Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläta stolsits  (läst 3992 gånger)

deman

• Gäst
Fläta stolsits
« skrivet: 12 okt-06 kl 11:13 »
Hej
jag har en shaker stol som jag tänkte fläta en ny sits till. Är det nån som vet nån bok eller sajt där man kan få förslag på teknik och mönster osv....vilka snören ska man använda och var kan jag köpa dessa?..tänkt mej kanske nått grövre i åtminstone två olika färger.

är det nån som gjort det själv?

hej och hå
deman

hasteus

Re:Fläta stolsits
« Svar #1 skrivet: 12 okt-06 kl 23:28 »

Visst, boken "slöjda i färsk trä" av anders lindberg går igenom hur man gör detta, finns bla i Åters boklåda, lycka till :-)  

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 13 okt-06 kl 06:57 »
Har inte läst den nämnda boken, men vill tipsa dig om att s-t-r-ä-c-k-a snöret ordentligt innan du flätar. På så vis dröjer det i alla fall mer än en sittning innan sitsen säckar ihop. Möjligen funkar det som med rottingsitsar, att "vattna" då sitsen har blivit sträckt. Rottingen drar då ihop sig igen och flätningen blir spänd.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

deman

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 okt-06 kl 11:34 »

Visst, boken "slöjda i färsk trä" av anders lindberg går igenom hur man gör detta, finns bla i Åters boklåda, lycka till :-)  

aha...tackar för tipset....verkar vara  en liknande stol och sånna tekniker jag gjorde själva stolen i också...måste jag kolla upp lite

deman

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 okt-06 kl 11:35 »
Har inte läst den nämnda boken, men vill tipsa dig om att s-t-r-ä-c-k-a snöret ordentligt innan du flätar. På så vis dröjer det i alla fall mer än en sittning innan sitsen säckar ihop. Möjligen funkar det som med rottingsitsar, att "vattna" då sitsen har blivit sträckt. Rottingen drar då ihop sig igen och flätningen blir spänd.

ok, jo det kan nog vara bra....har inte bestämt mej dock om jag ska ta snöre eller nått textilband

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 15 okt-06 kl 20:01 »
ok, jo det kan nog vara bra....har inte bestämt mej dock om jag ska ta snöre eller nått textilband

Med textil är det samma sak: duscha banden och de spänner sig när de torkar. Så gör man bl a med oönskade veck på rundade hörn vid möbeltapetsering. Du kan testa med en bit band/tyg först. Mät noga, vattna och mät igen när textilien torkat. Då vet du om taktiken funkar på det valda tyget.  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

deman

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 okt-06 kl 08:44 »

den fanns även på bibblan? ;)..men den verkar bra....kanske köper den senare

Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser