Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Milersättning?  (läst 16822 gånger)

Neiklot

• Gäst
Milersättning?
« skrivet: 29 jan-12 kl 20:07 »
Halloj!

Jag har lite frågor som jag vill ha svar på, frågan gäller väl främst företagare men..

1: Vad fakturerar ni i milersättning och hur långt från utgångspunkten?

2: Är det OK att ta betalt när jag ska flytta en arbetsbod från kund A till kund B?

Och hur mycket är isåfall rimligt att ta per mil?
Man får köra 30km/timmen, ibland är det kanske 2mil mellan kunderna, ibland 10-15mil..

/Neiklot

SoloQwist

• -
SV: Milersättning?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-12 kl 20:20 »
Om det är milersättning du menar så debiterar du från utgångspunkten/ditt arbetsställe och 18,5:-/mil faktisk körning.
En annan sak är om du tar betalt för tiden eller en kombination av båda.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 jan-12 kl 20:24 »

Jo, i regel tar jag 18.50kr per mil.
(Inte lönt att ta ut högre - då blir det skatt på!)

Men när jag flyttar boden så går det ju nästan dubbelt upp i bränsle..

Är det rimligt att debitera högre kostnad för detta?

SoloQwist

• -
« Svar #3 skrivet: 29 jan-12 kl 20:29 »

Jag brukar redogöra för läget för kunden och sedan får kunden bestämma själv. Vill man har tjänsten utförd och inser hur det hela ligger till så betalar man också för tiden enl ök. Annars är det antagligen en kund man ändå kan klara sig utan.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 29 jan-12 kl 20:35 »
Hur resonerar man när följande händer?
Kund A bor 10 mil bort, du debiterar Kund A för dessa 10mil.
Sedan får du jobb hos Kund B ett stenkast bort från Kund A. Debiterar du Kund B för sträckan mellan Kund A och Kund B eller för de 10 milen?
Om du debiterar Kund B bara för sträckan mellan A och B så har ju kund A fått betala för kund B också.

Finns det någon praxis för detta?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 29 jan-12 kl 20:38 »

VA?? Skatt på?? Vaddå inte lönt?? Det man INTE betalar i skatt får man ju behålla......eller hur deklarerar du? *fattar nada*

Jag tar 4 kr/km normalt samt vanlig timdebitering på körtiden.
Vid körning i 30km  med sågverket räknade jag om tiden till att jag kört 85km/tim. Å det hände väl att jag gjorde  ;D

Allt annat är rabatt, en stor bil kostar ju mycket mer att hålla rullande så.......... Förra året vill jag minnas mina kollegor tog 53 kr, eller om det var året innan. ::)

Men hur phaen kör du om bilen drar mer än en eller högst två dl. mer? Nej vi får nog ta en körlektion du å jag.  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 29 jan-12 kl 20:41 »
Sedan får du jobb hos Kund B ett stenkast bort från Kund A. Debiterar du Kund B för sträckan mellan Kund A och Kund B eller för de 10 milen?
Om du debiterar Kund B bara för sträckan mellan A och B så har ju kund A fått betala för kund B också.

Blir det ingen extra resa hem så skriver jag "delad resa" och delar upp rättvist. Ingen annan gör det så många nya kunder har ringt å frågat  ;D

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 jan-12 kl 20:51 »
VA?? Skatt på?? Vaddå inte lönt?? Det man INTE betalar i skatt får man ju behålla......eller hur deklarerar du? *fattar nada*

Jag tar 4 kr/km normalt samt vanlig timdebitering på körtiden.
Vid körning i 30km  med sågverket räknade jag om tiden till att jag kört 85km/tim. Å det hände väl att jag gjorde  ;D

Allt annat är rabatt, en stor bil kostar ju mycket mer att hålla rullande så.......... Förra året vill jag minnas mina kollegor tog 53 kr, eller om det var året innan. ::)

Men hur phaen kör du om bilen drar mer än en eller högst två dl. mer? Nej vi får nog ta en körlektion du å jag.  ;D

Ang. flytt av arbetsbod så tar jag bara betalt för det jag kör.
Står boden 10 mil bort så får kund A betala för det, medans kund B bara betalar för stenkastet..

Men jag brukar planera så det sånära som möjligt.
(Ex. flyttar jag ju inte boden från A till C om jag vet att 2 veckor senare ska jag vara hos kund B..)

ToA: Jag formulerade mig lite konstigt.
Jag menar att det inte är lönt att plocka ut mer av milersättningen än 18:50.
(18:50 är ju skattefritt, plockar du ut 20kr så får du ju betala skatt på 1,50)

Eller har jag missat något som jag borde känna till?

Och nej, den drar inte dubbelt så mycket och nej tack, men jag kör hyffsat ok.
(Har förvisso fått böter men aldrig pga hur jag kört - bara vad!) ;D

"Vid körning i 30km  med sågverket räknade jag om tiden till att jag kört 85km/tim. Å det hände väl att jag gjorde "

85kr tim + milersättning á 4kr km?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #8 skrivet: 29 jan-12 kl 20:58 »
Är det inte rätt vanligt att man debiterar alla resor utgående från företagets hem, både t.o.r. till alla kunder, oavsett om man ibland lyckas köra från A direkt till B? Det blir väldigt svårt att hålla reda på och dessutom otydligt för kunden där resorna kostar olika mycket vid olika tillfällen och det verkar bero på slumpen. Klart att man kan skriva delad resa, men jag förstår att det väcker frågor.

4-5 kr/km är inget orimligt för personbil när man fakturerar företag och full timtaxa för restid inom arbetstid eftersom man går miste om arbete då. Halv timtaxa för restid utanför arbetstid (dvs om man är på plats 8 timmar tar man bara halv taxa för restiden utöver 8 timmar).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 30 jan-12 kl 12:12 »
@Neiklot. Jag förutsätter att du har F-skattesedel. Jag har rundat av siffrorna rätt mycke för enkelhetens skull, men ändå. Momsen håller jag givetvis utanför.
Du debiterar 10 mil a´18,50 =185 Kr.
Dessa beskattar du som intäkt. 185-egenavgift=142,50-30%skatt=99:75 spänn.
Och det ska du hålla bilen rullande på? Är det du eller jag som är knäpp? ::) Man kan inte livnära sig på avdrag.

Jag fakturerar 400:- för 10 mil.
400-egenavgifter=308-30% skatt=215:60

Det är svårt att hålla en 945:a eller C5:a för mindre än 20 spänn/mil + värdeminskning.

Med A-skatt får du med samma förenklade beräkning behålla 1,05 av de 1:50. Bättre än inget,
men det är en helt annan sak.

@Olof

Min tid delas inte i fritid och arbetstid. Jag kör samma taxa 24 tim/dygn 365 dar om året.
F.ö. förstår jag inte vitsen med halv ersättning på fritiden. Det är ju då det brukar va dubbel lön.
« Senast ändrad: 30 jan-12 kl 12:15 av ToA »

Neiklot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 jan-12 kl 12:18 »
Jo, F-skattare..

Men.. hm. Okej!

Men jag kan ju göra en utbetalning till mig själv på 18.50 kr per mil och detta är skattefritt - Eller hur?

Om jag då fakturerar Pelle för 10 mil á 18,50 : 185kr : Är inte dom pengarna då också skattefria?
:o

ÄSch, skit samma!

Jag ska läsa på lite.. :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 30 jan-12 kl 12:28 »
Bara om Pelle betalar svart.......... 8) Annars finns det inga skattefria intäkter.

Om jag varit som du skulle jag tänka på annat än papper, även om jag läste in allt för 35 år sen. Jag lämnar bort en pärm var 3:e månad, allt snyggt placerat i datumordning, momsblankett, kontoutdrag m.m. Kostar ungefär 6500 med självdeklaration och allt.

Själv tänker jag mest på att fixa jobb och fakturera. Ja så hund, höns, alternativ å....å.......å..Äh, skit samma :-[

Neiklot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 jan-12 kl 12:34 »
Jo, såklart är inte det inte resersättning jag lever på, utan jag jobbar ju även hos Pelle!

Men förstår jag rätt?

Du fakturerar 4kr/mil + Timpeng?

Det verkar ju rätt logiskt.. :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #13 skrivet: 30 jan-12 kl 12:42 »
Jo, såklart är inte det inte resersättning jag lever på, utan jag jobbar ju även hos Pelle!

Men förstår jag rätt?

Du fakturerar 4kr/mil + Timpeng?

Det verkar ju rätt logiskt.. :)

Nej för Bövfelen! 4 kr/Km!! 40 kr/mil!! Annars får kunden skicka en taxi.  ;D I båda fallen timpeng under restiden. Tar ju betalt av Pelle eftersom jag inte kan jobba hos Kalle.
« Senast ändrad: 30 jan-12 kl 12:44 av ToA »

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 30 jan-12 kl 12:44 »
 ;D

JA OKEJ!

..

Men om jag då, from. NU tar ut 4kr/km och 6kr/km när jag ex. flyttar arbetsboden?

Det är det väl ingen som kan klaga över då?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 30 jan-12 kl 12:50 »
;D

JA OKEJ!

..

Men om jag då, from. NU tar ut 4kr/km och 6kr/km när jag ex. flyttar arbetsboden?

Det är det väl ingen som kan klaga över då?

Du, det finns de som alltid klagar, även om du både kör bil gratis och jobbar för en allmosa. Dom klarar du dig utan för du lär inte klara dig MED dom.

Så finns det de som tycker det är innihälvitta bra att ha någon att ringa till, som löser deras problem, även om det kostar en slant. Det är de som är guld värda och dom ska du va rädd om.
Du kommer t.o.m. att få råd att bjuda på en & annan timme!

Neiklot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 jan-12 kl 18:22 »
Jo, visst är det så.

peppar peppar, men jag stöter inte på dom så ofta.

Men som du säger, så finns det dom som klagar fast man nästan gjort ett jobb gratis!

Tack! :)

/Neiklot

SoloQwist

• -
« Svar #17 skrivet: 30 jan-12 kl 18:25 »

Så finns det de som tycker det är innihälvitta bra att ha någon att ringa till, som löser deras problem, även om det kostar en slant. Det är de som är guld värda och dom ska du va rädd om.
Du kommer t.o.m. att få råd att bjuda på en & annan timme!

Absolut! Så är det att vara småföretagare!  :D

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 30 jan-12 kl 19:06 »
Du kan ta betalt för resor och frakt, hantverkare debiterar ofta 40 kr/mil + moms till och från uppdraget. det är kostnaden för kunden.

18,50 kr/mil är vad du som privatperson får ta ut per mil när du använt bil i uppdrag, din privata bil om jag förstått det rätt. det är ett skatteavdrag, som du tar ut av firman. det kan du sätta in igen som egen insättning.

men vad du tar för kostnad av kunden, det är ju en helt annat sak.

Neiklot

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 jan-12 kl 19:57 »
Precis!

En annan fråga: Gäller milersättning oavsett vart jag kör?
(I tjänsten, alltså)

Jag menar, även om jag kör 6mil t/r för att handla ex. nya kedjor till sågen?

Eller kör 20 mil t/r och tittar på ett jobb/uppdrag som jag sedan inte kammar hem?

Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser