Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips när vattnet fryser  (läst 2318 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Tips när vattnet fryser
« skrivet: 31 jan-12 kl 12:00 »
Om man inte har någon värmeplatta kan man lägga 4 tegelstenar i en fyrkant och sätta ett värmeljus i mitten och en metallskål med vatten ovanpå. Har testat nu och det verkar funka bara det inte blåser för mycket, då får man täta springorna eller gräva ett hål (inte nu kanske men en annan gång när det inte är tjäle) eller holka ur en stubbe att sätta ett gravljus i eller nåt. Idén kan säkert vidareutvecklas.
Skulle inte rekommendera att testa inomhus pga brandfaran.

JQHANNES

• Gotland
SV: Tips när vattnet fryser
« Svar #1 skrivet: 03 feb-12 kl 23:12 »
Men?? De minsta hönsen når ju inte upp  ;D

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #2 skrivet: 03 feb-12 kl 23:48 »
Jodå, sebrightarna står på stenarna och antwerpenhönan balanserar på kastrullkanten  ::) Högsta temperaturen -9,6 idag, frostfritt vatten hela dagen :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 03 feb-12 kl 23:57 »
Varför måste man ge vatten utomhus när det är minusgrader??  ??? Hönsen har väl nånstans att gå in där det är plusgrader?

Och förresten... Hör verkligen levande ljus och djur ihop när man lämnar dessa två tillsammans obevakade??

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #4 skrivet: 04 feb-12 kl 00:00 »
Mina har bara vatten ute om det inte är så extremt att de inte vill gå ut. Tycker det höjer fuktigheten rätt mycket med vatten inne.

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #5 skrivet: 08 feb-12 kl 21:19 »
superbra tips! ska testa det med duvornas vatten. de envisas med att t.o.m sova ute trots minusgrader.  ::)
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #6 skrivet: 11 feb-12 kl 01:34 »
Stor kastrull - risk för drunknade eller åtminstone våta småhöns. Man kan ha ett metallnät i kastrullen som hängs fast med s-krokar från kanten. Eller en sil utan handtag som läggs upp-ner i botten så ifallande höns får fotfäste. Eller stenar i kastrullen. Ni fattar poängen  ::)
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Josie82

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 21 feb-12 kl 19:17 »
Jag har satt värmelampan ovanför vattenautomaten. Det funkar kanon. När det var som kallast hade jag värmeljus och blockljus i lyktor upphängda i hönshuset. Nästa år blir det till att isolera.
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser