Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver tips ang banklån  (läst 22126 gånger)

Bodhgaya

• Uppland
SV: Behöver tips ang banklån
« Svar #20 skrivet: 27 jan-12 kl 16:03 »
Härligt att ni är på gång att uppfylla en dröm! :)

Men jag kraxar lite som de andra olyckskorparna...  ;)

Banker vill gärna låna ut pengar, de tjänar bra på lånen. Om de bedömer att ni inte får låna så beror det helt enkelt på att er ekonomi inte klarar de situationer som kan uppstå. Just nu är det t.ex. extremt låga räntor. Vad händer med ert lån om räntan går upp några procent? Tidigare har ju t.ex. 15% ränta eller mer inte varit konstigt. Kan ni då fortfarande betala ränta och amorteringar? Kan ni det om en av er blir arbetslös eller sjukskriven? Räkna lite på olika situationer som kan uppstå och fundera över hur ni kan hantera dem, då har ni svar och argument när ni pratar med banken. Sen finns det t.ex. inkomstförsäkringar att ta som betalar lånen om nån skulle bli sjuk, sådant kan vara bra att kolla upp och använda som argument.

Som jämförelse så kan jag säga att vi fick tillåtelse att låna betydligt mer från banken än vad vi själva ansåg oss ha råd med. Men vi ville verkligen inte lägga hela våra inkomster på boendet och vi ville ha god marginal om det skulle inträffa något oförutsett (räntehöjningar, sjukdom, arbetslöshet) så vi lånade mindre och har nu större valfrihet i vår ekonomi och kan lätt hantera oförutsedda utgifter (och det lär ni få gott om med ett B&B  ;)).

Hoppas ni lyckas leva er dröm!  :-*

Är det verkligen det? Det har jag aldrig hört. Det enda jag har hört är att bud INTE är bindande. Däremot har jag hört att det är bindande så fort man har skrivit på något och först då kan det tillkomma avgifter. Men det här vet säkert mäklaren bäst så prata med dem för att få ett rakt svar om vad som gäller i just ert fall.

Hur jag än räknar på det kommer vi att ha råd med själva köpet även om räntan går upp massor. Sen behöver vi spara ihop lite pengar till renoveringar. Men samtidigt ökar våra inkomster eftersom flickvännen jobbar några fler pass i månaden. Vi försöker också att snåla lite. Om någon blir sjukskriven kan den andre jobba mer om det behövs. Ingen av oss jobbar mer än 100% i dagsläget. Det är uppstarten vi behöver skrapa ihop pengar till, sen är ju tanken att verksamheten ska gå runt. Om den inte gör det med lite marginal säljer vi skiten och blickar framåt mot nya äventyr :) Men såklart, allt kan ju hända.

Nu väntar vi på papper från alfakassan som ev kan ge oss ett lånelöfte på ett högre belopp än vi fick först, det lät så i mailet jag nyss fick från rådgivaren iaf. Ja ja.. vi får se.. Tack för ditt inlägg!
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #21 skrivet: 27 jan-12 kl 17:01 »
1,6mille är ju inte särskilt mycket om ni ska bo där och båda kan jobba i närheten. Då kan man ha det gott och njuta av sitt fina hus. Jag skulle då ha försökt låna klabbet utan handpenning. Ens egna kontanter kan man då använda till små anpassningar.

Ska man bedriva näringsverksamhet och det inte ska se ut som billig ombyggnad av fd jättefint hus tror jag ni får budgetera 100tkr/gästrum lågt räknat. Då blir det genast mycket svårare att räkna hem både de 1,6mille man lägger på byggnaden plus en eventuell ombyggnad.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #22 skrivet: 27 jan-12 kl 17:40 »
Aha, om din flickvän har jobbat med ett eget företag tidigare så kan det ju vara därför banken drar öronen åt sig just nu, men då gäller det väl bara att räkna på era nuvarande (och beräknade) inkomster och argumentera för er sak med banken. Förklara för dem att de inte riktigt kan se på er ekonomi bakåt för att dra slutsatser eftersom läget är ett helt annat nu.

Ett tips som jag inte vet om det fungerar på B&B: En vän till mig köpte ett litet hyreshus (3 lägenheter). De bodde i den ena och hyrde ut de två andra. Eftersom huset då räknades som nån typ av företag/verksamhet så gällde speciella regler, t.ex. att de kunde låna en större del av beloppet vid inköp och sen var det speciella regler för skatt m.m.. Värt att kolla upp med banken vad som gäller om ni nu skulle köpa huset som ett företag/verksamhet (eller vad det kan tänkas kallas) istället för bostad. 

Enstöring

• Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
« Svar #23 skrivet: 27 jan-12 kl 17:49 »
Ett tips som jag inte vet om det fungerar på B&B: En vän till mig köpte ett litet hyreshus (3 lägenheter). De bodde i den ena och hyrde ut de två andra. Eftersom huset då räknades som nån typ av företag/verksamhet så gällde speciella regler, t.ex. att de kunde låna en större del av beloppet vid inköp och sen var det speciella regler för skatt m.m.. Värt att kolla upp med banken vad som gäller om ni nu skulle köpa huset som ett företag/verksamhet (eller vad det kan tänkas kallas) istället för bostad. 

Hus med tre lägenheter är näringsfastighet, och ska deklareras som näringsverksamhet.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #24 skrivet: 27 jan-12 kl 17:50 »
Det är fantastiskt hur negativa många här inne är. Är ni bittra över något? Kommentarer i stil med ditt ToA är inte särskilt konstruktiva:

"Förresten, har ni en susning om brandförsäkringspremierna för tillfällig uthyrning? Den är inte vad de flesta är vana vid.  *been there, done that*"

Jag vet väl att det är skitsvårt med vilket företag som helst och att det är en massa utgifter till höger och vänster. Kom gärna med konkreta exempel och tips om du ska skriva istället för att verka bitter. Jag skrev inte här för att få höra "glöm det, det där går inte" attityder. Jag hade gärna hört "tänk på att brandförsäkringspremierna kostar så och så mycket" istället för ett inlägg som bara syftar till att klanka ner på en annan. Eller vad var syftet? Jag har absolut inga skyddlappar på, men ska det vara feedback får den vara konstruktiv, det skulle man kunna förvänta sig på detta forum iaf.

mig: Anledningen till att vi inte sparat ihop mer pengar är för att min flickvän satsade på att driva ett företag som inte var så lönsamt i slutändan. Hon fick jobb för ett halvår sen och jag har gått upp i tid på mitt jobb för att kunna spara mer pengar. Så nu sparar vi hyfsat mycket varje månad.

existens: Jag har också hört historier om olyckliga uthyrningar. Men det går väl att kolla upp hyresgästerna och skriva kontrakt? Till slut borde man ju hitta någon seriös hyresgäst. Jag gjorde lite research som sagt och fick svar från 6 personer på en dag, dom flesta var barnfamiljer. Menar du att nästan alla som vill hyra hus försöker blåsa en?

Jag är tacksam för alla konstruktiva inlägg men blir så irriterad på att det existerar så mycket bitterhet (?) här. Jantelagen?

Jag tror inte att det är jantelagen, jag tror att det är samlad kunskap som tar sig uttryck i tråden. Det är så lätt att se det hela i ett rosa skimmer. Ta kritiken/tipsen på rätt sätt. Min egna fundering är, har ni råd med räntor och amorteringar? Man måste ju kunna leva också, inte kul att bara betala på sitt boende. Det måste finnas pengar till annat också. Kan ni inte gå ihop med någon och driva det i hop?
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 27 jan-12 kl 18:28 »
Jag tror inte att det är jantelagen, jag tror att det är samlad kunskap som tar sig uttryck i tråden. Det är så lätt att se det hela i ett rosa skimmer. Ta kritiken/tipsen på rätt sätt. Min egna fundering är, har ni råd med räntor och amorteringar? Man måste ju kunna leva också, inte kul att bara betala på sitt boende. Det måste finnas pengar till annat också. Kan ni inte gå ihop med någon och driva det i hop?

Jo precis så är det nog. Ganska många, kanske de flesta av oss har både klämt fingrarna och levt vidare.
Vet hur jag tänkte för 20-30 år sen. Jag var i o f s en försiktig general i förhållande till mina kollegor. Flertalet av dem har gjort klassresor hur många gånger som helst. Ena året upp och andra året ner. Så totalt sett kanske jag klarat mig ganska hyfsat, även om jag inte blivit förmögen. I vart fall har jag alltid betalat för mig, (ingen kk) och DET är jag stolt över. INTE bitter!

Men om TS hade tänkt beställa allt igenom positiva svar så får han väl höra med de olika starta-eget-organ som samhället håller oss med. Vi andra har ju provat och vet hur det fungerar.

På avstånd mellan 100 meter och en mils omkrets från där jag nu sitter finns hur många värdshus, vandrarhem, pizzerior, härbärgen och liknande som helst till salu. (bl. a. Sveriges bäst belagda vandrarhem) Det har det gjort i många år. Ägarna kommer och försvinner. Och då sitter jag mitt i Glasriket.
Kanske vore en konstruktiv ide att köpa något som bevisligen redan fungerar?
« Senast ändrad: 27 jan-12 kl 18:31 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 27 jan-12 kl 19:11 »
Jantelagen eller inte.. på något sätt så verkar flera antyda att det inte går att starta ett B&B och få det att gå runt. Jag anser att husets utropspris är billigt i sammanhanget och att orten har mycket att erbjuda och en hel del turister sommartid iaf. Det är bra kommunikationer och nära E4an. Det är också förhållandevis billigt att värma upp. Och det är unikt och jag tror att dom flesta skulle tappa hakan om dom såg det :) Det är helfräscht. Det är i princip startklart för uthyrning, iaf två rum. Och jag är också lite av en general, iaf när det kommer till estetik. Enda kruxet är att få ihop pengar till att renovera övervåningen men skulle vi få lån på 1,6 mille skulle vi snart ha råd att låna lite till att betala hantverkare för. Sen skulle vi måla och göra en del själva. Jag vet inte vilka förutsättningar ni anser att en fastighet ska ha för att kunna drivas som ett b&b eller vilka ekonomiska förutsättningar ni anser krävas i vårt fall. Vi ser iaf potentialen och anser oss med marginal ha råd med månadskostnaderna för ett lån på 1,6 miljoner. Därför ville jag ha råd om hur man övertygar banken om det vi redan vet, inte massa pessimistiska inlägg av domedagsprofeter. Trist då att du klämt fingrarna så många gånger ToA att du slutat att tro på drömmar.

Jag tackar igen för alla hjälpande inlägg här, jag har svårt att fokusera på det konstruktiva som skrivits här när jag är irriterad så jag återkommer.
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

SoloQwist

• -
« Svar #27 skrivet: 27 jan-12 kl 19:20 »
Har ni räknat med vad det kan komma att möblera kåken för B&B? Som huset ser ut på bilderna kan det nog eka ganska tomt med den volymen. Det kan tyckas att det inte är någon kostnad att möblera och skaffa husgeråd men det är ett fel man ofta gör i samband med hemförsäkring och liknande, man räknar alldeles för lågt och det kostar bra mycket mer än man tänker sig. Och även B&B-gäster vill vila komfortabelt. Och knivar, gafflar och slevar kostar när allt ska köpas på en gång.
Något man alltid kan fundera över är varför nuvarande ägare väljer att sälja? Man har kanske inte med det att göra men samtidigt säger det en del om förutsättningarna oavsett om det är en privatbostad eller kommersiellt.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 27 jan-12 kl 19:39 »
SoloQwist:
Ja, det är en stor kostnad med allt som behöver införskaffas. Vi skulle nog ha en liknande möblering som tidigare ägare.. Få möbler för att hålla ytorna öppna och luftiga. Eventuellt skulle det nuvarande vardagsrummet kunna delas in i iaf två sovrum, ev minst ett med mindre badrum? Då skulle vi kanske kunna vänta med att inreda vinden som är en kallvind med stort investeringsbehov. Att smälla upp väggar och dra lite el i vardagsrummet skulle vara betydligt billigare. Badrum kostar dock en del.

Enligt mäklare ville säljarna som kommer från Holland flytta tillbaka igen efter tre år (eller nåt sånt) här i Sverige. Dom måste förlora massa pengar på renoveringarna om inte priset går upp. Bergvärme för 300 000 och mycket av renoveringarna om inte det mesta har dom stått för. När dom köpte det fick dom ge 1,4 mille såg jag. Så det kan inte vara så roligt för dom. Kanske var det jantelagen som fick dom att tröttna? ;)

Mäklaren sa ikväll över telefon att det hade varit någon på en privat visning igår som ville buda över utgångspriset på måndag eller tisdag och dom ville ha en snabb affär. Så det var bråttom om jag ville buda sa han. Happ.. det var det tänkte jag. Om dom inte backar ur i sista sekund eller det blir nåt strul med banken eller så är det garanterat kört, om jag hinner få lånelöftet lär det inte bli på mycket mer än utgångspriset iaf. Ingen annan har budat dock.

kackelmann

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 27 jan-12 kl 20:15 »
Jantelagen eller inte.. på något sätt så verkar flera antyda att det inte går att starta ett B&B och få det att gå runt.

Det sista du hittar på det här forumet är jantelagen. Så många kreativa, driftiga och påhittiga människor som försöker leva sitt liv med alternativa metoder jämfört med ett vanligt nio-till-fem-slaveri. Många har egna företag och hankar sig fram, vet precis hur jävligt det är att leva upp till alla regler och lagar som du ännu inte har en susning om.

Har sett dessa trådar förr, främst på byggahus.se-forumet. Det är oftast unga människor som ber om råd hur de ska finansiera sin dröm som de inte har råd med. I samtliga fall är responsen överväldigande negativ, det du kallar för "pessimistiska inlägg av domedagsprofeter". Slår inte tanken dig att om majoriteten av alla skribenter avråder dig från att göra något, så är det kanske en ogenomtänkt idé du har? Det är ingen som slaktar dig som person här, men tvivel finns på att de ekonommiska förutsättningarna du har kommer att räcka till din idé.

Vad skulle du själv säga om din vän sa "Min högsta dröm är att hoppa utför klippkanten där och lära mig flyga"? Skulle du be honom hoppa och säga, "det går säkert bra, följ din dröm!"? Jag kallar det grovt oansvarigt medmänskligt beteende om man uppmuntrar någon att gå vidare med planer som med stor sannolikhet är dömda att misslyckas. Inte pessimistiska domedagsprofetior. Folk försöker faktiskt hjälpa dig här, ingen här har någon glädje i att få veta att du senare sitter i ett halvfärdigt B&B utan gäster utan pengar och är ledsen för att fakturorna samlas på hög. Det är ingen som säger att det inte går att driva B&B-verksamhet, men få vill uppmuntra till att börja göra det med lån upp till sista kronan, fastighetsköp med andan i halsen och ingen ekonomisk plan för verksamheten. Det är där det brister.

Ta fasta på de konkreta råden i tråden. Läs på om ekonomi och lagar kring företagande. Försök göra en bra plan för hur ditt B&B ska drivas ekonomiskt. Vad det kostar med ombyggnader och annat. Att hålla på stressa i sista sekunden med bud där mäklare försöker pressa dig när du knappt har ens ett ordentligt lånelöfte är, tycker jag, en jävligt dålig idé. Håller man på att stressa i affärer går det inte särskilt bra.

Väl mött..
Kacklarn.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #30 skrivet: 27 jan-12 kl 20:31 »
...Dom måste förlora massa pengar på renoveringarna om inte priset går upp. Bergvärme för 300 000 och mycket av renoveringarna om inte det mesta har dom stått för. När dom köpte det fick dom ge 1,4 mille såg jag. Så det kan inte vara så roligt för dom...
Det är nog normalt utanför storstadsområdena att man inte får igen renoverings och underhållskostnader. Jag tror det har med avståndet till bra arbetsmarknad att göra. Det påverkar också hur man får låna till renoveringar, utanför storstäderna får man räkna med att betala alla renoveringar med sparade pengar för att sedan kanske få höja lånen om man har lite tur. Alltså måste man ha pengarna själv först.

Det gör också att man i grunden måste se renoveringar som en hyra, för det är förbrukade pengar som man inte alls säkert får tillbaka.

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 27 jan-12 kl 20:45 »
kackelmann: Om vi nu beräknat att vi har råd med GOD marginal samt att vi tänker jobba mer på våra jobb så länge det behövs, anser jag att vi borde ha råd. Eller jag tror oss ha det. Jag vet inte så mycket om att starta ett b&b och om du vet nåt får du gärna dela med dig. Det kallar jag konstruktivt. Flera inlägg påminner om när man var liten och frågade sin mamma "varför?" och fick till svar "därför". Det är inte konstruktivt. Jag är medveten om att det är riskfyllt att ge sig in på det här men i värsta fall säljer vi huset? Man kan alltid prova. För övrigt har jag i många år jobbat utan att riktigt ha nån glädje av min inkomst och nu är jag trött på att lönejobba som jag gör. Sen är huset så pass unikt att jag tror att liknande möjligheter inte växer på träd. Så ser jag på det.

Existens?

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 27 jan-12 kl 20:48 »
Ja, nu vet man ju inte om man alls vågar yttra sig längre i den här tråden.. men jag chansar.

För det första så är ju 1,6 milj för ett bra hus ingenting idag, så det lär ju finnas gott om folk som kan köpa det för att bara bo. Härikring köper man villor för 3 milj bara för att bo.. Så gör dig inga stora förhoppningar om att hsuet blir kvar länge till salu.
Om amn räknar med 1,6 mlj i lån, det ger en årsränta på ca 80 000, sen lite amortering på det så hamnnar du på 100 000 om året. Alltså en månadskostnad på 8300, endast lite mer än en lägenhet i stan. Så den som flyttar dit är ju alltås inte beroende av att driva nån verksamhet där..inte så många gör ju det i en lägenhet..

Problemet med att räkna på ett B&B är ju att du inte har en aning om vad det kommer att ge. Men säg att det är 2 rum, och du skulle ta 300 kr/natten, så är det alltså 600 kr, minus omkostnader, så säg 500 kr/natt för de nätter det är helt uthyrt. Hur många nätter kommer det att vara det? Ingen vet ju, och såna kalkyler hatar banker. Men säg en vild gissning på 3 nätter i veckan i 6 månader, dvs 72 nätter a' 500 kr så är det 36 000 om året. Kanske kan det vara rimligt..inte vet jag. vad är det som talar för att det är ett bra B&B läge?

SoloQwist

• -
« Svar #33 skrivet: 27 jan-12 kl 20:54 »
kackelmann: Om vi nu beräknat att vi har råd med GOD marginal samt att vi tänker jobba mer på våra jobb så länge det behövs, anser jag att vi borde ha råd. Eller jag tror oss ha det. Jag vet inte så mycket om att starta ett b&b och om du vet nåt får du gärna dela med dig. Det kallar jag konstruktivt. Flera inlägg påminner om när man var liten och frågade sin mamma "varför?" och fick till svar "därför". Det är inte konstruktivt. Jag är medveten om att det är riskfyllt att ge sig in på det här men i värsta fall säljer vi huset? Man kan alltid prova. För övrigt har jag i många år jobbat utan att riktigt ha nån glädje av min inkomst och nu är jag trött på att lönejobba som jag gör. Sen är huset så pass unikt att jag tror att liknande möjligheter inte växer på träd. Så ser jag på det.

Du skriver på flera ställen "säljer vi huset" och i tidigare inlägg berättar du att nuvarande ägare köpte för 1,4 miljoner och nu bara några år senare, efter stora investeringar, bjuder ut för knappt 1,6 miljoner. Det är ju risken när man panikhandlar för att man ser något man "vill äga". Sedan betalar man av på livstid och kan inte göra någon vettig affär fortsättningsvis på grund av kreditbegränsningar efter havererad fastighetsaffär. Och för att inte tala om det skulle bli en separation. Det kan bli väldans kostsamt...  ::)
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #34 skrivet: 27 jan-12 kl 20:55 »
Konkreta siffror från vår husrenovering som kan vara bra att ha med i budgeten. Vi har gjort nästan allt arbete själva:
- Omisolering av ovanvåningen 100 m2 ca 100 000 kr material och uppskattningsvis 20 dagars arbete. Lägg till oförutsedda utgifter att vi fick förstärka lite takstolar som visade sig vara dåliga och riva en skorsten och byta 3 fönster: 30 000 kr och 16 dagars arbete.
- Bygga nya rum innanför det isolerade skalet (färg, tapeter, laminatgolv, lister, foder, socklar, elkontakter) 50 000- 70 000 kr per rum och säkert 20 dagar per rum.

Vi har en renovering av ett badrum och ett wc framför oss och det lär kosta ca 100 000 kr + 50 000 kr.

kackelmann

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 27 jan-12 kl 21:11 »
Om amn räknar med 1,6 mlj i lån, det ger en årsränta på ca 80 000, sen lite amortering på det så hamnnar du på 100 000 om året. Alltså en månadskostnad på 8300, endast lite mer än en lägenhet i stan. Så den som flyttar dit är ju alltås inte beroende av att driva nån verksamhet där..inte så många gör ju det i en lägenhet..

Tillkommer driftskostnader 33.000kr/år enligt mäklare, då är vi uppe i 11.000kr/mån för boendekostnad.
Enligt en schablon är baskostnaderna för ett sambohushåll ca 13.000kr/mån, en bil
(http://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/rakna-pa-din-boendekostnad/hushallsbudget-med-fickekonomen/index.htm)

Det är då 24.000kr/mån för att endast bo där. Sedan får du lägga på kostnaden för B&B-verksamheten (ombyggnad, marknadsföring, arbetsinsats, underhåll, drift) så har du till slut en summa på hur mycket du måste dra in årligen. Tror det kan vara bra att räkna på hur mycket buckazoids du måste dra in per månad i snitt, så att du får en uppfattning om det är görbart eller inte.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 27 jan-12 kl 21:26 »
olof: Ja, det är ju vanligare att hitta nyrenoverade hus närmare större städer, längre ut på landet känns det dumt att lägga ner massa pengar på att få det helfräscht om man inte gör det för sin egen skull. Men om man skapar nåt unikt och kanske gör en del själv kan det kanske tom ge lite klirr i kassan vid en försäljning? Jag tänkte att jag kan sälja huset om jag märker att dom två rummen och ev två rum till inte går att hyra ut. Jag tänker inte lägga massa pengar på att tex inreda vinden utan att dom övriga rummen varit fullbokade under högsässongen. Det finns många mer osäkra investeringar än denna, vem vet, vi kanske själva förälskar oss i området och huset så pass att vi flyttar in :) Farligare än så är det inte.

Existens?: Har man en konstruktiv framställning är jag tacksam för all hjälp jag kan få, så du behöver inte vara rädd :) Jag tror att man kan få mer för ena rummet pga av storleken och hur fräscht allt är. Jag vill också erbjuda en förstklassig frukostbuffé och lite annan service. Det finns andra rum i vanliga enkla hus som hyrs ut för 300/natten i närheten. Det finns olika övernattningsmöjligheter i området men om man vill ha ett b&b utan massa andra gäster är det här huset att föredra enligt mig. Dom bästa ställena tar runt 800 kr/natten. Jag anser att man skulle få mer för dom pengarna i detta hus (särskilt i det stora rummet) men det är såklart en smaksak. Om jag delar av vardagsrummet i två tillkommer två rum på runt 30 kvadrat till en ganska överkomlig kostnad? Det som talar för att det är ett bra b&b läge är närhet till havet, fiske, närhet till E4an, bra kommunikationer, närhet till en i området populär strand, golfbana och massor av aktiviteter. Jag skulle glatt betala 800 för en natt där under våren/sommaren om frukosten var grym! Sen gäller det ju att göra mycket reklam, ha en snygg hemsida och marknadsföra sig bra.

mig

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 27 jan-12 kl 21:35 »
Tack! Jag visste inte att det var straffbart att buda utan lånelöfte utan att meddela det. Det verkar logiskt iofs.

Är inte säker, men hos mäklaren här skriver de ut att man måste ha täckning för att få lägga bud eller berätta att man har en reservation  dvs att man måste få lånelöfte först...

mig

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 27 jan-12 kl 21:44 »
En sak jag funderar över är att du skrier att ni ska göra stora delar av renovering själva och på andra ställen att ni har möjlighet att jobba mer än 100% om någon av er skulle bli arbetslös eller sjukskriven... Så mycket tid finns inte, att en person fixar att jobba mer än 100% och samtidigt renovera hus...

Och ang att tjäna på försäljning av huset. Gör inte tidigare ägarna det (de ni köper av) trots stora renoveringar så lär inte ni heller göra det....

Man vill gärna ha lite tid att leva och pengar att leva för. Att bo i ett stort hus med behov av renovering och ständigt oroa sig för ekonomin är inte kul. Det har jag gjort...

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 27 jan-12 kl 21:49 »
Tillkommer driftskostnader 33.000kr/år enligt mäklare, då är vi uppe i 11.000kr/mån för boendekostnad.
Enligt en schablon är baskostnaderna för ett sambohushåll ca 13.000kr/mån, en bil
(http://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/rakna-pa-din-boendekostnad/hushallsbudget-med-fickekonomen/index.htm)

Det är då 24.000kr/mån för att endast bo där. Sedan får du lägga på kostnaden för B&B-verksamheten (ombyggnad, marknadsföring, arbetsinsats, underhåll, drift) så har du till slut en summa på hur mycket du måste dra in årligen. Tror det kan vara bra att räkna på hur mycket buckazoids du måste dra in per månad i snitt, så att du får en uppfattning om det är görbart eller inte.

Vi hamnar på runt 28000 efter skatt i dagsläget och är bra på att spara.. Vi har bestämt oss att jobba mer så vi kommer att hamna lite över 30000. Förutsatt att b&b verksamheten går bra får vi lite klirr i kassan. Vi skulle kunna hyra ut huset ett tag som jag skrev och få lite tid att spara till att dela av vardagsrummet tex. Sen får vi 150-170 tusen förr eller senare när min pappa säljer huset jag skulle få ärva. Jag fattar ju att två rum inte är så mycket att komma med men fyra och kanske så småningom fler är bättre. Ena sovrummet som är enormt skulle jag vilja behålla som det är men det går även det att få till två hyfsat stora rum. På sikt kanske vi har 8-10 rum att hyra ut om allt går vägen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

186 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser