Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från kläckare under höna  (läst 1208 gånger)

Hönshjärna

• Finland
Från kläckare under höna
« skrivet: 31 jan-12 kl 07:28 »
Jag har orpingtonägg i kläckaren som beräknas kläckas nästa veckas torsdag. Nu har en höna lagt sig att ruva i hönshuset och jag vill gärna att hon blir mamma till kycklingarna i kläckaren. När är det bäst att flytta äggen under hönan? Hon ligger stadigt och ruvar golfbollar.

Kajsa Kavat

• Värmland
SV: Från kläckare under höna
« Svar #1 skrivet: 31 jan-12 kl 07:33 »
Är det så kort tid kvar till kläckning,så skulle nog inte jag äventyra äggen i kläckaren,med att lägga dem under hönan.Det finns ju inga garantier för att hon kommer att ligga kvar tills de ska kläckas.Och då går de ju förlorade.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 31 jan-12 kl 09:50 »
Hej. Du kan ju prova att lägga dit några av äggen i helgen, om du är säker på att hon ligger. Sen får du passa lite så hon inte kliver av. Beror helt på hönan, endel kan man böka med rätt mycke och de ligger platt när de väl bestämt sej för att ruva andra hönor är mera lätt störda. Om hönan kläcker fram några kycklingar kan du sedan försöka få henne att adoptera de övriga i kläcken. Alternativt att du lägger dit de övriga äggen när du ser att första bytet gått bra.

Jag la ägg under en ruvhöna förra sommaren när det var knapt en vecka kvar och hon kläckte fram 3 av 4 och var en toppen hönsmamma. ( Hon har inte lyckats ruva fram själv så efter 3-4 försök tyckte jag att hon minsan måste ju också få sina små.)

Lycka till!

Hönshjärna

• Finland
« Svar #3 skrivet: 31 jan-12 kl 11:21 »
Hon är snäll och jag får böka med henne hur mycket som helst. Min egen teori var att sätta äggen under henne när de inte ska vändas mera?

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 31 jan-12 kl 11:31 »
Hej. Hönan fixar vändning om det behövs. Hon har ju lite lättare som kan prata med äggen :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 31 jan-12 kl 11:50 »
Om  det är en stor orpingtonhöna kan det vara säkrast att ruva klart dem i kläckaren,  för dessa hönor är tunga, och ägg kan förolyckas, särskilt om annan höna vill tränga sig in i redet.
När äggen börjar få hål, lägg dit ett och kolla noga hur det går. Stäng för så hon får vara i fred från de andra, hon klarar sig utan mat en dag. Om allt går bra , kycklingen kläcks och hon accepterar den kan resten av kullen tillföras lite vartefter. Ska en kyckling läggas dit så håll den så hon inte ser vad du har i handen och stoppa in den under henne.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser