Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigaste alternativ av uppvärmning av kall lägenhet  (läst 33761 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Billigaste alternativ av uppvärmning av kall lägenhet
« Svar #20 skrivet: 03 feb-12 kl 11:46 »
Har du 19oC så är ditt problem ett lyxproblem, och du lär knappast behöva göra några åtgärder för att fåglarna ska må bra. Bor i eget hus och håller ca 16oC av fri vilja, för att spara på uppvärmningskostnaderna. Man fryser inte med tröja och strumpor, man vänjer sig.

Om det är 19oC kan man utan problem ha t-tröja och shorts, det har man ju utomhus vid den temperaturen.

Kan inte annat än hålla med på den punkten.
Visst är det inte roligt att man har det svalare inomhus. 
Vi hade friska 10 grader inne i morse och jobbar nog upp till en 19 grader lagom till sänggåendet.

En annan lösning för att få lite bättre temperatur är att installera en takfläkt som sakta trycker ner den varma luften uppe i taket.
Det kan göra flera grader i golvnivå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tinna.m

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 03 feb-12 kl 13:15 »
Du kan själv justera termostaterna på elementen. Du måste dock först lista ut hur. Brukar va att dra vredet rakt ut från fästet, ev lossa med skruvmejsel först. Sen får du titta och fundera.
Min inomhustemp varierar mellan ca7 - 200, men jag har vedeldning och det känns varmare än en tråkig lägenhet.
Dessutom beror temperaturen endast på mig själv, och jag är nöjd med min insats.  ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

malarmaster

• Småland
« Svar #22 skrivet: 03 feb-12 kl 18:14 »
håller med ieenilorac. 19 är fullt tillräckligt. själv har jag mina element inställda på grundvärme 16 gr. sedan eldar jag i kakelugn o vedspis när jag är hemma men det är sällan jag har över 20 gr.
värme kostar pengar!!!
att du skulle plocka bort termostater på element  betyder att du gör åverkan på lägenheten,kan medföra uppsägning/avhysning. är det färdiginställda termostater är de spärrade och går inte att ändra,övriga termostater går att ställa upp men det kan vara så att inkommande vatten är lågtempererat så det har ingen verkan. i hus med fjärrvärme är lågtempererat vatten standard. är huset utrustat med egen värmecentral, olja,flis/pellets är vattentempen oftast högre.
som tidigare skrivits kolla också att det är jämn värme över hela elementet. om inte är det troligen luft i det o behöver luftas.
Ulf

Magnum

• Lappland
« Svar #23 skrivet: 03 feb-12 kl 19:47 »
19 grader är inte tillräckligt i en lägenhet och jag skulle inte själv betala full hyra för detta.
Alla som har har kallare än 20 grader och rättfärdigar och tycker att det är bra , har ju själva valt detta och är därmed nöjda och betalar därefter.

Börja med att lufta elementen för att säkerställa att det inte är luft i systemet,det andra är att byta termostaterna till sådana som går att ställa in manuellt,snacket att du kan bli vräkt osv kan du ju ta med ro.vem vill bo och betala i en lägenhet om man ska frysa?Då är det ju bättre att flytta!
Det finns lägenheter/hus som man inte behöver frysa i utan att betala skjortan.

Kalla lägenheter tyder på själviska ,snåla hyresvärdar

torbjorn

• Medelpad
« Svar #24 skrivet: 04 feb-12 kl 00:21 »
Det är märkligt det där att om man betalar värmen själv kan man mycket väl acceptera att ha 12 grader inne, men om den ingår i hyran så ska man få brassa på hur mycket som helst.

Innan man hänger upp sig för mycket på enstaka grader hit och dit så ska man vara medveten om att vanliga billiga digitaltermometrar för hemmabruk mycket väl kan visa flera grader fel även om upplösningen är på en tiondels grad. Det kan vara lämpligt att skaffa flera stycken av olika modeller, ställa upp dem bredvid varandra och så bortser man från de exemplar som ger mycket avvikande värden.

andtol

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 04 feb-12 kl 06:04 »
Det är märkligt det där att om man betalar värmen själv kan man mycket väl acceptera att ha 12 grader inne, men om den ingår i hyran så ska man få brassa på hur mycket som helst.

+1!

Och speciellt i detta forum när de flesta försöker vara miljömedvetna...

När vi bodde i bostadsrätt i en ganska stor förening (158 lägenheter) så var det alltid lite problem att få ut värmen längst ut på värmenätet. Det var alltid diskussioner i styrelsen om värmen på vintern. Vissa hade 23 grader inomhus och en del 18. Värmen är inte enkel.

Jag rekommenderar också att skaffa flera termometrar, olika, så har du argument när du pratar med hyresvärden...

malarmaster

• Småland
« Svar #26 skrivet: 04 feb-12 kl 07:58 »

Innan man hänger upp sig för mycket på enstaka grader hit och dit så ska man vara medveten om att vanliga billiga digitaltermometrar för hemmabruk mycket väl kan visa flera grader fel även om upplösningen är på en tiondels grad. Det kan vara lämpligt att skaffa flera stycken av olika modeller, ställa upp dem bredvid varandra och så bortser man från de exemplar som ger mycket avvikande värden.
systemet med energimätare till varje lägenhet är inte dum,då får slösarna betala sin förbrukning som idag betalas av övriga hyresgäster.tyskland m.fl har detta system och jag hoppas det kommer hit.
jag vet hur diskussionerna går i hyreshus, en del accepterar ett basvärde på 18-20 grader,andra kräver 22-24. men är de bara villiga att betala för det så......
då vi hade fjärrvärme i de flesta fastigheter jag förvaltade var grundinställningen 18-20 i lägenheten,men det varierade givetvis beroende på var i slingan lägenheten låg.det går att lösa med intrimmning samt låsta termostater.en del lägenheter hade egna elpannor med endast kallhyra och där såg man tydligt ett mönster mellan slösa o spara.var man sparsam o tänkte på energianvändningen kunde man få en vettig värmekostnad,slösarna brukade flytta efter något år,det gick sällan att försöka lära dem något om spara alternativ. vi hade en hyresgäst som envisades med att sova för öppet fönster,givetvis med full värme på.
han flyttade efter 3 vintermånader,efter enorma elräkningar. Ulf

tinna.m

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 04 feb-12 kl 09:10 »
Det är inte samma individer som har egenvalt svalt hemma, och som har påtvingat svalt i lägenhet.
Tror att de flesta vill ha vad de betalar för. Om du kommer till korvaludan och får en kall "kokt" med bröd, är du då nöjd och säger: -Det finns de som inte får nån korv alls!??
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Huggorm

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 04 feb-12 kl 09:20 »
Synd att det inte finns vedspisar, kakelugnar eller kaminer i dagens hyresrätter, då kunde var och en värma själv för en rimlig kostnad. Det skulle ju bli lite rökigt i städerna, men det kan det väll vara värt  ::)

Willie

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 04 feb-12 kl 09:42 »
håller med ieenilorac. 19 är fullt tillräckligt. själv har jag mina element inställda på grundvärme 16 gr. sedan eldar jag i kakelugn o vedspis när jag är hemma men det är sällan jag har över 20 gr.
värme kostar pengar!!!
att du skulle plocka bort termostater på element  betyder att du gör åverkan på lägenheten,kan medföra uppsägning/avhysning. är det färdiginställda termostater är de spärrade och går inte att ändra,övriga termostater går att ställa upp men det kan vara så att inkommande vatten är lågtempererat så det har ingen verkan. i hus med fjärrvärme är lågtempererat vatten standard. är huset utrustat med egen värmecentral, olja,flis/pellets är vattentempen oftast högre.
som tidigare skrivits kolla också att det är jämn värme över hela elementet. om inte är det troligen luft i det o behöver luftas.
Ulf

Ja, visst kan man tycka att 19grader är fullt godkänt, vid slutet av denna vinter kommer jag säkert tycka det också.
Att du har grundvärme 16 grader hemma kan jag förstå eftersom du då kan elda i kakelugn och värmekamin när du är hemma och trycka ut ett par grader ur de, sen att värmen där blir koncentrerad. Vilket jag då föreställer mig att du kan sätta fåtöljen framför kaminen och få det att kännas kanske som 25 just där du sitter.
Hur som helst tycker jag inte att det är kul att klaga direkt, men kan ju påstå att varmaste tiden på mitt dygn är färden till och från jobbet i bilen där värmen går på max.. :)

Trevlig helg

Willie

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 04 feb-12 kl 09:43 »
Synd att det inte finns vedspisar, kakelugnar eller kaminer i dagens hyresrätter, då kunde var och en värma själv för en rimlig kostnad. Det skulle ju bli lite rökigt i städerna, men det kan det väll vara värt  ::)

Jo, det hade ju varit guld värt. :)

Willie

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 04 feb-12 kl 09:55 »
systemet med energimätare till varje lägenhet är inte dum,då får slösarna betala sin förbrukning som idag betalas av övriga hyresgäster.tyskland m.fl har detta system och jag hoppas det kommer hit.
jag vet hur diskussionerna går i hyreshus, en del accepterar ett basvärde på 18-20 grader,andra kräver 22-24. men är de bara villiga att betala för det så......
då vi hade fjärrvärme i de flesta fastigheter jag förvaltade var grundinställningen 18-20 i lägenheten,men det varierade givetvis beroende på var i slingan lägenheten låg.det går att lösa med intrimmning samt låsta termostater.en del lägenheter hade egna elpannor med endast kallhyra och där såg man tydligt ett mönster mellan slösa o spara.var man sparsam o tänkte på energianvändningen kunde man få en vettig värmekostnad,slösarna brukade flytta efter något år,det gick sällan att försöka lära dem något om spara alternativ. vi hade en hyresgäst som envisades med att sova för öppet fönster,givetvis med full värme på.
han flyttade efter 3 vintermånader,efter enorma elräkningar. Ulf

Jo, visst kanske det vore en bra idé.
(Alternativet kanske låter som samma princip) men jag tycker att man skulle kunna få veta att grundvärmen ligger på exempelvis 19 grader konstant. Vill enskilda hyresgäster ha högre så får man betala en slant och då ska det vara möjligt för hyresvärden att komma dit och justera in dem extra graderna, och senare öka på tex 200 kr extra på hyran.
Hur stora blir skillnaderna i en lägenhet som ligger mitt i trapphuset så att säga mot en som kan ligga ute på hörnet? (svår fråga kanske men på ett ungefär?)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #32 skrivet: 04 feb-12 kl 10:02 »
Sen kan det skilja mycket i temperatur mellan närliggande lägenheter.
Jag hade 22-24 året om i min marklägenhet i ett område som ansågs vara kallt och då var inte ens alla elementen på (fjärrvärme) och det stod mõbler fõr.
Nu bor jag i hyrt hus och om vi har över 18 nu på vintern tycker vi det är varmt. Sen är det svalare i sovrummet.
Men jag betvivlar att jag skulle accepterat 18-19 grader i lägenheten.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Willie

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 04 feb-12 kl 10:05 »
19 grader är inte tillräckligt i en lägenhet och jag skulle inte själv betala full hyra för detta.
Alla som har har kallare än 20 grader och rättfärdigar och tycker att det är bra , har ju själva valt detta och är därmed nöjda och betalar därefter.

Börja med att lufta elementen för att säkerställa att det inte är luft i systemet,det andra är att byta termostaterna till sådana som går att ställa in manuellt,snacket att du kan bli vräkt osv kan du ju ta med ro.vem vill bo och betala i en lägenhet om man ska frysa?Då är det ju bättre att flytta!
Det finns lägenheter/hus som man inte behöver frysa i utan att betala skjortan.

Kalla lägenheter tyder på själviska ,snåla hyresvärdar

Det roliga var att jag hade en värmetekniker här för ca 2 veckor sen som ansåg att en temperatur mellan 18-20 inte var okej. och påpekade just det att han mycket väl hade kunnat gå ner till värmecetralen och höja ett par grader, men innan dess var tvungen att prata med hyresvärden som antagligen inte höll med.( Dom har inte återkopplat sen dess, vilket känns som man har blivit en plåga, som skjuts undan)
Elementen har jag luftat och de gjorde inte så mycket.

Trevlig helg

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 04 feb-12 kl 10:10 »
Ispåse på termostaterna.

Huggorm

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 04 feb-12 kl 10:11 »
Hos mig blev det betydligt varmare när jag fick täppt till friskluftsventilerna riktigt. Det blåste in även när de var stängda, så jag tryckte i dasspapper. Jag skulle tro att temperaturen steg med flera grader. Ännu bättre att tejpa över med maskeringstejp, men man får se till att det är en sort som går att lossa om tre månader när våren kommer

Neiklot

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 04 feb-12 kl 10:20 »
Har inte läst alla inlägg men en bra, billig och väldigt enkel lösning är följande: Ring din hyresvärd!
Alternativt gå till kontoret och prata med dom.

Det är ju bara för dom att skruva upp termostaten!

Broberg

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 04 feb-12 kl 11:27 »
En höjning från 18 till 24 grader, kan kosta tusenlappar mer i månaden.

poe5

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 04 feb-12 kl 12:19 »
Två värmetips till...
1) Om där finns värme kvar i returvattnet från elementet kan du sätta en kalluftsfläkt som blåser på elementet och du får därmed ut mer av elementet än vad självcirkulationen ger. (kyler även termostaten). Använd gärna en datorfläkt och en transformator med varierbar spänning, så du kan köra den på så lågt varv att du inte störs.
2) friskluftsventiler skall begränsas när det är +5grader eller kallare, men helst inte helt stängda. Luft är nyttigt...
//pär

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #39 skrivet: 04 feb-12 kl 18:30 »
Lägg en hög tegelstenar i ugnen och sätt på en stund. Sedan öppnar du ugnsluckan. Och, voilà, du har en värmekamin. Sliter antagligen rätt rejält på ugnen + är riktigt miljövidrigt, men du kan sitta i t-shirt och shorts framför ugnen. Eller så köper du några oljeradiatorer och några timers och sätter dem så att elementen går på ca en timme innan du kommer hem och kanske en liten stund mitt på dagen. Då kan det vara varmare inne när du kommer hem. Vi fick göra så i köket innan vi bytte panna, vi satte på det så det gick igång en liten stund innan vi steg upp, och det var rätt ok. Blir effektivare om man kan stänga dörrarna i rummet så att de bara värmer upp en liten yta. Stäng in till t.ex. toa och sånt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser