Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver en grundkurs i ruvning och kycklingar.  (läst 995 gånger)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
Behöver en grundkurs i ruvning och kycklingar.
« skrivet: 30 jan-12 kl 13:26 »
Hej hej
Det var ett tag sedan jag var här. Mina Hedemoror mår bra och värper på, även småtjejerna, som iofs inte är så små längre... Jag börjar misstänka att en och annan börjar bli ruvsugna men de får allt vänta någon månad till. Men när de väl börjar, om de nu gör det, hur gör jag då?

Rederna är 60 cm upp, ca, de går fritt ute på dagarna. öppnar och stänger morgon och kväll. Om en börjar ruva vad gör jag med den hönan då? Kan hon ligga kvar tills äggen kläcks? Hönshuset är varmt och gott. Vad gör jag med dem sen? Vad ska kycklingarna äta? Kan jag göra om en hundbur till kycklingbur? När får de gå ut med mamman? Ja.. jag vet ingenting.. Men jag gillar mina Hedemorahöns (ej genbank) väldigt mycket. Tuppen Stefan är så duktig och hönorna kommer springandes när jag är ute för att få något gott.
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Behöver en grundkurs i ruvning och kycklingar.
« Svar #1 skrivet: 30 jan-12 kl 17:44 »
Jag deltar gärna i grundkursen jag med ;D Har också Hedemora, ej genbank och jag har aldrig haft höns förut!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
SV: Behöver en grundkurs i ruvning och kycklingar.
« Svar #2 skrivet: 30 jan-12 kl 21:51 »
Min hedemoramamma skötte allt mkt bra själv. Hon fick vara kvar i redet så länge hon ville. Två dar efter kläcket bestämde hon att det var dax att gå av och hon lockade kycklingarna att hoppa ner över ½meter och leta mat. Då skärmade jag av en bit av huset och de fick vara där och jag gav kycklingarna kokt äggula , potatis och smulad  havregryn samt undulatfrö. Jag satte en uppånervänd trådkorg över matfatet så bara kycklingarna kom åt den. Trådkorgens nätmaskor var så små att bara kycklingarna kunde komma in. Annars åt hönan gärna upp maten. De fick vara i sin avskärmning några veckor sen fick de gå med flocken, det var ju sommar och de gick ute och hade gott om plats. Kan tillägga att de övriga, inkl tuppen, var bara så rara mot kycklingarna. Någon gång fick de ett tjyvnyp men då fick de mamman på sig.
Nu på vintern får du se till att de inte fryser, använd tex värmelampa. Och avskärma inne längre än jag gjorde .
Hedemorahöns har många sunda instinkter kvar och klara en hel del alldeles själva!
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser