Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kanin och ankor  (läst 4028 gånger)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
kanin och ankor
« skrivet: 19 jan-12 kl 11:45 »
kan man ha ankor och kanin i samma hägn på sommaren. dom får varsina hus naturligt viss.  tips och råd välkommna..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: kanin och ankor
« Svar #1 skrivet: 19 jan-12 kl 12:38 »
Ankor och kaniner ihop? Ankor skiter enormt mycket och trampar ner allt ätbart,kaninerna skulle förmodligen bli rejält smutsiga och få i sig diverse onyttigheter,mask coccidios mm.
Fjäderfän och kaniner

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #2 skrivet: 19 jan-12 kl 14:08 »
oki ingen bra ide.. då får det blir flera hagar.. jag har inte upptäkt att ankor är så skitiga. tycker hönsen är värre. men nu vej ja bättre..
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Stockros

« Svar #3 skrivet: 21 jan-12 kl 10:13 »
Under senare delen av sommaren hade vi våra ankor och kaniner i samma hage. Vi hade två el-nät på 50 meter vardera, så de hade gott om plats. Jag kan inte se några problem med det. Just nu har vi två ankor och tre kaniner i en stall-box. Kaninerna har ett ganska stort hus där de kan hoppa upp och sitta och vara. Men det har inte blivit så geggigt på golvet så de är mest på golvet. I stallboxen har ankorna dock fått lite begränsat med badmöjligheter.
Jag har ju läst att ankor och kaniner inte drabbas av samma sorts coccidios och därför inte kan smitta varandra. Men det vet jag ju inte säkert.

Kaninerna är nyfikna av sig och brukar gå fram och hälsa på ankorna, men ankorna avböjer hälsningsförarandet. Kaniner kan hålla sig en bit bort tycker de.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 21 jan-12 kl 10:25 »
Nå, man kan ju inte utifrån en pytteliten hobbyhållning av ett par tre individer dra några som helst slutsatser kring lämpligheten av att hålla djur tillsammans. Detta är ett självhushållningsforum, och vill man använda kaniner och ankor för att producera tillräckligt med kött och ägg för att vara självförsörjande, då funkar inte den djurhållning som du beskriver alls.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #5 skrivet: 21 jan-12 kl 10:31 »
ja alla som är har är ju inte självförsörjade,  och jag till hör dom, kanske skulle ha tänkt på det när jag skrev mitt medd, ska tänka på det i framtiden, nä jag tänkte bara ha max 4 ankor och nåt liknade men kaniner. sen bor jag i norrbotten så jag kan inte ha vatten åt ankorna varje dag och dom får bada ute när det inte är kallare än -15 . det går ba än så länge. ankorna bor med hönsen nu och det går bra också men på sommarn har dom en egen damm och jag ville dom skulle ha en egen hage, och tänke om jag kanske kan ha kaninerna i samma, en stor hage.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 21 jan-12 kl 10:36 »
Man får självklart ställa frågor även om man inte siktar på självförsörjning, men det är ju bra att definiera antal djur, mål med djurhållningen, tillgänglig yta och andra förutsättningar, så att man lättare kan få ett korrekt svar efter de förutsättningarna.

Jag har flera grupper med ankor där jag inte har mer än 4 ankor i varje, och de skitar ner så mycket att jag aldrig skulle vilja ha kaniner tillsammans med dem. Och då har en sådan grupp ankor 800-1000 kvadratmeter...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 21 jan-12 kl 10:37 »
Mina kaniner (stora silver) funkade prima att ha ihop med ankorna ute, hagen var rätt stor och det var endast 4 ankor. Så kaninerna blev inte alls skitiga =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #8 skrivet: 21 jan-12 kl 11:42 »
tack nu klarnar det lite. hur behöver staketet vara åt kaniner. jag vet att dom gräver men hur högt hoppar dom,

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 21 jan-12 kl 11:52 »
tack nu klarnar det lite. hur behöver staketet vara åt kaniner. jag vet att dom gräver men hur högt hoppar dom,
Det beror såklart på ras. Problemet är inte att de hoppar, det är att duvhöken och andra rovfåglar snabbt hittar kaniner som inte är under tak.

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #10 skrivet: 21 jan-12 kl 12:33 »
tanken är vanlig sällskapskanin. ja naturligtvis måste man tänkta på duvhöken. jag har en ide om det också. så rymnings mässigt hoppa inte kaninen ut. oki. då är det rovdjurmässigt krävs mer skydd. tack för alla svar..

Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser