Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är dessa ägg befruktade nya bilder  (läst 5889 gånger)

Lanemyr

• Småland
Är dessa ägg befruktade nya bilder
« skrivet: 01 feb-12 kl 08:44 »
Hej alla, är ny inom dettta med äggkläckning och tänkte försöka ge mig på att få ut kycklingar från mina dvärgkochin som ganska nyss börjat värpa. Har suttit och kikat och försökt jämföra bilder men kom fram till att jag behöver nog ett andra utlåtande.
Så min fråga lyder är detta ägg befruktat?

tack på förhand!
« Senast ändrad: 05 feb-12 kl 15:56 av Lanemyr »

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Är detta ägg befruktat
« Svar #1 skrivet: 01 feb-12 kl 09:06 »
Det är en fläck strax nedanför mitten(eller är det taklampan som speglar sig?) det ser ut att vara befruktat. Gå in på linkoso's hemsida så finns det tydliga bilder hur det ser ut.
Fjäderfän och kaniner

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 01 feb-12 kl 09:07 »
Ser ut som så! Men stoppa ej in i kläckarn......den behöver sitt skal.... ;D Morgon humor..

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 01 feb-12 kl 09:08 »
Det är lite svårt att se, när ,an inte ser det i verkligheten.
Men enligt min erfarenhet så ser det befruktat ut.
Den lilla ljusare ringen med en prick i syns, även om den är svag.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 01 feb-12 kl 09:45 »
Ser ut som så! Men stoppa ej in i kläckarn......den behöver sitt skal.... ;D Morgon humor..
Kan bara hålla med  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lanemyr

• Småland
« Svar #5 skrivet: 01 feb-12 kl 10:33 »
Tack för alla svar, jo det är ju en vit fläck lite snett neråt vänster om lampreflektionen. Det var den som jag funderat över. Men det låter ju bra, då vet jag ju att min tupp inte är sönder :) Kan man ta kycklingar från dessa tidiga små ägg då?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 01 feb-12 kl 10:36 »
Alltså, fläcken finns på alla ägg, även de obefruktade. Det är ringen runt fläcken som är tecknet på att ägget är befruktat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 feb-12 kl 11:03 »
Hönsens första ägg är ofta lite konstiga i formen och har tjockt skal. Om man ruvar dessa ägg kan kycklingarna ha svårt att ta sig ur äggen. Det bästa är att vänta till äggen börjar ta sin normala form... efter ett par veckor till någon månad efter värpstart.... det är lite individuellt. :)

Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lanemyr

• Småland
« Svar #8 skrivet: 01 feb-12 kl 11:53 »
Okej, men detta ser ju ut att ha en liten ring runt den vita pricken:) Jo det blir nog bra då för jag har inte införskaffat någon äggkläckare än,

Lanemyr

• Småland
ännu fler bilder.
« Svar #9 skrivet: 05 feb-12 kl 15:09 »
Här kommer ytterligare ett gäng ägg som jag, skulle säga är befruktade men inte är helt säker på. Så vad tror ni? Sockerkaka på gång :)

Det är samma ägg på båda bilder, bara med mer och mindre ljus

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Är dessa ägg befruktade nya bilder
« Svar #10 skrivet: 05 feb-12 kl 16:39 »
Befruktade  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Är dessa ägg befruktade nya bilder
« Svar #11 skrivet: 05 feb-12 kl 16:56 »
Kan bara instämma i kören: din tupp verkar vara hel! =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

177 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser