12 kl 21:21 »
Araucana är nog dom såm lägger mest turkosaktiga ägg. Men det kan skilja en hel del mellan olika linjer.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ann-Charlotte R

« Svar #2 skrivet: 19 jan-12 kl 07:45 »
Jag håller med det är nog Araucana som lägger dom mest blåa äggen. Jag har en blandning som lägger ljusblå ägg (Isbar/Appenzeller). Ibland får du blåare ägg om du har en blandning mellan Isbar eller Araucana och någon ras som lägger kritvita ägg  :) Men är det renrasigt som du är ute efter så skulle jag nog satsa på Araucana. Själv äääälskar jag den Engelska varianten med stjärt, hätta och kinder. Min gubbe kallar mina för Helmetheads (han är american hihi)  ;D
Lycka till!
Ann-Charlotte
sååååå mycket frågor ;)

http://anotefromar.blogspot.com/

MittUtopia

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 jan-12 kl 21:03 »
Visst ger isbar mer gröna ägg? Araucana mer blå?
Som ovan skrivet så bör en korsning av vit-värpare + araucana ge mer synlig blå färg.
 Men vilka som värper vitast ägg har jag mindre koll på. Vita hybrider typ Lohman kanske?! Vit alltså- inte brun :)
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 20 jan-12 kl 21:09 »
TAck för svaren. Det behöver egentligen inte vara renrasigt men jag gillar inte riktikt det stjärtlösa Arauncanorna. Kanske då ska försöka ¨få tag på någon av den varianten som har stjärt då. Appenzeller tycker jag om till utseendet, känner den sig utanför om man bara har en höna bland Hedemora och ev. Arauncanorna? ???
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 jan-12 kl 21:12 »
Tror nog att du kan ha en appenzeller höna i flocken ;) Annars får du ha två hihi!
Jag har en höna och en tupp och väntar på första ägget ska komma. :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser