Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pumpernickel bröd.. (råg/salt/h2o) recept önskas!  (läst 4282 gånger)

vittra

• Södermanland
Pumpernickel bröd.. (råg/salt/h2o) recept önskas!
« skrivet: 24 jan-12 kl 22:48 »
Hej!

Jag bakar vanligtvis surdegsbröd, lite olika...  experiemt.

I dag köpte  ;D jag en förpackning fäääärdigt bröd. Eko Pumpernickel från Davert.

Ingredienserna är : rågkross (59%), vatten, havssalt.

Jag undrar om någon har provat göra ett sådant bröd någon gång?

Jag har lagt rågkross i blöt..  tänkte testa fram något liknande.

jag gissar på att krossen inte behöver kokas....  (?)

tacksam för tips!

:)

vittra

• Södermanland
SV: Pumpernickel bröd.. (råg/salt/h2o) recept önskas!
« Svar #1 skrivet: 25 jan-12 kl 07:35 »
jo...   också undrar jag... man skippar alltså surdegen?

::)

vittra

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 26 jan-12 kl 18:20 »
ja, det blev tillslut:::::::::::::: Pannkaka!  :o

av allt ihop...

halva delen i formen.. halva på bänken.... 

inte är det någon fara....

får väl ringa bagarn o fråga om receptet!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-12 kl 19:27 »
Hmmm.... menar du att degen blev kletig???

Jag har själv aldrig bakat på bara råg. Mest för att jag tycker det jäser bättre med lite vete i degen. För mig låter det däremot ypperligt att använda din surdeg till ett rent rågbröd :P

Kolla in Camilla Plum´s recept. Hon hade ett bakprogram för nått-ett par år sedan. Där gjorde hon flera rena rågbröd. kanske hittar du något tips där ;) Vet att hon gjorde något som skulle vara i ugnen i tre dygn :P :P :P

på´t igen ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-12 kl 20:03 »
Ja nästan i varje fall  ;D Pumpernickel för mig är något mycket mörkt sött men surdegsbaserat bröd. Man blandar grynen med surdeg för hand och det blöta (ganska mycket vatten och salt och något surt typ rödkål eller surkål, nån deciliter sånt) sedan låter man det jäsa jättelänge, typ 4 timmar. Det skall näranog dubblera sig i storlek. Jag kör inte med jäst då jag använder bara råg. Man knådar knappt mellan jäsningarna (tvärt om mot vetemjöliga bröd), lämpar egentligen bara över det i en form. Sen jäser man en omgång till. Om man bakar på traditionellt vis skall man täcka det - tex lägga över aluminiumfolie tätt. Sen kan man baka ut det hur man vill. Tysk tradition säger exempelvis 125 grader i nästan tolv (!) timmar. Plusminus några timmar eller över natten = detta ger den typiska aromen för Pumpernickel. :P  Glöm inte att veckla in det färdigbakade brödet i alufolie annars torkar det som en sten.  >:D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jan-12 kl 20:09 »
Jamän visst var det sånt hon gjorde.... ett som var i ugnen 24 timmar och ett i 72.... men nu blir jag tveksam... måste leta i receptsamlingarna om jag har det utprintat nånstans ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 26 jan-12 kl 20:47 »
Men då fick du ju en ursäkt till att gå igenom alla gamla recept  ;D Det är ganska kul och man får lust på att göra saker man inte gjort på länge. Hittade igen ett kardemummakakerecept med mandlar häromsistens och det blev supergott. Hade inte gjort såna på många år.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 26 jan-12 kl 20:50 »
Men, jag får inte riktigt ihop det - innehåller ditt köpta bröd alltså 59% rågkross och 41% vatten & salt, inget mer?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 26 jan-12 kl 20:52 »
Det är väl tänkt att man tillsätter surdeg?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 26 jan-12 kl 21:25 »
Nu har jag klättrat, raffstat, letat å rotat... utan resultat ::) Kan nån berätta var min bunt brödrecept, ihopsatt med ett gem, ganska solkiga A4papper är nånstans.... hmmm funderar.... förmodligen på samma ställe som en liknande bunt kakrecept hopsamlat av hembygdsföreningen :-\

Jag har för mig att Camilla inte tillsatte surdeg, utan att gjorde hela degen under flera dagar, så att hon så att säga startade en ny..... eller om det var så att hon bara bakade i det gamla trätråget, där svamparna redan fanns... typ så.

.... meeeen, jag måste ju hitta det >:(

vittra

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 26 jan-12 kl 21:50 »
Jamän visst var det sånt hon gjorde.... ett som var i ugnen 24 timmar och ett i 72....

det får bli nån annan gång..

nu blir jag sugen på det vanliga surdegs brödet jag brukar baka med rågmjöl, salt, rusin, vatten och surdeg.. som inte kan misslyckas..  ;) (1 timme i ugnen)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 26 jan-12 kl 21:53 »
Här är det jag (mamma) printat ut http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/boller+af+staal/#/22058 Håll till godo ;)

Hon gör pumpernickel i samma program som danskt rågbröd.... om du för pilen över avsnitten står det info ;)
« Senast ändrad: 26 jan-12 kl 21:55 av Jennyt »

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 26 jan-12 kl 22:18 »
Jag har för mig att Camilla inte tillsatte surdeg, utan att gjorde hela degen under flera dagar, så att hon så att säga startade en ny..... eller om det var så att hon bara bakade i det gamla trätråget, där svamparna redan fanns... typ så.
På "mormors tid" eller typ ännu längre sedan gick man ju inte till affärn och köpte jäst. Det fanns litet rester kvar på trågen och framför allt på degkrokarna. Sen finns det kanske i mjölet och cirkulerande i luften också.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 26 jan-12 kl 22:27 »
precis. Degtråg i trä ( som givetvis inte diskas), åsså hällde man bara varmt vatten där i...klart ;)

vittra

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 26 jan-12 kl 23:15 »
Men, jag får inte riktigt ihop det - innehåller ditt köpta bröd alltså 59% rågkross och 41% vatten & salt, inget mer?

yes!

det är  det som är grejjen... jag undrar hur de får till det!

även här i järna (nibble bagarn) som bakar ett bröd med enbart::: råg, honung, vatten salt. det brödet påminner om det jag köpt från Davert, kompakt, lite sött och gott!

men jag ska fråga honom... han vet ju o vi bor nästan grannar dessutom :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

124 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser