Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min unghöna vill ruva  (läst 7116 gånger)

Vilderness

• Norrbotten
SV: Min unghöna vill ruva
« Svar #20 skrivet: 25 feb-12 kl 23:14 »
Nu är hon igång igen! Hon har legat i redet och ruvat på ingenting ett par dagar (inte sjuk, har redan kollat upp det) så jag la in tre nyvärpta ägg på hennes plats i går medan hon var ute och åt.Nu i kväll hade hon dock en sex ägg under sig, vet inte om det bara är de andra som är där och fyller på eller om hon har lagt fler själv... Jag märkte alla ägg och plockar bort om det kommer till fler tänkte jag. Kan jag göra så eller ska jag ta bort alla och låta henne börja om?

Hur gör jag för att flytta på henne och äggen utan att hon slutar ruva? Om jag ska stänga för redet (dvs stänga in henne där), hur ofta och med vilka tidsintervall bör jag släppa ut henne? Hur länge kan hon vara ifrån äggen utan att eventuella kycklingar dör? Är det väldigt dumt att hägna in en del av hönshuset till henne, med egen mat, snäckskal och vattenautomat så att jag slipper passa tider under hela ruvtiden?

Jag borde verkligen skaffa mig en hönsbok känner jag....  :-\
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Dajen

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 26 feb-12 kl 00:20 »
Har bara haft höns sen i våras och bara haft två ruvande hönor. Den första flyttade jag två gånger till tillfälliga boenden, först i form av liten bur av kompostgaller, sedan till en stor kaninbur. Det gick hur bra som helst, hon ruvade så flitigt. När det var fem dagar kvar till kläck reste jag bort, grannen passade hönsen och två dagar före kläck klev hon av äggen och när jag kom hem fick vi kasta tio ägg med nästan fullgångna kycklingar i. Inte kul.
Strax därefter började nästa höna ruva, då gjorde jag tvärtom. Lät henne ligga kvar i redet, men lyfte upp henne ett par gånger om dagen och tog bort nytillkomna ägg. Hon fick ligga i redet till kycklingarna kläckts, kunde gå ut och in som hon ville under tiden och sedan flyttade jag henne och kycklingarna när de kläckts. Det gick superbra.
Men det är nog inte lätt att veta vad som är rätt och fel, handlar nog mycket om individer. Kör på magkänslan.  :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #22 skrivet: 26 feb-12 kl 07:27 »
Att flytta en ruvande höna är en chansning.
Annars går det utmärkt bra som du beskrev, att avskärma henne från de andra, ge henne en egen bur med mat och vatten. Den måste dock vara helt säker, så hon inte tar sig ut och sedan inte kan ta sig in.
En ruvhöna behöver bara rasta en gång om dagen. Ett par gånger i veckan kan hon släppas ut ur buren så hon får dammbada, är det kallt då kan du täcka över äggen medan hon är ute.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #23 skrivet: 26 feb-12 kl 09:47 »
tack för era tips! Då bygger jag nog in henne så slipper jag flytta runt så mycket.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #24 skrivet: 18 mar-12 kl 14:22 »
Uppdaterar tråden lite igen.

Nu har hon legat på äggen i 22 dygn.. det hörs inga pip och jag har inte sett till några kycklingar än, gissar att hon gömmer dem under sig de första dagarna...? Hur länge bör jag vänta innan jag ger upp och försöker få henne därifrån om det nu inte kommer kycklingar? 

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #25 skrivet: 18 mar-12 kl 19:43 »
det kan dröja, vänta du ett par dar extra

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 19 mar-12 kl 07:35 »
Jo någon dag extra vet jag som sagt... men hur länge? tre-fyra dagar? en vecka? mer än det? Det känns ju lite ofräsht att ha henne instängd i redet i onödan så att säga, och kanske inte heller så mysigt med gamla ägg under henne...  ???

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #27 skrivet: 19 mar-12 kl 11:29 »
Om hon har lämnat äggen lite för länge ibland så kan det nästan ta en vecka längre innan de kläcks... Jag gör aldrig om misstaget att slänga äggen tre dagar senare.. öppnade ägget och där låg en kyckling utan gulesäcken indragen och dog efter en liten stund i händerna på mig...  :'(  Har du aldrig lyst dem så du vet om några var befruktade?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #28 skrivet: 19 mar-12 kl 22:21 »
Nej jag har inte lyst dem, ville inte hålla på och grejja för mycket med dem utan låta henne ruva ifred. Jag har förstått att det inte är helt vanligt att Wyandotter är så ruvvilliga så jag ville verkligen uppmuntra hennes ihärdighet och låta henne göra det ifred.

Jag låter det gå åtminstone en vecka då. Har inte sett henne lämna äggen mer än 10-15 minuter som max men det betyder ju inte att hon inte har gjort det förstås... jag är ju inte ute hos dem dygnet runt :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser