Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ska "skilja oss"  (läst 1780 gånger)

uffeoanette

ska "skilja oss"
« skrivet: 30 jan-12 kl 09:43 »
Hej!

Vi har också företaget (gemensamt bolag (variant av enskild firma)) ihop. Hur gör man för att det bara ska bli hans firma nu?

Något annat vi bör tänka på??

(ändrat i efterhand)
« Senast ändrad: 30 jul-12 kl 19:46 av uffeoanette »

SoloQwist

• -
SV: ska "skilja oss"
« Svar #1 skrivet: 30 jan-12 kl 09:55 »
Utan att svara på din fråga om hur och vad ni ska göra så vill jag påminna om att man kan få en kostnadsfri rådgivningstimma hos en jurist/advokat. Det är kopplat till hemförsäkringen. Det behöver ju inte bli någon fortsättning på det men kan vara bra att ta vara på så det inte "blir fel".
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 30 jan-12 kl 10:06 »
Skatteverkets telefon svarar verkligen bra på frågor man har om skatter och bolag. rekommenderas.

vi har också enkelt bolag som bolagsform, men eftersom den formen inte är en juridisk person utan bara en konstruktion, så är ni båda representanter typ i bolaget. kolla med skatteverket, men förmodligen ska ni avregistrera det enkla bolaget och han fortsätter och driver gården i enskild firma. Enkel bolag är ju en lösning om man är fler personer. men en avregistrering skulle jag gissa (om han ska vara ensam i bolaget) och att han lägger in verksamheten i enskild firma är ju en lösning.

lycka till.

uffeoanette

sv ekonomi
« Svar #3 skrivet: 31 jan-12 kl 12:42 »
borttaget inlägg
« Senast ändrad: 30 jul-12 kl 19:49 av uffeoanette »

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 jan-12 kl 13:18 »
När jag och mitt ex gjorde slut verkade det som det var tvunget att en jurist skulle skriva bodelningsavtal. Vi var helt överens, och det var bra huset vi skulle dela på, vi ägde 50 %var, som jag sen tog över. Kostade nån tusing, men sen hade man allt på papper, och ingen kunde komma i efterhand och ändra sig eller hävda att det var orättvist.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 31 jan-12 kl 13:47 »
Hej!
Ni kan göra bodelningen själva om ni är överrens, annars kan man få en bodelningsförättare utsedd av tingsrätten, eller ta hjälp av en jurist. Det viktigaste om ni ska göra det själva är att ni är överrens, samt att dokumentera allting i ett bodelningsavtal, så att ingen senare kan komma och kräva mer eller mindre av den andre. Det kan kännas lite löjligt att skriva ner minsta lilla kaffekopp, men skulle det hända något så är det ganska skönt att slippa börja rota i allt igen, och bara hänvisa till avtalet.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm
http://lawline.se/categories/55

Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser