Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra sommarkanin?  (läst 3932 gånger)

swennis

• Småland
    • Bara anna
Hyra sommarkanin?
« skrivet: 29 jan-12 kl 11:17 »
Var kan jag hyra kanin, någon som vet ett bra ställe i södra Sverige?
Bor på en liten gård i Småland med man, barn, hund, katt, hästar, höns och kaniner.
Läs mer på www.baraanna.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hyra sommarkanin?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-12 kl 11:23 »
Jag kan tänka mig att hyra ut en kanin över sommaren. Nv Skåne, utanför Örkelljunga.

Vilken typ av kanin hade du tänkt dig? Finns det vildkaniner där du bor? Har du burar, eller vill du hyra det med?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

swennis

• Småland
    • Bara anna
« Svar #2 skrivet: 29 jan-12 kl 11:42 »
Det spelar inte så stor roll vad det är för ras på kaninen utan huvudsaken att den är lugn och kelen av sig så att min dotter på 4 år kan gosa med den. Vad har du för kaniner?

Vi har en sån där traditionell trekantig kaninbur med nät i botten, duger den? Vi bor på landet så här finns nog en del vildkaniner runt omkring...
Bor på en liten gård i Småland med man, barn, hund, katt, hästar, höns och kaniner.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 29 jan-12 kl 11:55 »
Det finns många sjukdomar som vildkaniner ofta har och som smittar tamkaniner. Ska man ha kaninen på marken, så bör man ha dubbla nät, ett runt hela gräsytan och ett på den flyttbara buren, annars är risken stor för att kaninen blir sjuk.

Trekantiga burar är generellt inte bra, tycker jag. Det är svårt att städa ur dem, om det behövs, och det är svårt att nå kaninen överallt. Det är svårt att göra bra luckor, som är rovdjurssäkra och som är lätta för människan att hantera. Särskilt om man har barn som ska hantera buren. En stor rektangulär bottenyta med raka sidor och tak/hus i ena sidan är bättre. Buren kan gärna göras så hög att man kan använda den som hage, där barn och kanin kan umgås, utan risk för att kaninen rymmer. Beroende på storlek på kaninen så ska buren vara minst 70 cm hög, och den får gärna vara högre. Nätet ska gärna vara putsnät, dvs svetsat nät med fyrkantiga rutor. Kycklingnät håller inte varken kaninen inne eller rovdjur ute.

Tänk på att med trekantiga burar, så räknas bara den ytan där takhöjden är tillräckligt stor, och den ska vara minst 0,5-0,9 m2, beroende på kaninens storlek. För en gotlandskanin ska ytan vara minst 0,7 m2.

För aktiva kaniner, och för att buren ska kunna användas som lekhage för kanin och barn, så bör buren vara ca 2 m2, är den större så blir den svår att flytta. Buren ska ha skydd för väder och vind, och det är lämpligt att ha höhäck och matbehållare under tak.

Jag har gotlandskanin, och ibland har jag andra kaniner också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 29 jan-12 kl 13:40 »
För en dvärgkanin ska takhöjden vara minst 50cm på minst 0,5kvm. En vanlig trekantsbur uppfyller sällan det. Som ovanstående skriver så är det smartast att bygga nog högt så barnen kan sitta i buren. 1m hög x 1m bred x 3m lång blir stort men ändå lättflyttat :-). Glöm inte skugga, vindskydd och en hylla/hus.

Kompostgaller i en ring runt buren kan skydda mot vildkaniner.
//Lina

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 29 jan-12 kl 13:42 »
Kompostgaller i en ring runt buren kan skydda mot vildkaniner.
Javisst, men det gäller att ingen kanin gått på marken dit man flyttar buren, en bajsplutt är nog för att göra ens tamkanin sjuk. Det ska inte finnas vildkaniner på hela den ytan där man någon gång tänker placera buren.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 29 jan-12 kl 14:14 »
Galet. Glad att jag bor i norr :-).
//Lina

swennis

• Småland
    • Bara anna
« Svar #7 skrivet: 29 jan-12 kl 18:50 »
Tack för alla information, det var mycket att tänka på!!!

Finns här någon mer som hyr ut kaniner? Kanske någon gosig dvärgvädur eller liknande?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 29 jan-12 kl 19:27 »
Det finns många uppfödare i Skåne :-). Kolla www.skaf.info
//Lina

lusen2008

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 31 jan-12 kl 00:46 »
om ja ska gemföra mina kaniner, dvärgvädur,lejonhuvad och gotlandskanin så är gottisen mkt bättre för barn -ja har en 3åring.. han kommer och vill gosa så fort han ser nån ute, är lugn och snäll, lagom storlek med tycker jag.. min dotter sitter gärna på backen och håller i han,eller i släpkärran, förr va de köket, men nu kan han ju inte komma in i värmen, och sen gå ut igen...   
tjejjerna,dvärgvädur och lejonhuvad dom är uppvuxna hos en dagmamma, ((men dom va inte leksaker))  dom går att ta ut och klappa, men vill hellre in i buren igen, tråkigare..  så fort de blir vår ska ja sätta ihop sommarburar åt dom, som dottern kan sitta inne i och gosa med dom.. tänkte mig 1m bred och hög, 2-3m lång..

Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser