Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar på G - lite råd?  (läst 1441 gånger)

The Poacher

• Uppland
Vaktlar på G - lite råd?
« skrivet: 23 jan-12 kl 23:13 »
Det är nyligen beslutat att vi skall skaffa lite höns, sedan blev det beslut på några ankor också och nu så lutar det att bli även vaktlar.
Varför ta ett steg i taget? Varför bara bita av det man kan tugga, som jänkarna  säger?

Nåväl, min plan är följande. Efter sportlovet börjar vi men vaktlarna. När dessa kläcks så tar vi några ankägg och ett gäng  hönsägg.
Då borde vaktlarna vuxit till sig lite och kunna samsas med kycklingarna när dessa kläcks? Rätt tänk?

Sedan när det blir dags att flytta ut i hönshuset (en nyisolerad lekstuga) så kan de alla  gå tillsammans.

Men, hur blir det om jag vill släppa ut hönsen när jag är hemma... det blir  lite svårt med vaktlarna då vá?
Om vaktlar får gå fritt utomhus i hönsgården, kommer de då att lägga ägg lite var stans utomhus, eller går de in och lägger? Annars blir det ett himla  jobb  att leta ägg.

Men helst skulle jag se att vaktlarna fick lite utrymme  i det fria, hellre än bara en sådan där bur som så många har. Jag menar, jag har ju så gott om plats här.. Men kanske inte så gott om det så jag vill bygga två områden...

Skönt att det fortfarande finns tid att ligga och fundera och planera på kvällarna. Och att lyssna på goda råd....

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vaktlar på G - lite råd?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-12 kl 08:13 »
För det första Vakltar kan man inte ha lösa dom försvinner och förvildas och det är inte lämpligt då dom kan para sig med den vilda vakteln och därmed förstöra den  :( Eller så dör dom för att dom blir tagna av rovdjur eller svälter ihjäl.

För det andra så kan man inte räkna med att Vaktlar kan bo ihop med höns. Det kan ibland fungera med snälla dvärghöns men man kan verkligen inte räkna med det. Det finns många här som har provat och ibland funkar men oftast inte. Även om vaktlarna inte blir ihjälhackade så blir stressnivån så stor att dom inte värper. Vilket i sin tur är  ett tecken på bristfällig boendemiljö. Planera därför från början för ett separat boende för vaktlarna.

Planerar du dessutom att höns och ankor ihop så är det en definitivt no no till att ha vaktlar ihop. Vaktlar är marklevande och att bo i all skit och slask som blir på golvet av ankor är verkligen inte någon höjdare för vaktlar.

Många djur är definitivt kul  :D Men att blanda dem i samma hus och utegårda innebär ofta merarbete för dig som ägare och högre stressnivå för djuren. Att exempelvis ha ankor och höns ihop när dom går lösa i trädgården är något helt annat än att ha dem ihop i en lekstuga på natten eller i en utegård på 15 m2

Mitt råd är därför att skaffa  genomtänkta separata boenden för varje djurslag redan från början. Det kommer spara mycket arbete i längden och ge djuren bättre förutsättningar att trivas  :D Trots allt är det roligare att ägna tid åt att umgås med sina djur än att mocka och försöka hitta nödlösningar när det inte fungerar ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

max2010

• Skåne
SV: Vaktlar på G - lite råd?
« Svar #2 skrivet: 22 jul-12 kl 17:18 »
hej. jag har en lite fråga.  :) vi har vaktlar som är ca; 17 dagar gamla. när kan man börja ha dom ute. Är det för lite plats för 7 st att bo i ett akvarium? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

190 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser