Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg i kloaken - hjälp mig snabbt!  (läst 3192 gånger)

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
Ägg i kloaken - hjälp mig snabbt!
« skrivet: 27 jan-12 kl 16:14 »
Jag har en anka som varit osedvanligt skitig i baken några dagar. Idag verkade hon också hängig, varför jag vänder på henne, gör rent lite och ser att hon verkar helt förstoppad. Kan det vara ett ägg i kloaken som inte kommer ut månne?
Bakre delen av buken är stenhård och bajs med hårda bitar foderrester sitter fastkletade några centimeter in på magen.

Hur gör jag?
Hjälp mig snabbt, snälla!

(veterinären - som ändå inte kan något om ankor - svarar inte i telefon heller)

Just nu ligger hon i ett par centimeter vatten i mitt badkar, i hopp om att det ska lösa upp litegranna. Hon dricker och det verkar som hon vill bajsa, men att det inte går.
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Ägg i kloaken - hjälp mig snabbt!
« Svar #1 skrivet: 27 jan-12 kl 16:27 »
Jag har aldrig varit med om något sånt (tack och lov) men vet att det ska finnas trådar i hönsdelen. Har för mig att det är matolja eller så som man kan försöka använda som smörjmedel.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 27 jan-12 kl 16:33 »
Då ska jag leta där.
Tack så länge och svara andra, om ni vet!

Jag undrar förstås också hur man skall veta ifall det är ett ev. ägg eller bara hård mage? Någon som har koll?

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 jan-12 kl 16:34 »
Kan tyvärr inte hjälpa så mycket då jag aldrig haft ankor och är ny på fåglar överhuvudtaget. Har bara haft kaninungar och hamstrar med stopp i "hålet" och med dem gjorde jag som du och satte de i vatten och masserade och tvättade med lite såpa också, och försiktigt klämde ut det. Men skulle det vara ett ägg där också blir det ju mer problematiskt...

Ja, olja skulle jag också prova om det inte gick med varmt vatten och såpa.

Hoppas det ordnar sig
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

jag71

• varma höns
    • Skåne

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 jan-12 kl 16:35 »

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 27 jan-12 kl 17:18 »
Tack hörrni!

Tror ni att man kan spruta in lite olja också, ifall det nu bara skulle vara stopp -men inget ägg? Eller ska man försöka få henne att dricka lite olja kanske? Ricinolja?

Just nu sitter hon som sagt i badkaret med några centimeter ljummet vatten, i väntan på att sambon ska komma hem och hjälpa till. Det luktar inte direkt kaka där inne...

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 27 jan-12 kl 17:54 »
Jag skulle ge parafinolja både i munnen och i baken.

Sedan skulle jag sätta mig på en stol, lägga en grov skurduk i knät och lägga ankan på rygg med huvudet mot mig och rumpan så att det som kommer ut hamnar i badkaret.

Sedan skulle jag ta min hårfön och värma upp hennes mage och nederdel samtidigt som jag masserar henne försiktigt.

Räkna med att hon tror du blivit galen först men det går fort över och hon upptäcker att du hjälper henne och kommer att gilla det.

Hon är ju blöt på magen och om du gör lätt masserande rörelser så blir det skönt när dunet torkar. Ha benen isär så att hon ligger stadigt, då hålls vingarna på plats och ankan känner sig trygg.

Var bestämd när du ger oljan och vänder på henne för hon blir trygg om du är det. Jag pratar alltid med dem, det gör dem lugna. För att jag inte ska låta som jag känner mig så brukar jag berätta vad jag gör.......Då håller jag fokus ist för att tänka på min oro.

Tänk på att det du gör är för att hjälpa henne och lycka till.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 27 jan-12 kl 19:22 »
Hur går det?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 28 jan-12 kl 09:00 »
Hon såg lite piggare ut efter massage och fått sitta i badkaret igår kväll, men hade ännu inte fått ut något ur rumpan. Men i morse var hon död :-(

Jävla skit.

Känner mig som en riktigt dålig djurhållare just nu.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 28 jan-12 kl 11:11 »
Hon såg lite piggare ut efter massage och fått sitta i badkaret igår kväll, men hade ännu inte fått ut något ur rumpan. Men i morse var hon död :-(

Jävla skit.

Känner mig som en riktigt dålig djurhållare just nu.
Tråkigt som 17 men anklaga inte dig själv. Du gjorde så gott du kunde och prognosen är tyvärr rätt dålig vid värpnöd oavsett om man är en erfaren djurägare eller inte. Tröstkram!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 28 jan-12 kl 19:22 »
Nej, vad tråkigt :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser